Jeg tror såmænd bare at du har haft samme "begynder-uheld" som mange af os andre. Selv MÅTTE jeg også bare have Araucana for nogle år siden. Fandt en opdrætter i et udstillingskatalog og ringede og lavede en aftale. Flink mand, så vi tog den lange køretur og kom hjem med 6 voksne dyr, alle uden hale - men også uden øretufter (fældning, sagde den flinke mand) .... Så gik jeg og ventede på de første turkisfarvede æg. De kom aldrig. Æggene var beige
. Jeg havde faktisk betalt mange penge for noget, der MÅ have været krydsninger.... Nå, det lærte jeg så af og derefter har jeg været forberedt på lidt af hvert og dels kørt langt, dels betalt meget for at få de rigtige høns.
Lige nu sidder jeg så og er meget glad for at jeg ikke havde kyllinger til salg, da Mark spurgte mig. Han havde ingen på det tidspunkt og ville meget gerne have. Ugen efter havde han - til min store undren - Araucana til salg. Jeg tror, det går lidt for hurtigt med fjerkræomsætningen dér.......
Bedre held fremover. Heldigvis smager "fuserne" godt også
- og lad så være med at begå samme fejl som jeg har begået: for tre-fire år siden fik jeg en opringning fra en kollega, der efterlyste befrugtede rugeæg til naboens skrukhøne, der havde ligget i to uger på egne æg - og de havde ingen hane. Vi havde både Araucana og Maran på det tidspunkt og jeg forklarede omhyggeligt at det var GRATIS krydsningsæg, vi havde. Det var underordnet, bare hønen fik nogle kyllinger ud af sin ulejlighed - også for børnenes skyld. Da jeg spurgte til projektet flere måneder senere, var der kommet seks kyllinger ud af de seks æg (så det var IKKE rene Araucanaer, der er et stort frafald) - og de var nu SOLGT som Araucana
. DET gør jeg ikke igen, selvom folk synes, jeg er sær og at det da ikke betyder så meget, bare de lægger æg......