Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gåse- og andeæg i samme rugemaskine ?.  (Læst 6926 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Rie Møbjerg

  • Gæst
Gåse- og andeæg i samme rugemaskine ?.
« Dato: 27 April , 2010, 23:54 »
Jeg har tre moskusænder som ruger på 15 Kakhi Campell æg, 16 moskusæg og 6 gåseæg - så nu er jeg midlertidigt løbet tør for rugeænder.
Jeg har ikke haft den store succes med rugemaskine, men vil prøve at sætte den i et fugtigere rum denne gang. Er det mon muligt at ruge Saxen- og gåseæg i samme omgang. Jeg har ikke så mange af nogen af dem ?. Kan have ca 16 æg af den størrelse i maskinen. Er der nogen der kender et sted hvor jeg kan få ruget omkring Randers ?

På forhånd Tak Rie.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Gåse- og andeæg i samme rugemaskine ?.
« Svar #1 Dato: 28 April , 2010, 00:24 »
Der er ingen problemer i at ruge gåse- og andeæg i samme maskine. Men hvis de skal klække i samme maskine så ville jeg lægge dem i således at de klækker samtidig.
Uden at være helt sikker vil jeg gætte på at æggene fra dine saxen ænder klækker omkring dag 28 hvorimod gåseæggene skal have et par dage yderligere.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Rie Møbjerg

  • Gæst
Sv: Gåse- og andeæg i samme rugemaskine ?.
« Svar #2 Dato: 28 April , 2010, 00:40 »
Tak for svar .. har en 2 årig and der ligger på snydeæg her til aften, hvis hun lægger sig får hun saxenæggene. Har 1,1 saxen,desværre døde min anden hun i foråret, så jeg vil godt have et par stykker mere - og så er det en glimrende spiseand.
Vil dog gerne øve mig i et ruge æg ud, men har ikke lige 12.000 til en idiotsikker model. Og synes ikke jeg er god til det.
God Dag Rie

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Gåse- og andeæg i samme rugemaskine ?.
« Svar #3 Dato: 29 April , 2010, 00:01 »
Mange siger at hvis man kan ruge gåseæg ud så kan man ruge alt ud.
Det kan jeg godt skrive under på :D
Det går fint med at ruge kyllinger ud men det er dog en helt anden sag med gåse- og andeæggene...

Danny
Himlen bør altid være blå!

Rie Møbjerg

  • Gæst
Sv: Gåse- og andeæg i samme rugemaskine ?.
« Svar #4 Dato: 29 April , 2010, 10:56 »
Hej Danny.
Min lille økonomimodel stod inde i huset, men bliver nu flyttet ud i et mere fugtigt rum. Jeg har ruget nogle få Kakhi Cambell og moskusænder. Men der var over 80 % befrugtede æg og store døde ællinger i æggene, da jeg smed dem ud. Har du nogen ideer !. Jeg afventer et nyt hygrometer fara America inden jeg starter maskinen  op.   Rie :-)

Offline gitteholk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 179
Sv: Gåse- og andeæg i samme rugemaskine ?.
« Svar #5 Dato: 30 April , 2010, 23:18 »
Trist med døde ællinger  ???

Jeg har hørt og læst at luftningen og afkølingen er utrolig vigtig for gæs... så mon ikke også det gælder ænder. Æggene skal også dybbes i vand og oversprøjtes med forstøver ind i mellem. Har I gjort det?

Jeg er selv igang med gåse æg fra min gråbrogede landgæs. Der er kommet 5 æg i klækkemaskinen i dag så det er spændende om de klarer den sidste stykke vej.
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Gåse- og andeæg i samme rugemaskine ?.
« Svar #6 Dato: 30 April , 2010, 23:19 »
Som sagt så har jeg heller ikke særlig gode resultater med ande- og gåseæg. Der kommer da både gæslinger og ællinger ud... Men ikke i den mængde der burde komme, ihvertfald ikke i forhold til antallet af befrugtede æg.
Så nej, jeg har ikke "knækket koden". Men hvis du finder nogen guldkorn/gode tricks så må du da meget gerne skrive om dem her ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline brauer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 159
Sv: Gåse- og andeæg i samme rugemaskine ?.
« Svar #7 Dato: 30 April , 2010, 23:32 »
min far lod altid anden og gåsen tage de første 10 dage så sagde han de var nemmer at klække i maskinen  8)

Rie Møbjerg

  • Gæst
Sv: Gåse- og andeæg i samme rugemaskine ?.
« Svar #8 Dato: 04 Juni , 2010, 22:10 »
Jeg er så glad.
For det viste sig jo at min savnegås ikke har kunnet klare hele flokken på en svanegås og 2 landgæs. Så for det første har vi købt os en grå landgås og det går supergodt med de tre. Svanegåsen ruger sammen med sin mage og de er skildt ad.
Ud af 16 æg var kun to befrugtede, men jeg har i dag fået to fine stærke gæslinger. Jeg kunne såmænd ikke blive meget lykkeligere hvis jeg vandt i lotto  ::).
Hvis vi skulle være heldige at der kommer en enkelt gæsling ud af svanegåsens anstrengelser, vil der være 6 dage imellem dem. Vil det kunne gå at sætte dem sammen så ??
Og så det vildeste .. Min mand har givet mig en Octagon 40 i fødselsdagsgave ... så vil jeg bruge den lille blå som klækker   /o
God Weekend Rie

Offline Iben Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: Gåse- og andeæg i samme rugemaskine ?.
« Svar #9 Dato: 05 Juni , 2010, 10:47 »
Mange siger at hvis man kan ruge gåseæg ud så kan man ruge alt ud.
Det kan jeg godt skrive under på :D
Det går fint med at ruge kyllinger ud men det er dog en helt anden sag med gåse- og andeæggene...

Danny

Jeg har også rigtig svært ved at ruge andeæg (Moskus) ud, trods jeg er yderst tilfreds med min rugemaskine, som giver gode resultater med hønseæg!
Så jeg har faktisk helt opgivet.  :(

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Gåse- og andeæg i samme rugemaskine ?.
« Svar #10 Dato: 05 Juni , 2010, 21:36 »
Hej

Ande og gåseæg skal luftes meget, de sidste 14 dage, gerne flere timer uden for maskinen og så skal de dyppes i vand  inde de sættes ind igen.

Den sidste uge må de gerne bliver kolde uden der sker noget, jeg har før glemt dem 12 timer og de klække alle, så godt med luftning og så vand.

Tommy 

Offline Iben Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: Gåse- og andeæg i samme rugemaskine ?.
« Svar #11 Dato: 06 Juni , 2010, 11:29 »
Tommy; tak for den info.
I min brugsanvisning står der kun omkring temp. og fugtighed samt rugetid - intet om luftning! Så der ligger mit problem - måske..?

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Gåse- og andeæg i samme rugemaskine ?.
« Svar #12 Dato: 06 Juni , 2010, 13:55 »
Der er en vejledning om udrugning af gåseæg nederst på denne side :

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=31