Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaringer med drikketårn  (Læst 27728 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Sv: Erfaringer med drikketårn
« Svar #15 Dato: 28 August , 2010, 00:43 »
Kemal: Du skal sørge for den er HELT skruet til i toppen. Tjek om pakningen evt er faldet ud, og lav evt en extra pakning. Hvis den trækker bare den mimdste smule luft i toppen, løber vandet ud i bunden.

Mvh   Jørgen

Offline Kemal Yasar

  • Bruger
  • Indlæg: 130
Sv: Erfaringer med drikketårn
« Svar #16 Dato: 28 August , 2010, 11:43 »
hmm der sidder nemlig ingen pakning på min i toppen ???

det er nok der fejlen ligger.

takker for hjælpen
0,3 hvid / sort columbia dværg wyandotter
1,1 sølv randet dværg wyandotter

Susanne

  • Gæst
Sv: Erfaringer med drikketårn
« Svar #17 Dato: 28 August , 2010, 11:47 »
Et lille tip.
Hvis man nøjes med at fylde den ca ½, måske 2/3 op, så kan man med haveslange eller højtryksspuler komme til den del der bliver 'ulækker' fra åbningen i toppen.
Det betyder selvfølgelig at man ikke kan servere 30 L vand for hønsene ad gangen, men 15-20 L rækker nu også ganske pænt.

Det her forstår jeg ikke! Hvorfor kan man ikke bare fylde den helt op? Og så gøre den ren når den er tom?

Frem med papskæreren, Erik - please!

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Erfaringer med drikketårn
« Svar #18 Dato: 28 August , 2010, 12:19 »
Mine bliver ikke klamme indeni, og de står endda i sol noget af dagen :) Jeg har også brugt saltsyrekur i dem, og der er heldigvis ikke sket noget, men tror da jeg bruger en sort spand næste gang for en sikkerheds skyld, så...

hmm der sidder nemlig ingen pakning på min i toppen ???

det er nok der fejlen ligger.

takker for hjælpen

Kemal, prøv lige i første omgang at skrue den så stramt som muligt i i toppen. Jeg har selv 2 af de galvaniserede, og begge tømte sig selv ret hurtigt. Længe var jeg bare SÅ træt af dem, indtil jeg fandt ud af at de bare skulle skrues RIGTIG hårdt i for oven (og selvfølgelig lukkes i bunden, mens jeg fylder vand i den :)).
« Senest Redigeret: 28 August , 2010, 12:20 Fra Christina »

Offline Jimmy R J

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
  • Vil det gå galt at bevise Murphy's lov?
Sv: Erfaringer med drikketårn
« Svar #19 Dato: 28 August , 2010, 12:31 »
Tror jeg tager chansen og køber en i galv udgaven  /o.

Hvad med lign til foder. Er vi "bare" uden i den nedløbsrør modellen eller?
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone
0.1 Kæmpe Hund :)

If it's not broken. DON'T FIX
Husk En god overskrift betyder SÅ meget for interessen for din tråd!!!
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24598.0

Offline Erling Rønnest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 570
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: Erfaringer med drikketårn
« Svar #20 Dato: 28 August , 2010, 13:08 »
Et lille tip.
Hvis man nøjes med at fylde den ca ½, måske 2/3 op, så kan man med haveslange eller højtryksspuler komme til den del der bliver 'ulækker' fra åbningen i toppen.
Det betyder selvfølgelig at man ikke kan servere 30 L vand for hønsene ad gangen, men 15-20 L rækker nu også ganske pænt.


Susanne...

Idéen med kun og fylde den ½ el.3/4 op er at man kan spule den grønne kant væk med vandslangen....

Men efter jeg har brugt mine i 2 mdr. er der intet grønt algesnask i mine.... Jeg kan kun anbefale at købe dem i plast... da man bare kan vaske dem i Rodalon el. saltsyrevand, og der med fjerne agler og baktusser i beholderen....
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Erfaringer med drikketårn
« Svar #21 Dato: 28 August , 2010, 13:10 »
Jimmy du kan jo gøre som jeg har beskrevet længere nede ;) Det virker rigtig fint.... :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Susanne

  • Gæst
Sv: Erfaringer med drikketårn
« Svar #22 Dato: 28 August , 2010, 22:10 »

Susanne...

Idéen med kun og fylde den ½ el.3/4 op er at man kan spule den grønne kant væk med vandslangen....


Ahhh! Nu forstår jeg - hehe! Nogen gange skal der lige fintænkes før femøren falder! Kan også godt se det smarte med at kunne bruge saltsyrevand og rodalon til desinficering!

Tak, Erling!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Erfaringer med drikketårn
« Svar #23 Dato: 28 August , 2010, 22:31 »
Susanne.

Nogen kom mig i forkøbet med forklaringen. Det var baggrunden for kun at fylde tårnet delvist.

Det skal så tilføjes at det også er lettere at bære hvis det ikke er fyldt helt op.

Kemal.

Der bør være en sort gummipakning i bunden/toppen af det røde 'låg' du skruer på toppen af tårnet når du har fyldt vand på tårnet. Ellers er den gal. I min er pakningen et stykke gummi der matcher bunden af proppen i størrelse, altså ikke en O-ring som pakninger er flest, men blot en rund pakning uden hul i midten.

Mangler det synes jeg du skal kontakte forhandler og gøre opmærksom på at denne pakning manglede.
Du kan selv lave en pakning, men du burde få en ny fra forhandler hvis den ikke var med. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Erfaringer med drikketårn
« Svar #24 Dato: 29 August , 2010, 09:57 »
Er der så nogen der har en ide til hvordan jeg kan helbrede mit drikketårn for det rust der har angrebet den efter saltsyrekuren ?
Har vi en lille kemiker med de vise sten ?  ;)

Offline Jimmy R J

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
  • Vil det gå galt at bevise Murphy's lov?
Sv: Erfaringer med drikketårn
« Svar #25 Dato: 29 August , 2010, 10:06 »
Jimmy du kan jo gøre som jeg har beskrevet længere nede ;) Det virker rigtig fint.... :)

Yep det er rigtig tak for det ;)

Meeeen er lidt af en gør det selv mand, så kan det gøres selv og måske billigere sååå lur mig om ikke det ville være en god udfordring for mig ;)
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone
0.1 Kæmpe Hund :)

If it's not broken. DON'T FIX
Husk En god overskrift betyder SÅ meget for interessen for din tråd!!!
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24598.0

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Erfaringer med drikketårn
« Svar #26 Dato: 01 ſeptember , 2010, 12:47 »
Sådan en har jeg ønsket mig et stykke tid... Man kan jo altid putte nogle overskårne fed hvidløg i - men mon ikke vandet forbliver friskt nu hvor det bliver køligere.

Hvad gør hvidløg med vandets friskhed?
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Erfaringer med drikketårn
« Svar #27 Dato: 01 ſeptember , 2010, 13:05 »
Lene, du kan da sende det til galvanisering, for det er jo det der er ødelagt med saltsyren ;D

Du kan også male det indvendigt med hammerlak,detafgiver sikkert noget grimt men det ser pænt ud   ::)

Du kan også lade hønsene drikke af det, og vaske det tit, det giver lidt ekstra jern til pyllerne, so what  ;D

Hvis ovenstående bekymre dig, så kan du købe et nyt, og aldrig mere syre det af i saltsyre  /o
Plastik er måske mere din ting  *g
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Erfaringer med drikketårn
« Svar #28 Dato: 01 ſeptember , 2010, 15:24 »
Nu der i ståden nævnes plast vandere, kan jeg oplyse at jeg har købt en stak 10 liters plast vandtårne hos America til under 60 kr. Overdelen kan stå som en spand under påfyldning og underdel låses fast, hvorefter man kan bare vandtårnet i en hank der sidder på toppen. Fungere upåklagelig,  også efter nu ret lang tid. Ikke noget med at de bliver ætset eller på anden måde nedbrydes. Og skulle de gå til efter en årerække, ja så er det altså under 60 kr. for en 10 liters.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Erfaringer med drikketårn
« Svar #29 Dato: 01 ſeptember , 2010, 20:21 »
Rudy, kan du ikke lige linke til den model du har købt? For det her vandtårn er jo RET uhandy, når der er frost! :)