Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: "Dræberhøne"  (Læst 4850 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline larskim3171

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
"Dræberhøne"
« Dato: 15 November , 2009, 01:49 »
Jeg er ny hønseholder. Jeg købte to høner og en hane af racen Dværg Langshan (sort) på Roskilde dyreskue i 2008. Det er rigtig gode fugle, som er nemme at komme til, og absolut ikke sky. I år besluttede jeg at lade dem udruge kyllinger på naturlig måde. Efter at have samte 12 æg, begyndte den ene høne at ruge. Så vidt så godt. Lidt efter lidt blev ægene udruget. Til min store skræk fandt, jeg de udrugede kyllinger døde. Dette trods, at de virkede sunde ig livlige. Da jeg studerede adfærden i hønsegården kunne jeg konstatere, at den ene høne (ikke rugehønen), jagtede kyllingerne og hakkede dem. Jeg besluttede at isolere den agressive høne fra hønsegården, men da havde hun allerede dræbt 5 kyllinger. Jeg ved, at dræberhønen, normalt er domminerende overfor rugehønen. Sådan har det altid været, og det er vel også den normale rangorden, men ligefrem dræbe afkommet, er vel ikke en normal adfærd.
Er der en speciel grund til adfærden ? er det fordi den aldrig har set kyllinger før ? Jeg ved det simpelt hen ikke og beder jer om jeres erfaringer.
Mvh
Lars

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: "Dræberhøne"
« Svar #1 Dato: 15 November , 2009, 08:14 »
Velkommen her på forum, Lars  :D
Det var da en rigtig træls oplevelse med den høne. Mine høns ruger normalt i hønsehuset sammen med de andre, og det plejer at gå fint. Skrukken forsvarer kyllingerne med næb og klør, uanset hvilken plads hun i øvrigt har i hirakiet. Det kan undre mig at hanen ikke satte den aggresive høne på plads, det ville Jensen have gjort.
Jeg håber da, de sidste syv kyllinger klarede sig *k.
Mit forslag er at du måske har et par høner mere, men det kræver selvfølgelig, at du har plads.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: "Dræberhøne"
« Svar #2 Dato: 15 November , 2009, 09:52 »
Jeg vil foreslå, den aggressive høne sendes direkte til suppegryden.
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: "Dræberhøne"
« Svar #3 Dato: 15 November , 2009, 10:29 »
Det tænkte jeg faktisk også. Suppe  ;D. Behold så nogle af hønekyllingerne - og se hvordan det går til foråret når der gerne skulle komme kyllinger igen. Men jeg må give Marianne ret også: den hane passer ikke sit job! Her på matriklen passer hanerne på kyllingerne i samme grad som kyllingeføreren - og alle der er onde ved de små bliver banket på plads. -og så er DET overstået!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: "Dræberhøne"
« Svar #4 Dato: 15 November , 2009, 10:37 »
Jeg tror også måske at du skulle overveje at have en høne eller to mere. dræberhønen har jo ingen at hakke på når skrukmutter har travlt med kyllerne.... jalousi måske? Men jeg syntes da du skal proppe både hønen og hanen i gryden og så beholde nogle af de små :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: "Dræberhøne"
« Svar #5 Dato: 16 November , 2009, 10:32 »
Jeg kunne godt forestille mig, at dræberhønen går efter kyllingerne, fordi de ikke er hendes.
 Der er jo nogle dyr, som dræber andres afkom (nogle hankatte f.eks.), for at sikre deres egne gener bedre overlevelseschancer.
Hvis det er det, hun har gang i: Suppe! Fordi hun så formentlig vil gøre det igen.

Hvis hun er agressiv af natur: Suppe! Det kan ikke betale sig at have sure høns!

Hvis hun er stresset/ ude af balance, fordi de er for få høns: Flere høns! (Men vil hun ikke hakke dem, når der kommer ind i?)
Det kan jo godt være, det vil hjælpe. Det kan også være, at et par skrappe damer, kunne få hende til at dæmpe sig lidt ned.

Hanen gør ikke sit arbejde! Han skal forhindre den slags. Og er han ikke skrap nok kan dumme høns blive tlil onde høns! Suppe!

Jeg tilslutter mig altså Wanda; når de små er vokset til, så stop de andre i gryden.

Har lige selv suppet min store, smukke hane af samme grund. Han var for nisset til at styre sine damer. Hans søn, den udvalgte!, har overlevet og styrer allerede som ung hane (7 mdr.) flokken betydeligt bedre end hans far gjorde.

Held og lykke med de små. Det er en  træls oplevelse at starte på. Lad os høre, hvordan det går!

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: "Dræberhøne"
« Svar #6 Dato: 16 November , 2009, 13:18 »
Nisset !  *g
Med venlig hilsen Søs

Offline Mai-Britt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: "Dræberhøne"
« Svar #7 Dato: 16 November , 2009, 13:43 »
Jeg tilslutter mig alle de andre, for jeg havde (med tyk streg under havde) også en psycho høne indtil for 14 dage siden. Hun blev undskyldt med at hun selv havde haft en træls start på livet, men helt ærlig i bagklogskabens lys, så skal de 10 andre jo ikke lide under og have samme start på livet bare pga den ene høne...

Hun endte sine dage da dråben fik bægeret......
- og sikke en fred og ro det gav, de andre høner er heller ikke så nemme at hidse op længere! Såh...


Og så lige lidt konstruktivt, når jeg lukker mine kyllinger sammen med resten af flokken, så har jeg altid en lille afskærmning som kun kyllingerne kan "gemme" sig bag, så kan de løbe i sikkerhed hvis de er kommet til at drille de andre høner for meget. Det ka jo ske for selv den mindste kylling  ;D

Hvis ikke der en hane, kan det klart anbefales, den ro og orden han kan sørge for opvejer mange gange det at den kan finde på at gale i tide og utide *e

Held og lykke med de små...
Med venlig hilsen

Mai-Britt


Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline larskim3171

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: "Dræberhøne"
« Svar #8 Dato: 16 November , 2009, 14:02 »
Hej alle.
Tak for svarene. Ud af 12 æg blev 7 udruget. 3 blev hakket ihjel, en gik hjemmefra (hvordan er stadig en gåde) og en anden blev syg og døde. Resultatet blev 2 hønekyllinger, som lever og har det godt, selvom de er nederst i hierarkiet.
Som resultat af jeres indlæg, vil jeg holde øje med dræberhønens adfærd, for hun er en skrab dame og åbenbart nr. 1 efter hanen. Til foråret vil jeg atter forsøge at ruge et kuld ud, efter naturmetoden og overvåge adfærden. Måske er Langhane  bare ikke gode til yngelpleje, eller min flok har været uerfarne. Sandsynligt er det nok også, som i foreslår, at den ene høne er ondskabsfuld. Sådan virker hun bare ikke i det daglige.
Mine høns er i øvrigt holdt op med at lægge æg for i år. Æglægningen følger åbenbart lyset.
Endnu engang tak for jeres indlæg.
Hilsen
Lars

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: "Dræberhøne"
« Svar #9 Dato: 16 November , 2009, 22:05 »
Lars, blot en lille rettelse til det du skriver:

for hun er en skrab dame og åbenbart nr. 1 efter hanen.

Tilsyneladende er hanen nr 1; efter mutter skrap.

Det kan du så koge suppe på som andre så rigtigt foreslår ;)
Mvh
Erik Andersen