Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Desinficering / rengøring af hønsegård?  (Læst 4053 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Desinficering / rengøring af hønsegård?
« Dato: 09 Marts , 2011, 08:32 »
Min uvidenhed kommer virkelig frem i krisesituationer /f
Brahma-flokken er nu begyndt behandling med flubenol for luftvejsorm. De værst ramte er isoleret og resten er i hønsehus / -gård. Disse megaulækre, vamle orm må ikke komme igen, så desinfiction er næste punkt, men:
hvordan får jeg desinficeret i hønsegården??? Er det nødvendig eller er rengøring ok?
 <J <A /3
Der er spåner, jord og sand i hønsegården. Hvordan kan det descinficeres?
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Desinficering / rengøring af hønsegård?
« Svar #1 Dato: 09 Marts , 2011, 08:57 »
Der er jo heldigvis stadig nattefrost og det tror jeg altså ikke ormene kan klare, men jeg er ikke sikker <A Da jeg havde problemer med orm gjorde jeg kun huset rent og så lod jeg være med at strø mad ud på jorden i en måneds tid og i øvrigt lod jeg dem gå så meget frit (udenfor hønsegården) som det var muligt... Jeg har svært ved at se hvad man ellers kan gøre.

Men glæd dig over at du har fået mere medicin end du skal bruge i denne omgang, for (luftrørs)orm spredes også med vilde fugle, så det er desværre ikke kun vores egne evner udi god hygiejne, der afgør om du får problemet igen ;)

Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Desinficering / rengøring af hønsegård?
« Svar #2 Dato: 09 Marts , 2011, 09:22 »
Man kan minimere div. bakterier m.v. i hønsegården (og lugt, for den sags skyld) ved at grave det øverste lag af, og lægge nyt, evt. et tykt lag sand, som kan rives/skiftes ud. Det bliver heller ikke mudret og vådt, da regnvandet hurtigt trænger igennem.

Jeg har en hønsegård på omkring 30 m2, som jeg ikke orker at grave af osv., men sidste år fik den en kalk-kur: 25 kg havekalk strøet ud - og så en tur rundt med fræseren. Det friskede en del op. I år tror jeg jeg gør det samme, men med dobbelt så meget kalk. Kalk er stærkt basisk og ødelægger derfor livsbetingelserne for div. vira og bakterier. I det mindste for en periode.
Mvh Marianne