Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynders opstart af gåsehold  (Læst 8574 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Thomashop

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Nybegynders opstart af gåsehold
« Dato: 02 Februar , 2015, 21:27 »
Hej
Jeg og min familie bor på et lille landsted i det østlige Jylland, vi har hund, katte, høns og køer, og vi tænker at det næste skal være gæs. Gerne således at vi kan holde os selv med gåsesteg fremover. Vi tænker at starte med at købe et æglæggende par, og måske en til tre gæs til opfedning. Vi har masser af græsarealer, både på selve grunden, og på vores tilhørende jord. Jeg vil gerne have lidt gode råd til, hvordan vi kommer igang. Håber I gode mennesker kan hjælpe :)
Hermed de første spørgsmål, i tilfældig og uprioriteret rækkefølge:
1. Kan de leve af det græs der er på det areal hvor de går.
2. Hvor hurtigt "afgræsser" 5 gæs et areal af en vis størrelse
3. kan gæs og høns gå på det samme areal
4. Skal gæs vinterfodres, hvis ja, med hvad. Wrap???
5. Spiser gæs køkkenhaven, hvis de har adgang til den
6. Hvor meget pasning kræves der
7. Hvor meget og hvilken type hegn/tråd skal der til
Det var lige til en start, der kommer sikkert bunkevis af spm. senere. Byd gerne ind med al info I synes vi kan få glæde af

Mvh
Thomas

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Nybegynders opstart af gåsehold
« Svar #1 Dato: 02 Februar , 2015, 22:11 »
Til lykke med beslutningen, at I vil have gæs. Det er pragtfulde dyr, som vi i hvert fald hos os har stor glæde af.

Citér
1. Kan de leve af det græs der er på det areal hvor de går.
2. Hvor hurtigt "afgræsser" 5 gæs et areal af en vis størrelse
3. kan gæs og høns gå på det samme areal
4. Skal gæs vinterfodres, hvis ja, med hvad. Wrap???
5. Spiser gæs køkkenhaven, hvis de har adgang til den
6. Hvor meget pasning kræves der
7. Hvor meget og hvilken type hegn/tråd skal der til

1. I sommerperioden kan gæs godt leve af græs alene, men vi supplerer med korn og i æglægningssæsonen tillige med æglægningsfoder.

2. Det kommer an på arealets størrelse. Men der går ikke ret lang tid, før fem gæs vil have ryddet mange hundrede kvadratmeter.

3. Ja, det kan de godt. Men svømmefugle må ifølge dansk lovgivning ikke gå sammen med hønsefugle.

4. Vi fodrer med byg, hvede, havre og sent på vinteren, lige inden æglægningssæsonen går i gang tillige med æglægningstilskud.

5. Ja. Gæs spiser næsten hvad som helst - dog er de vegetarer, og de tager ikke snegle som f.eks. ænder. Vore gæs elsker æbler og f.eks. kogte kartofler. Og når de er glade og mætte, gnaver de i alt. Her er de gået i gang med bindingsværket også.

6. Gæs behøver ikke alverdens pasning, og har de vand og mad samt et sted at gå i læ, da er de utroligt nemme at holde. De skal altid have rent vand (de sviner meget), og det er vigtigt, de kan dyppe hele hovedet i vandet, da de dermed renser øjnene.  Her hos os lukkes de ind i deres hus om natten - uanset årstid. Men om dagen går de ude - også uanset årstid.

7. Vi har krølgæs, som ikke kan flyve. Men det kan de fleste tamgæs ikke (hvis nogen overhovedet?). Vores have er hegnet med hønsetråd i en højde på ca. 90 cm. Men det er nu lige så meget for at holde harer og andre dyr ude fra haven, som det er for at holde gæssene inde.  De fleste steder har vi blot hegnet med tentorpæle, men vær opmærksom på, at selv om de ikke kan flyve over, kan de vade hen over, hvis hegnet ikke er tilstrækkeligt hårdt spændt. Men de er nemme at holde inde på matriklen.

Held og lykke med det hele.
« Senest Redigeret: 03 Februar , 2015, 13:49 Fra Marita »

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Nybegynders opstart af gåsehold
« Svar #2 Dato: 02 Februar , 2015, 22:46 »
Marita giver rigtig gode svar.
Jeg vil supplere lidt.
Hvis du har køer, ved du noget om foder kvaliteten af græs.
Gæs spiser skråt og spiser nøjagtigt det mest næringsrige. De umodne blomster, de går efter proteiner og også nye skud.
Køer græsser ned til 5 cm, det gør gæs ikke, i forhold til køer nipper de kun, og græsset vil efterhånden blive langt og ødelægge sig selv, og blive et værdiløst hø, uden de gode dele. Så marken har gavn af at gæs græsser sammen med andre dyr, som får eller kvæg.
Og ja gæs holder af andre urter, fx mælkebøtter, men det fortæller egentlig mest om, hvad de går efter. Er de sultne, spiser de ned til roden af roer og gulerødder og de vil plukke din urtehave og prydhave, for alt der er næringsrigt. Dvs umodne frø og blomsterstande.
Gæs spiser mærkeligt nok ikke blade fra træer og buske.
Fodring udover græsning? jamen du skal anvende din logiske sans: skal vi lave 40 gæslinger? så skal de selvfølgelig have noget at bygge æg med, og det betyder protein og mineraler, og skal de imødegå  en vinter med 20 graders minus på en pløjemark, så skal de have et energirigt foder.
Jeg startede i sin tid mit gåsehold ved at købe 12 3 ugers gæslinger, så kan de gå alene ude. De er noget klodsede i den alder og har brug for omsorg. Af disse 12 slagtede jeg til jul alle undtagen to, der så ud til at være en gase og en gås der kunne lide hinanden. Jeg kunne have taget fejl, men jeg var heldig og fik et godt par, der forsynede os med gæslinger i mange år fremover.
Og det er sit eget emne, at få gæs til at lave gæslinger på en ordentlig måde, uden at der går ræv i den.

Hvis gæs kun fodres med det græs de kan finde, bliver de ikke fede og tunge, og de kan godt lære at flyve, og så skal man rende og fange dem flere kilometer væk. Det er noget værre noget. Det er prøvet. Derfor giver jeg dem korn fra ca. september. Også for at sætte noget fedt, som så københavnerne kan betale 100 kr per kilo for.

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Nybegynders opstart af gåsehold
« Svar #3 Dato: 03 Februar , 2015, 08:22 »
Link til en 1981-udgave af "The Book of Geese" af Dave Holderread, en af USA's fremmeste gåseeksperter: http://www.fastonline.org/CD3WD_40/JF/414/05-234.pdf

Gæs kan godt leve udelukkende af græs - hvis der er nok af det, og det er af en ordentlig kvalitet (grønt, saftigt, ikke for langt). Og der skal forbløffende meget græsareal til at holde bare én gås med foder. Faster Anna har to kolonihaver til rådighed, men det er slet ikke nok.

Gæslinger i voksealderen kræver endnu mere foder. Tamgæs vokser nærmest eksplosivt, og det kræver masser af energi. Det vil være noget af et sats ikke at give dem tilskud af start- eller voksefoder; de risikerer at dø af sult, hvis ikke de får nok mad. Gæslinger har desuden brug for tilskud af B3-vitamin (niacin) for ikke at få benproblemer.

Gæs spiser ikke alt, men de er nysgerrige og keder sig let, og de kan finde på at gnave i praktisk taget alt. Ledninger er en klar favorit.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Karensminde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 344
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
Sv: Nybegynders opstart af gåsehold
« Svar #4 Dato: 03 Februar , 2015, 11:20 »
Hej super ide med gæs /o i kan se masse om det på min hjemmeside :) http://fugleland.123hjemmeside.dk/413567330
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline christina s

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Nybegynders opstart af gåsehold
« Svar #5 Dato: 03 Februar , 2015, 13:29 »
I en helt ny bog om gæs   "gæs what" får du svar på ALLE dine spørgsmål (og de næste  ;)) + mange billeder
Brug linket til Danmarks fjerkræavler forening ude til højre og bestil bogen derigennem.

Gæs er FANTASTISKE!!

held og lykke
1.7 spelsau får, 1.2 border collie, 1.4 Dansk gås grå broget,