Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Så er der ællinger :-)  (Læst 4513 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Garbenfeldt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Så er der ællinger :-)
« Dato: 03 Februar , 2015, 21:54 »
Så kom der ællinger - andemor passer godt på dem, og har indtil videre set 10-12 stykker, men tror der er flere og også nogen æg der ikke er klækket endnu.
Nu hvor det er koldt udenfor, klarer andemor og ællinger sig så alligevel? Eller skal jeg flytte hende og ællingerne ind i vores bryggers?
Jeg har lavet en indhegning til dem og sat startfoder og vand over til dem også. Har desuden installeret en varmelampe tæt på hvor andemor ligger.
Hvad er erfaringerne?

Offline Garbenfeldt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Så er der ællinger :-)
« Svar #1 Dato: 03 Februar , 2015, 22:52 »
Øv øv øv - som direkte modsætning til den glædelige nyhed om ællinger, opdagede jeg at ræven havde taget 3 ud af 4 tilbageværende ænder..... Øv øv øv!!!!
Den sø som normalt var deres helle, var nu bærende, og det gav mikkel ræv frit spil.

Offline Garbenfeldt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Så er der ællinger :-)
« Svar #2 Dato: 04 Februar , 2015, 21:41 »
Slet ingen der har erfering og kan fortælle om det er klogt at flytte andemor ind i bryggerset? Alternativt tage ællingerne fra hende og tage dem med ind.

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: Så er der ællinger :-)
« Svar #3 Dato: 04 Februar , 2015, 21:59 »
Hjertelig tillykke med dine ællinger, de er altid en skøn forårs-bebuder /o

Min erfaring er at andemor godt kan holde ællingerne varme selv på denne årstid, så længe at reden er tør og i læ, så jeg ville ikke tage dem ind af den årsag. Men hvis andemor og ællinger skal have en chance, så skal de i sikkerhed for ræven, for han vil helt sikkert komme tilbage efter de sidste ællinger.
« Senest Redigeret: 04 Februar , 2015, 22:03 Fra Trines »
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Garbenfeldt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Så er der ællinger :-)
« Svar #4 Dato: 04 Februar , 2015, 22:04 »
De er i sikkerhed i en gammel lade, hvor døren er lukket om natten, så der kommer han ikke ind. Ikke med mindre han er på rov om dagen, og det vil jeg ikke tro han er :-)

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: Så er der ællinger :-)
« Svar #5 Dato: 04 Februar , 2015, 22:08 »
Her kommer ræven også ved højlys dag...jvi har to gange haft ræveangreb midt på dagen..! så hvis ællingerne ligger for åben dør om dagen, så vil jeg være bekymret for ræven, for han har nu fået smag for dine ællinger og han vil helt sikkert komme igen også i dagtimerne.
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Garbenfeldt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Så er der ællinger :-)
« Svar #6 Dato: 04 Februar , 2015, 22:10 »
Ok. Har du nogen erfaring med om det hjælper at fange ræven, eller om der så bare kommer en ny?

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: Så er der ællinger :-)
« Svar #7 Dato: 04 Februar , 2015, 22:14 »
det ved jeg desværre ikke, da det endnu ikke er lykkedes mig at fange ræven her hos mig, jeg har måttet sikre mit fjerkræ via indhegning.
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Så er der ællinger :-)
« Svar #8 Dato: 07 Februar , 2015, 15:37 »
Jeg har lige set to ræve kun ca 500 meter fra mit hus :-o
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Så er der ællinger :-)
« Svar #9 Dato: 09 Februar , 2015, 19:32 »
Rævene er midt i deres parringstid pt, og det betyder, at hvis Mikkel har fårt fært af en dejlig Mikkeline, så følger han sporet - også om dagen!

Så hold døren lukket - så undgår de små også træk. Hvis andemor passer dem godt og de ovenikøbet har en varmelampe, kan de sagtens blive i stalden.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)