Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Indretning af hønsehus?  (Læst 5822 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

mlyhynesv

  • Gæst
Indretning af hønsehus?
« Dato: 21 April , 2008, 23:00 »
Inspireret af et 6-kantet hus tidligere vist her på forumet er weekenden gået med at kopiere konceptet og vi er da nået et stykke.
Selve hønsehuset er ca 3 m i diameter og de 2 billeder er taget gennem det hul der i morgen bliver til lågen ind til selve hønsehuset.
Som det ses her jeg også investeret i en forsvindings rede selv og jeg har set diskussionen om hønsene gider dem.
Anyway – Mit spørgsmål går på selve indretningen og især sidde pindene.

Jeg husker a der på det gamle forum var nogle gode råd med især siddepindene og noget med en tagrende så det meste af gødningen dumpede lige derned så det var nemt at fjerne.
Er der nogle gode råd?

Bagvæggen er som nævnt 3 m lang og begge de 2 korte sider er på ca 1,4 m med en 60 graders vinkel til bagvæggen. Der er ca en meter højt på det laveste sted og ved 1,3 m på midten.
Det lille hul tv er udgang slemmen og det store bliver til et vindue..

Kyllingerne (Isa Brown) kommer 1 maj og familien glæder sig.

SÅ er er lige et par uger til at få lavet taget færdigt og løbegården. (og ja der bliver gravet hegn ned under jorden.)

Har jeg lært en ting allerede under projektet?
Ja 6 kantede huse er lidt mere tricky en alm huse og havde man været smart havde man valgt et 8-kantet (som jeg her set lige er kommet i handlen som samlesæt) da det gier lidt kortere sider som måske er lidt nemmere at arbejde med.

mvh
morten

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Indretning af hønsehus?
« Svar #1 Dato: 22 April , 2008, 10:29 »
Hej Morten
Det ser da mega fint ud det du har gang i  <M
Det bliver skønt at være høne hos dig  <P
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Indretning af hønsehus?
« Svar #2 Dato: 22 April , 2008, 11:39 »
Hej Morten og  <. -lig velkommen her!

Ih sikke et fantastisk projekt!!

Laver du en lem til at hente æg udefra eller?

Jeg tror rådet fra det gamle forum lød på en lægte hvorunder der var sat en glat plade op, evt en plade drysset med fint sand. Pladen skråner og forneden er monteret en tagrende, som tager imod klatterne.

Lad os endelig se hvordan projektet skrider frem ;)

I forhold til valget af Isa brown - har du læst de tråde der har været her tidligere? Ellers vil jeg gerne anbefale dig at gøre det, for de har nogle egenskaber som gamle racer ikke har. Dette ikke ment som en kritik af jeres valg, for det er bestemt jeres ;D - det ville bare være synd hvis i støder på ting i ikke havde forventet ;D
« Senest Redigeret: 22 April , 2008, 11:44 Fra Hanne Lottrup »

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Indretning af hønsehus?
« Svar #3 Dato: 22 April , 2008, 12:01 »
Morten, tak for input til glæde og gavn for andre. Vil du ikke putte billederne i galleriet også, så bliver de lidt lettere for andre at finde senere hen
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

mlyhynesv

  • Gæst
Sv: Indretning af hønsehus?
« Svar #4 Dato: 22 April , 2008, 21:41 »
Tak for kommentarene.
Når det er færdigt skal jeg nok oploade  billeder til galeriet så de ligger samlet.
Lem til æg udefra har jeg overvejet men hvis ellers bæsterne vil bruge redekasserne på billedet er den lige inden for lågen.
Angående Isa Brown så er det ikke så kritisk det jeg kan finde her ud over at den IKKE er en ruger.
Det vil jeg skrive mig bag ørene men det ændre ikke valget. Som alle andre ting er det bestemt af fruen i huset så....

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Indretning af hønsehus?
« Svar #5 Dato: 22 April , 2008, 21:48 »
Det er helt fint Morten og de får det super fint hos jer - ingen tvivl.

Vi glæder os til at se det færdige resultat ;)