Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Silkehøns og deres tæer og fodfjer  (Læst 22219 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Sv: Silkehøns og deres tæer og fodfjer
« Svar #30 Dato: 05 December , 2009, 09:26 »


Jeg tror på den anden side at brådne kar, som sælge dårlige dyr, som gode dyr til nybegyndere findes indenfor alle dyrearter, desværre.
Og det ikke er enestående indenfor fjerkræ verdenen.
Om alle avlere ringmærker deres dyr, nej det gør de nok ikke desværre. Det burde de måske nok gøre.

Om ringen garanterer racerenhed, næh heller ikke og dog for avleren vil ikke bruge penge på den slags ting, hvis han ikke var seriøs, men en ting er sikkert ringen garanterer ihvertfald alderen på dyret.

Det  har du uden tvivl ret i, forskellen er vel blot, at indenfor de andre dyr er der en stambog, hvis ikke så kan man ikke avle og få en sådan på afkommet og derfor heller ikke udstille, men er fanget i det der hedder tilfældigt opdræt.

Jeg kan godt se det svære med fjerkræet, men en ring viser jo som du siger i det mindste alderen og, hvis jeg har forstået det rigtigt også en adgang til, at udstille dyret, blot på en anden betingelse end for opdrættere af nævnte dyr.

Jeg synes vores silker er dejlige, søde dyr og min verden er da bestemt ikke styrtet sammen, der skal da mere til, jeg har lært af lektien og vil være lidt mere kritiske fremover, hvor vi køber avlsdyr, men jeg skal lige lære lidt mere.

Derfor vil jeg af og til rejse spørgsmålene herinde og håbe på at de dygtige opdrættere vil bidrage med råd,eller en forklaring, for det kan ikke bare være mig der er så uvidende.

Tak til dem der har svaret herinde det har været dejligt at der har været respons.


VH Gunni.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Silkehøns og deres tæer og fodfjer
« Svar #31 Dato: 05 December , 2009, 11:01 »
Jeg har meget seriøst opdrættet hunde i næsten 20 år, og jeg har aldrig tænkt at folk der laver et kuld "bastarder" generede mit opdræt.
Vi kom jo ikke de samme steder, og de andre kunne jo ikke udstilles, og i grunden har jeg mødt de mest fantastiske og misundelsesværdige bastarder på træningsbanen måske ikke så kønne som mine, men klart meget talentfulde, resten lå vel hjemme i sofaen, og det gælder i øvrigt også for de super racerene der bare skulle være hund i et hjem.
Hvis du sorterer al dårligdom fra, det gælder al form for avl, så mister du samtidig nogle prim egenskaber du gerne vil bibeholde, og som Tommy ganske rigtigt siger, så er der ting der er nemmere at avle videre end andet, og der skal jo altid foregå en prioritering når man videreføre individer i avlen.

Hvad høns angår så er der jo hurtig syn for sagen, og der er mange kyllinger fra samme hane/høne til rådighed, det går straks noget langsommere hvis vi taler hunde, heste og andre.
Det er jo ingen sport at købe perfekte avlsdyr/udstillingsdyr, men den store udfordirng at avle sig ud af de fejl og mangler der måtte være, og på egen regning opnå de ypperste dyr og høje mål en hver udstiller sætter sig.
Hvis man kan komme til at købe perfekte avls og udstillingsdyr, så bør de være tæt på ubetalelige, for der er jo lagt meget arbejde i at nå det, eller også har en eller anden amatør nået det på et splitsekund ved en tilfældighed
Det er jo det der gør hønseavl til en interessant hobby for nogen og en hyggelig hyggeting for andre, og man skal jo starte et sted med sin avl.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

GKV

  • Gæst
Sv: Silkehøns og deres tæer og fodfjer
« Svar #32 Dato: 05 December , 2009, 12:41 »
Det mener jeg i øvrigt jeg har gjort opmærksom på, også er min indstilling. Der skal være plads til alle.

Det jeg søger er blot en ærlig redegørelse for, hvad man køber, når man køber avlsdyr, såre simpelt. At man kan forvente, at opdrætteren kender til de svage sider i sit opdræt OG GØR OPMÆRKSOM PÅ DET, ikke bare lader som ingenting. Lad mig se en hel flok kyllinger og se, hvor mange gode der er og ikke bare en enkelt. De gode skulle gerne være i overtal.

Jo, jeg vil gerne betale prisen for så perfekt et dyr, som det kan lade sig gøre, for som min gamle dyrlæge Kaj Knudsen sagde til mig for en menneskealder siden: "Alt hvad du kan se er arveligt, det er straks sværere med det der er skjult."

At der eksperimenteres med farvero.s.v. er da helt OK, ellers kommer man vel ikke videre og fejl der skal væk, skal måske hentes netop hos en anden farve, det forstår jeg fuldtud, men det skulle da ikke være så svært at sige, at det er sådan det hænger sammen, når man køber ved en opdrætter af udstillingshøns.

Også jeg har i mange år opdrættet hunde ( 35 år) både til kæl og til udstilling, men jeg har altid oplyst, hvis der var selv en mindre fejl på dem, så de ikke blev overrasket, når de fik en udtalelse fra dommerne. Jeg har set alt for mange købere stå med skuffelsen i ansigtet, fordi de blev lovet mere, end opdrætteren kunne holde. Homogene kuld var, hvad jeg ville have, ikke kuld med enkelte topvindere og resten som affaldsprodukt, for så var det ud af avlen.

Det satte jeg mig for, fordi nogle mennesker, der havde købt en sofahund, pludselig stod på en udstilling med kræet og det ikke var nogen succes, for den vej går det jo også til tider.

Det samme gælder for mine Arabere, jeg sælger ikke showdyr, for de er slet ikke den type, man forventer at se i ringen, så hvis det er den vej køber vil, må de have dyr et andet sted fra. Mine er den mere gammeldaws ridetype af distancelinier, men de ligner da arabere, og desuden af linier, der er ved at være væk og derfor har brug for opdrættere, så de videre kan bestå som en genressource i en i forvejen lille mængde. Det betyder, at jeg ikke laver føl ret ofte, for jeg laver fortrinsvis til mig selv til videre brug.For jeg vil ikke kaste mine dyr i grams, kun sælge til dem der er interesseret i at fortsætte disse linier rent.

I dag har jeg selv to papirløse bordere, men jeg kunne aldrig i min vildeste fantasi finde på at avle på dem, for jeg aner intet om deres baggrund, forældredyrene er ikke lyst for hverken hofter eller øjne og selvom mine skulle være OK, er det ikke ensbetydende med, at det ikke ligger der. Har du en stambog er det indført nogle generationer tilbage og så kan du prøve at styre det.

Så ingen angreb fra min side til havehønseopdrættere,hestehandler heste, bastardhunde, blot de vedkender sig, at det bare er det de vil og ellers har det fint og rart med deres dejlige dyr. Så kan de sælge og gøre nøjagtigt, hvad de vil for mig, det kan jeg slet ikke have ondt af, hvorfor skulle jeg dog have det?

VH Gunni.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Silkehøns og deres tæer og fodfjer
« Svar #33 Dato: 05 December , 2009, 13:08 »
Jeg får helt lyst til at gøre noget noget ud af det, efter denne tråd! Og ikke "kun" have hyggehøns! Super fedt, at tråden udviklede sig sådan her, efter lidt tid :)