Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lige et elektrisk spørgsmål..  (Læst 11473 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Lige et elektrisk spørgsmål..
« Svar #15 Dato: 08 Maj , 2008, 12:07 »
Jo det hjælper at hænge ledningen op, for luften virker også som isolator, så spændingen over isolationen er meget mindre hvis den er i luften end hvis den ligger på jorden.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Lige et elektrisk spørgsmål..
« Svar #16 Dato: 08 Maj , 2008, 12:26 »
Ja, det siger jo næsten sig selv, at det hjælper at hænge den op, for selve tråden, som skal give stød, hvis man rører ved den, hænger jo i luften, og afgiver jo kun strøm, hvis der er noget der har jordforbindelse, som rører ved den, eller kommer meget tæt på.

Hvis man tager jordforbindelsen, og lægger den tæt op ad den strømførende, kan man faktisk måle den afstand, som en gnist kan springe, på tændingssystemet på en bil kan gnisten faktisk trækkes op til en 4 - 5 centimeter, men her er spændingen også oppe på omkring 25 - 30.000 volt på de bedste systemer.

På et elhegn trækkes gnisten på de svage hegnstyper vel omkring 2 mm. Så hvis isolationen er af denne tykkelse vil der ikke være problemer med at få strømmen ført hen, hvor den skal bruges, uden at der springer gnister på vejen. Hvis man ydermere bruger elkabel, som er af den flettede type, vil der være mindre strømtab på vejen, da strøm jo føres frem på ydersiden af materialet, og ikke gennem selve metallet, denne type kan også fås som elkabel i 1,5 kvadrat, og den samlede isolering på et sådant kabel er en del over de 2 mm som gnisten normalt ville kunne springe.

Elektriker eller ej, jeg har da fået mit eget til at virke, uden at der springer gnister.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Lige et elektrisk spørgsmål..
« Svar #17 Dato: 08 Maj , 2008, 12:32 »
Lone vil det ikke være lettere at du placerer elmaskinen i f.eks en plasticfoderspand, med fast låg og så laver huller ud og ind til ledninger. Så behøver du jo kun den kraftige ledning på få meter?

(Ja - jeg skal ikke gøre mig klog, for jeg fatter ikke meget om strøm  <G )

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Lige et elektrisk spørgsmål..
« Svar #18 Dato: 08 Maj , 2008, 21:49 »
Jeg bruger også den type jordkabel som Finn linker til.

1. Det er billigere end alt det installations kabel i snakker om.

2. Det er lavet netop til dette formål.

3. Det kan graves ned uden problemer

4. Kig på punkt 1. , 2. og 3.  ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Lige et elektrisk spørgsmål..
« Svar #19 Dato: 08 Maj , 2008, 22:04 »
@Hanne: nej, det nytter ikke, har prøvet i en spand, pakket ind i en plasticpose, snøret til, med åbningen nedad. Men med temperaturskift kommer der kondens i posen, så det knitrer - også dér.
Tror, jeg har fundet løsningen, er kommet i kontakt med noget kraftigt, armeret kabel, der skulle kunne tåle (næsten) alt.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Lige et elektrisk spørgsmål..
« Svar #20 Dato: 08 Maj , 2008, 22:10 »
@Hanne: nej, det nytter ikke, har prøvet i en spand, pakket ind i en plasticpose, snøret til, med åbningen nedad. Men med temperaturskift kommer der kondens i posen, så det knitrer - også dér.
Tror, jeg har fundet løsningen, er kommet i kontakt med noget kraftigt, armeret kabel, der skulle kunne tåle (næsten) alt.

Du har nærmest selv fundet svaret. Det er fordi at du har pakket det ind i en plastic pose. På det fleste gårde hænger el-hegnet/strøm giveren bare under et halvtag (typisk på siden af en bygning). Det kan sagtens tåle at få lidt regn på sig bare det hænger lidt i læ. Det er helt sikkert rigeligt at sætte en spand over anlægget så længe der bare kan komme luft til og fra så der netop ikke bliver dannet kondens.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Lige et elektrisk spørgsmål..
« Svar #21 Dato: 09 Maj , 2008, 11:12 »
Fandt lige denne vejledning.Som jeg blev noget klogere af.

http://www.elefant.dk/dk/montage/montagevejledningerm40_m115.pdf

Måske vi skulle anskaffe os nogle længere jordspyd Lone??