Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål om Barnevelder  (Læst 2205 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tine Lind

  • Bruger
  • Indlæg: 18
Spørgsmål om Barnevelder
« Dato: 21 Maj , 2020, 17:10 »
Hej.
Vi nærmer os så småt enden på selvbyggerprojektet og kigger derfor nærmere på de forskellige racer. Vi har i den forbindelse nogle spørgsmål omkring Barnevelder  :)
1. Vi kan forstå, at nogle Barnevelder ikke er helt så tilbøjelige til at blive skruk (hvilket passer os fint), men gælder det også for dværg - udgaven?
2. Derudover har vi læst, at Barnevelder gerne vil have godt med plads. Hvor meget plads vil I mene, at 4 Barnevelder (begge udgaver) vil have?
3. Det ser umiddelbart ud til, at der er masser af muligheder i jylland, men hvor nemt er det for en nordsjællander at få fat på den flotte race?
Endelig byd ind med interessante erfaringer  ;D

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Spørgsmål om Barnevelder
« Svar #1 Dato: 21 Maj , 2020, 20:04 »
Hej Tine. Jeg kan hjælpe dig lidt med nogle af dine spørgsmål.
Jeg har haft stor race i nogle år, der har aldrig været en skruk. Om det er generelt er jeg ikke helt klar over.
Har dværg og der var en skruk i år, men hun snød mig og gik af efter ca 14 dage. Nu har jeg så via rugemaskine 7 små børster under varmelampe.
Der er Barnevelder ejer her på Sjælland. Hvis du ønsker det kan jeg godt etablere kontakt til dem via vores forening, som du ser jeg er medlem af.
Mht plads så har jeg ikke kendskab til at racen skulle have større krav til plads, end andre hønseracer.
Du er meget velkommen til at kontakte bestyrelsesmedlemmer i Barnevelderforeningen - de er nogle erfarne gutinder og gutter  :D

Offline Tine Lind

  • Bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Spørgsmål om Barnevelder
« Svar #2 Dato: 21 Maj , 2020, 20:43 »
Hej Hans-Kurt.
Jeg læste godt om den lille røver  ::) Det skal jo heller ikke være fuldstændig forudsigeligt med de dejlige dyr, men alligevel  :)
Er det sværere at støve dværgejere op?
Jeg sætter stor pris på din hjælp, og det kunne meget vel være, at vi lander på Barnevelder (det er egentlig det med pladsen der gør, at vi overvejer dværgudgaven). Vi havde planer om skovhøns, men vil jo helst have en ægte race.