Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: INGEN ÆG I ET PAR UGER NU??!!  (Læst 1737 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frederikmedf

  • Bruger
  • Indlæg: 2
INGEN ÆG I ET PAR UGER NU??!!
« Dato: 28 November , 2021, 12:50 »
Hej alle i sagkyndige hønse eksperter. Jeg har desværre oplevet nu over de sidste 2-3 uger at jeg ingen æg får fra mine 16 høns.

Jeg har været angrebet af blodmider men har efter en fuldstændig tømning af hønsehus, nedvaskning pg derefter vaskning med hemex fået slået dem ihjel.

Derudover har jeg haft besøg af rotte men denne eller disse skulle meget gerne være slået ihjel nu sf rotte manden.

Hvorfor ligger men elskede høns ikke æg. Håber en kan hjælpe? :)


Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: INGEN ÆG I ET PAR UGER NU??!!
« Svar #1 Dato: 28 November , 2021, 15:26 »
Med mindre dine høner er fra foråret 2021 og først er startet æglægning i det tidlige efterår, så er det helt normalt at høner holder æggepause i de mørke og kolde vintermåneder.
Dagene er så korte, så de ikke har timer til at spise nok, så der måde er næring og krudt til at holde varmen, holde sig rask OG lægge æg.

Nogle høner starter æglægningen igen allerede i januar/februar - andre venter til foråret begynder at titte frem.
Du skal nok få æg fra dine høner igen  :)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Frederikmedf

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Sv: INGEN ÆG I ET PAR UGER NU??!!
« Svar #2 Dato: 28 November , 2021, 15:57 »
Hej Helle. Tak for svar. jeg har skrevet forkert med ugerne, det har faktisk stået på over 1-2 måneder :/ Er dette også normalt? Hønsene er fra sidste år og nogle er ældre

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: INGEN ÆG I ET PAR UGER NU??!!
« Svar #3 Dato: 28 November , 2021, 16:57 »
Hej Helle. Tak for svar. jeg har skrevet forkert med ugerne, det har faktisk stået på over 1-2 måneder :/ Er dette også normalt? Hønsene er fra sidste år og nogle er ældre

Ja, det er meget normalt. Der har været fældetid og tidligere har din flok sikkert døjet under de satans blodmider (godt I har fået has på dem).
De fleste af mine høner stopper med at lægge æg i det tidlige efterår (september) og holder herefter æggepause indtil en af de første måneder i det nye år.

Man kan få hønerne til at lægge æg om vinteren, hvis man tænder lys i hønsehuset tidligt om morgenen og efter solnedgang, så hønerne får ekstra timer at spise i. Den metode bruger jeg ikke selv, da jeg gerne vil give mine høner nogle måneders fri fra det ressource-krævende æglæggeri.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14