Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vand inde i huset.  (Læst 10981 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ghj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 153
  • En smugle tosset er man vel altid...
Vand inde i huset.
« Dato: 03 August , 2008, 23:31 »
Nu spør jeg måske lidt dumt men skal hønsene også have et vandkar inde i huset når de bliver lukket ind for natten   :-X
0.2 Orpington,1Blå,1Gul
0.1 Farverolle,Hvede
0.2 Brahma,Guld sort/båndede
0.2 Maran,Kobberfarvet
0.6 Isa brown
0.3 Gadekrys,lægger lysegrønne æg
0.2 Dv.Kochin,Sort
0.1 Dv.Kochin,Gul
1.3 Dv.silke m.skæg,Hvid
0.1 Dv.silke,Sort
1.0 Engelsk Springer Spaniel
1.0 Amr.Cocker Spaniel
Div.Katte og en husbond

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Vand inde i huset.
« Svar #1 Dato: 04 August , 2008, 07:02 »
Nu spør jeg måske lidt dumt men skal hønsene også have et vandkar inde i huset når de bliver lukket ind for natten   :-X

Hej ghj.
Husk ingen spørgsmål er dumme, kun svarene kan være det.
Hos mine høns er der vand i huset også. Jeg ved ikke om der SKAL være det, men jeg har observeret, at mine høns spiser lidt af foderautomaten vi har derinde, efter at de er lukket ind. Synes dyr altid skal have adgang til frisk vand både nat og dag.
hilsen Lisbeth

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Vand inde i huset.
« Svar #2 Dato: 04 August , 2008, 07:37 »
Mine har også vand indenfor. De spiser også en del når de går ind for natten, og igen inden de bliver lukket ud om morgenen.

Og jeg syntes at have læst et sted at, at vand og foder SKAL være under tag pga den skide fugleinfluenza. (men det sker jo det "regner"..... også i den gamle jerngryde der sjovt nok står i hønsegården  :P )
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline ghj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 153
  • En smugle tosset er man vel altid...
Sv: Vand inde i huset.
« Svar #3 Dato: 04 August , 2008, 09:46 »
De har fået vand og mad ind i huset her til morgen og det vil jeg gøre fremover,fik sku osse dårlig samvidighed da jeg var gået iseng :-X. Vil jeres gerne udenfor når det regner? og må de det?  vi har jo kun net over hønsegården.
0.2 Orpington,1Blå,1Gul
0.1 Farverolle,Hvede
0.2 Brahma,Guld sort/båndede
0.2 Maran,Kobberfarvet
0.6 Isa brown
0.3 Gadekrys,lægger lysegrønne æg
0.2 Dv.Kochin,Sort
0.1 Dv.Kochin,Gul
1.3 Dv.silke m.skæg,Hvid
0.1 Dv.silke,Sort
1.0 Engelsk Springer Spaniel
1.0 Amr.Cocker Spaniel
Div.Katte og en husbond

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Vand inde i huset.
« Svar #4 Dato: 04 August , 2008, 10:58 »
Det kommer nok an på fjerdragten. Høns med stram fjerdragt (typisk de lette høns) har ikke meget imod lidt vand, selvom de kan komme til at se pudsige ud. Og hanerne fåe slæbehale. De mere buskede racer (som orpington) har mindre godt af det, men det ved de sandsynligvis godt. Silkehøns kan ikke tåle vand overhovedet.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vand inde i huset.
« Svar #5 Dato: 04 August , 2008, 12:04 »
Mine pyller har en automat med æglægningsfoder stående fast inde i huset. Der forsvinder næsten ingenting, det er en af de små plastic og jeg fylder den ca hver anden uge, hvor den ikke engang er hel tom!
Deres vand har de i en vand automat, som jeg gør ren og fylder hver aften, og derpå stiller ind i huset i hjørnet lige ved døren, når jeg lukker smuthullet. Jeg er 99 % sikker på at de ikke drikker om aftenen, for de ryger som regel direkte op på siddepindene, når de går ind, men jeg lukker dem som regel først ud af hønsehuset ved 8-tiden i weekenderne, tidligere til hverdag, for det dæmper jo hanen lidt, at han er i huset, og man kan jo lige så godt tage hensyn til naboerne.
Jeg stiller vandet ud i gården, når jeg åbner smuthullet.
I weekenderne er de hoppet af pindene, men til hverdag, sidder de ofte på pindene, når jeg lukker smuthullet op, nogle af hønsene ligger dog i redekasserne tidligt om morgenen.
Mine høns som jo er af den svære race (dværg wyandotter) er udenfor uanset vejret, men de er også havehøns. Jeg åbner til hønsegården ved 8-tiden (tør ikke tidligere pga. Mikkel), de dage jeg ikke skal på arbejde, og de dage jeg arbejder lukker jeg dem ud af hønsegården, når jeg kommer hjem. Det bliver nok lidt hårdt for dem, nu hvor de har kunnet være ude fra morgen til aften hele ferien, men sådan er det.
I og med at de er havehøns kan de jo finde mange læsteder ude i haven, hvis det regner, bl.a. elsker de at ligge under vores rhododendron'er.

 <C <C <C <C <C <C <C <C <C <C <C <C <C <C
« Senest Redigeret: 04 August , 2008, 14:12 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Vand inde i huset.
« Svar #6 Dato: 04 August , 2008, 12:39 »
@M.Findal Hvad drikker silkehøns så ??? ???
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vand inde i huset.
« Svar #7 Dato: 04 August , 2008, 14:13 »
Jeg tror han mener udvortes  ;D ;D ;D ;D ;D
« Senest Redigeret: 04 August , 2008, 15:33 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Vand inde i huset.
« Svar #8 Dato: 04 August , 2008, 14:58 »
Nåh  ;D
Jeg har dog set fotos af silkehøns der bliver vasket, inden de skal på udstilling så ??

med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vand inde i huset.
« Svar #9 Dato: 04 August , 2008, 15:32 »
Det har jeg også set, og i den forbindelse, læste jeg at de blev tørret med en hårtørrer bagefter.
Mit bedste gæt er stadig, at silker ikke kan tåle at blive våde i regnvejr uden at nogen tørrer dem bagefter, men lad os høre hvad MF selv mener, nu er jeg da for alvor blevet nysgerrig :)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Vand inde i huset.
« Svar #10 Dato: 04 August , 2008, 15:45 »
Magnus jeg har set et par steder at du skriver at silkehøns ikke tåler vand. Det er altså ikke rigtigt. Slet ikke endda ;)

Silkers fjer har en anden struktur, men deres egenskaber er præcist den samme som andres. Vandet preller af de yderste og de inderste holder varmen.

Silker er hårdføre høns, det tror jeg mange der har haft dem kan skrive under på. Jeg har haft dem i mange år og har aldrig haft blot én der var forkølet, eller syge i det hele taget ;)

Og ja mon ikke det var drikkevand der mentes ;D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vand inde i huset.
« Svar #11 Dato: 04 August , 2008, 15:53 »
Nu trænger jeg i hvert fald til et glas rødvin  <D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Vand inde i huset.
« Svar #12 Dato: 04 August , 2008, 16:34 »
også mig skål  ;D altså vinen....
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Vand inde i huset.
« Svar #13 Dato: 04 August , 2008, 17:53 »
Nu får jeg jo også lyst til et glas rødvin  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Vand inde i huset.
« Svar #14 Dato: 04 August , 2008, 20:42 »
...så vil jeg bsre vide én ting, skal det indvortes eller udvortes :o :o :o ;D