Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nogen som ved ??  (Læst 2245 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Nogen som ved ??
« Dato: 19 Februar , 2010, 22:03 »
Hvilke farver som kommer hvis man parre en gul sort/columbia Brahma hane med en guld sort/båndet Brahma høne ??

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Nogen som ved ??
« Svar #1 Dato: 19 Februar , 2010, 22:08 »
Godt farvede haner.Hønsene lidt blege(gul-sort)under farven skal dog være i orden.Ups læste forkert så det som gul-sort på hvid-sort  :)

Tegningen på hønsene er svær at slippe af med på hønsene.

Guld-blå båndet+hvid-sort columbia kan også give enkelte gul-sort columbia.Her skal dyerne være af MEGET høj klasse.
mvh Jesper
« Senest Redigeret: 19 Februar , 2010, 22:15 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Nogen som ved ??
« Svar #2 Dato: 26 Februar , 2010, 17:00 »
Båndet... Er det den, man kalder mørk? Førhen "agerhønefarvet"?
Jeg er overhovedet ikke sikker på, hvordan "columbia"-farven virker, men jeg vil tro, at den er brun/vildtfarvet (altså e+) plus columbiagenet (Co).
Hvis Båndet er, hvad jeg tror det er, har dén farve også vildtvarve-genet (e+). Så du ville nok få noget, der mindede om Columbiafarvet, men med splittet arv og med visse afvigende gener.

Hvad er anledningen?
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nogen som ved ??
« Svar #3 Dato: 28 Februar , 2010, 15:09 »
Anledningen var at jeg havde en gul sort/columbia hane tilbage og så har jeg jo de guld Sort/båndede høner og så tænkte jeg på om hanen kunne bruges til noget fornuftigt med dem, men det er ligemeget, for han er blevet slagtet nu.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub