Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus  (Læst 28836 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #30 Dato: 15 Februar , 2014, 16:54 »
Ikke direkte hønsehus - men hønsegård

Man kan bruge rivenet udenpå volierenet ( det tynde ) så er det helt sikket ræven ikke kommer igennem
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #31 Dato: 23 Marts , 2014, 08:27 »
Så er vi gået i gang med projektet :)

En god ven kommer og hjælper, så er det lidt mere overskueligt  ;)

I denne weekend, regnede jeg med, at vi skulle lægge tag på hønsegården. Det blev vi så allerede færdige med i går, og det er et helt fantastisk klima, der er kommet i gården.  En halv time efter, at vi var færdige, kom en lille byge ... og SÅ lækkert at se, at halm og alt andet bare stadig er tørt.

Her er resultatet:

1) afsavning i siden mod hækken, så der bliver hældning på taget.
2) lægter er sat op på begge leder.
3) det færdige resultat  8)

I dag går vi så i gang med hønsehuset og ser, hvor langt vi når ...


Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #32 Dato: 23 Marts , 2014, 08:47 »
Øj det ser hyggeligt ud! Det skal de nok blive glade for  :)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline troldinden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 98
  • God dag til alle...hilsen Jette
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #33 Dato: 23 Marts , 2014, 09:49 »
Det ser da bare godt ud Connie :-) Men jeg kan da se, at du har hønsehus, så vil da høre om det er fordi du vil have en mere el. hvad? :-)
Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #34 Dato: 23 Marts , 2014, 13:20 »
Tak skal I have  ;D

Nej - det er fordi, det er utæt, det hønsehus, du ser på billedet.

I dag har den stået på nedtagning af hønsehus - kæmpe arbejde ... og her ved frokosttid er vi klar til at gå i gang med det nye hus.

Fjerene er vældigt nysgerrige, men de har da accepteret redekassernes nye placering  ::)

Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #35 Dato: 23 Marts , 2014, 13:31 »
Hold da helt op hvor i knokler Connie  /o
Det ser rigtig godt ud.
Jeg er helt vild med dit billed af redekassernes placering  *f  samt stolte hanse mand som står vagt. Frie forhold må jeg sige.... *h
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #36 Dato: 23 Marts , 2014, 16:22 »
Det bliver da bare godt  /o Iih hvor er det en heldig flok  8)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline palleti

  • Bruger
  • Indlæg: 259
  • Livet er kort - spil bridge!
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #37 Dato: 23 Marts , 2014, 17:21 »
Det bliver simpelt hen fremragende, Connie ;D  <M

Det er godt nok lidt sent at foreslå, - men hvis andre har et lille hus som er utæt men ellers fungerer ok, kunne det måske leve videre ved at blive inddraget i en stor overdækket hønsegård.

Har du regnet på hvornår du rammer break-even mht. udgifter og indtægter?  *g
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #38 Dato: 23 Marts , 2014, 18:04 »
Det er godt nok lidt sent at foreslå, - men hvis andre har et lille hus som er utæt men ellers fungerer ok, kunne det måske leve videre ved at blive inddraget i en stor overdækket hønsegård.

Har du regnet på hvornår du rammer break-even mht. udgifter og indtægter?  *g


Kææææft jeg er træt ... i hele kroppen  :o

Tak skal I have allesammen ... det er skønt, at der sker noget i et ruf.

Her i eftermiddag har vi så fået lavet bundrammen til hønsehuset, isoleret gulvet og lagt støbepladen på, som skal være bund i hønsehuset.

Palle - jeg har kun et stort hønsehus, og det er desværre det, der er utæt.  Hvis det bare var et lille et, så kunne det jo stå under overdækningen nu.

Break-even ... jeg har absolut ingen idé om, hvad det betyder  ::)  8)  :o


På billederne ses familiehygge med Josefine og Klara i redekassen, mens Napoleon holder vagt :) ... og på det nederste ses min ældste, som er "vægt" til at holde støbepladerne på plads.
Det var så langt, vi nåede i dag - men jeg er vildt tilfreds.

Når jeg er færdig, vil jeg tage billeder af det hele og vise, hvordan jeg har forsøgt at integrere alle jeres gode ideer i løsningen. 

« Senest Redigeret: 23 Marts , 2014, 18:07 Fra Connie »
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #39 Dato: 24 Marts , 2014, 19:14 »
3 timer alene i haven i dag i det fantastiske vejr ... og det begynder at ligne noget :)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #40 Dato: 26 Marts , 2014, 21:26 »
I går lå jeg brak  ::)

I dag har min gode ven så været forbi igen - og vi har lukket hønsehuset, skilt redekasserne ad - skåret dem til og samlet dem igen, inden de blev hængt op.

Så nu er huset lukket af - men der mangler stadig en del.  Alt det indvendige regner jeg med at lave i weekenden, så de kan tage huset i brug - og så kommer isoleringen og påsætning af brædder udvendigt, de to døre og tagpap.  Det bliver dog først om 1½ uge, når Mr. Handyman kommer forbi igen ... skønt med gode venner  /o

Her er et billede taget ved tusmørke ... de sidste skruer blev skruet i ved el-pærens lys ;)

... og hønsebasserne gik rundt tæt på os og undrede sig over, hvad vi lige havde gang i - inden de - helt frivilligt - gik ind i deres midlertidige 1-værelses.  Klara havde dog forføjet sig til skrukhuset  :)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #41 Dato: 27 Marts , 2014, 08:49 »
Ser godt ud. Det bliver et fint hus.  /o

Er den ikke gjort fast ned i jorden? (Står den "bare" på fliserne?)
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #42 Dato: 27 Marts , 2014, 18:05 »
Ser godt ud. Det bliver et fint hus.  /o

Er den ikke gjort fast ned i jorden? (Står den "bare" på fliserne?)

Tak

Hvis det er storme, der får dig til at stille spørgsmålet, så er hønsehuset enormt tungt.  Vi kunne næsten ikke løfte selve gulvet, da det skulle vendes rundt efter at have fået underpladen på - og slet ikke "understellet" - så efter at der så også kommer både yder- og indervægge op, så rokker det sig ikke nogen steder.  Ellers var mit legehus sikkert også røget i en storm, men det var også kæmpe-tungt.
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #43 Dato: 30 Marts , 2014, 20:42 »
Så har det været endnu en weekend i byggeriets tegn, og selvom jeg har været alene, så går det fremad.  Så meget, at fjerene er flyttet ind i deres nye bolig, selvom det ikke er helt færdigt.

Her er nogle billeder og lidt info om de ting, jeg har snuppet fra jeres input:

Gulv og vægge er i støbeplade, så det er lettere at gøre rent.
Alle revner er fuget med siliconefuge.
Loftet er i lyst træ, som jeg har lakeret (vandafvisende).
Udluftning for enden af hønsehuset (mod gården, så det ikke blæser direkte ind) og et lille hul ud mod haven.
Hønsehuset er hævet, så der også er ekstra gård under huset - dvs. godt 4m2 ekstra hønsegård. I denne ende kommer solen hurtigere frem, så de kan vælge, om de vil være i sol eller skygge.
Loft, vægge og gulv er isoleret med 45mm rockwool.

Udvendige redekasser (genbrug fra mit første hønsehus) - også i støbeplader.
Redekasserne sidder under skidebrættet.
Skidebræt under siddepindene - der er siddepinde i begge ender.
To store døre (der hvor de lyse plader sidder lige nu), hvilket gør rengøringen lettere.

I og med, at jeg har lavet siddepinde og redekasse i begge ender, så kan jeg opdele huset med net eller plade - f.eks. ved sammenføring med nye høns.

Samtidig har jeg også mit nye skrukhus i hønsegården, som også kan bruges til isolering i tilfælde af sygdom eller andre problemer.

Nedenfor er billeder efter weekendens arbejde:

1)  Loftet er sat op - der mangler et enkelt bræt, da rundsaven først kommer igen på lørdag og skærer det på langs ;)

2)  Josefine var meget nysgerrig og ville gerne tage de nye redekasser i brug (redekassen kan lige anes ude til venstre - indgangen er under skidebrættet). 

3)  Fronten med redekasser forneden i begge hjørner.  Der mangler tagpap (lige nu presenning), døre (hvor der skal sidde vinduer i) og beklædning.

4)  Gavlen mod hønsegården, som er færdig. Efterfølgende er den automatiske hønselem også monteret :)  ... til gengæld kan de ikke finde ud af at gå op ad hønsestigen.  Den er måske for glat, da den er lavet af støbeplade med tværgående lister i træ.



Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Forfra ... dine bedste tips til nyt hønsehus
« Svar #44 Dato: 30 Marts , 2014, 20:47 »
.... og Josefine har være SÅ nysgerrig under byggeriet.  I går hoppede hun fra hønsegården op gennem hullet i gavlet ... utroligt at hun kunne ramme :D

1)  Billedet taget udefra gennem redekassen ... "Hva' så du .. hvornår har du tænkt dig at lægge noget halm i til mig" ??  :o    (hun lagde faktisk et æg i den nøgne redekasse).

2)  "Jeg må jo klare mig, når du er så ualmindelig sløv i betrækket med det halm" ...

3)  Halm hentet ... "endelig kan man ligge ordentligt i dette nye hus"  ::)

4)  Og reden er hermed indviet  /o
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner