Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: "Fuld" høne  (Læst 4123 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kejser

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
"Fuld" høne
« Dato: 02 Juli , 2014, 21:10 »
Hej.
Jeg er helt grøn indenfor kyllingeverdenen, så jeg håber nogen kan hjælpe.
Jeg har 13 kyllinger, som er ca 10 uger gamle. De er alle blandinger af nogle store racer. De har alle haft det fint indtil nu, hvor en af dem begynder at opføre sig som om den er fuld. Den har svært ved at stå på benene uden at vælte bagover, ligger helst ned når den spiser og "står" på hele underbenet i stedet for bare på fødderne. Den halter ikke umiddelbart. Af og til går den almindeligt, men vælter så bagover. Er der nogen, som har en idé om hvad den kan fejle?

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: "Fuld" høne
« Svar #1 Dato: 02 Juli , 2014, 21:46 »
Jeg er næsten sikker på at den har hønselammelse, også kaldet "Mareks". Nu er det nogle blandinger skriver du, men nogle racer er mere disponeret for Mareks end andre. Jeg ved at Engelsk Araucana  let får det, og Sebright gør også, men det er så ikke lige en stor race.
Ved du hvilke racer dine blandinger kommer fra?
Hilsen
Peter

Offline Kejser

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: "Fuld" høne
« Svar #2 Dato: 02 Juli , 2014, 21:56 »
Hej Peter.
Tak for svar. Det kunne godt ligne hønselammelse. Pokkers! De andre ser ud som om de har det fint, umiddelbart.
De er blandinger af sort og grå australorps, new Hampshire, høgespættet varan, Lys Sussex og Label. Den der er syg er hvid-gråspættet ligesom label (tror jeg).
Skal den slagtes, eller skal den have en chance for at blive rask? Hvis den skal slagtes, kan man da spise den?

Offline Kejser

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: "Fuld" høne
« Svar #3 Dato: 02 Juli , 2014, 22:37 »
Og skal den isoleres fra de andre? Jeg har prøvet at læse mig frem til det, men der er blandede meninger om det.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: "Fuld" høne
« Svar #4 Dato: 02 Juli , 2014, 22:41 »
Skal den slagtes, eller skal den have en chance for at blive rask? Hvis den skal slagtes, kan man da spise den?
Hvis det er hønselammelse tror jeg ikke den bliver rask, men giv den en chance.  Jeg havde en Engelsk Araucana kylling med samme symptomer her i foråret som er helt rask nu, så det har nok ikke været hønselammelse.
Om den kan spises, det tror jeg egentlig nok, men en 10 ugers kylling er der jo ikke meget kød på.
høgespættet varan,

Uhyggen breder sig ;D
« Senest Redigeret: 02 Juli , 2014, 22:43 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: "Fuld" høne
« Svar #5 Dato: 02 Juli , 2014, 22:48 »
Jo men plejer varaner ikke at gå lidt sjovt?

Nej spøg til side. Sorry.

Mon der menes Maran - gråstribet?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: "Fuld" høne
« Svar #6 Dato: 02 Juli , 2014, 22:53 »
Marecks er for øvrigt uhelbredeligt og ses sjældent.

Men jeg ved ikke om det kan have noget at sige at industrien vaccinerer mod Marecks og hvis man så avler videre med disse dyr om de så kan være disponeret for det?

Label er jo fra industrien og de laver jo også "racehøns" som Sussex og Maran.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Kejser

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: "Fuld" høne
« Svar #7 Dato: 03 Juli , 2014, 17:39 »
Haha, så giver det pludselig mening, når det er en varan og ikke en maran, jeg har gående. Jeg syntes sgu heller ikke den rigtig lignede sine søskende. Jeg tror det er stavekontrollen, der har drillet mig, der skulle selvfølgelig stå maran.
« Senest Redigeret: 03 Juli , 2014, 17:56 Fra Kejser »