Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 1 uge gammel kyllinger dør  (Læst 13731 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline semme

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
1 uge gammel kyllinger dør
« Dato: 15 Oktober , 2009, 14:38 »
hej

jeg har et stort problem mine kyllinger dør på stribe HJÆLP ...de gisper efter været ????? hvad kan jeg gøre / hvad er der galt ..det gik også galt med det sidste kuld ..kun en overlevede ....og det skete også da de var en uge gammel

hilsen jan

ps eventielt en jeg kan ringe til og få gode råd

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #1 Dato: 15 Oktober , 2009, 16:14 »
Det lyder rigtigt træls det der, står de bare og hiver efter vejret. Har de det varmt nok. Har de diarre eller andre symptomer. Spiser de godtnok indtil?? Er det æg fra samme høner som sidst (indavl)

Det er meget svært at sige hvad det kan være uden lidt flere oplysninger, men lad os høre så kan vi se om der er nogle råd

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline semme

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #2 Dato: 15 Oktober , 2009, 16:33 »
hej

ja det er fra samme høner som sidst ...ja det har da set ud som de har spist ..varme der er ca 35-42 grader under lampen ....

jeg er helt ny det er anden gang jeg prøver at ruge nogle ud
1. gang bliv de også dårlige da de var 1 uge ..det startede om morgen med at 1 var dårlig og i løbet af dagen var der 5 der var blevet dårlige og 2 var døde ..så fjernede jeg de dårlige ...så den sidste overlevede er nu ca 30 dage gammel...

2. gang nu her. er det det samme 1 dårlig til morgen og en til ved middag har fjernet dem og der er nu 3 tilbage som ser ud til at havde det fint enu ....så fra de begynder at se dårlig ud er der gået under 12 timer til de dør ??????????? lort

jeg ved ikke om det er indavl ...der er gammel landrase brune høns

jeg hved ikke hvad jeg kan fortælle mere men spørg så må jeg se om jeg kan svare på der .....piv piv

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #3 Dato: 15 Oktober , 2009, 17:20 »
Hvis du beskriver de forhold de går under - omgivelser, strøelse, foder, vand, småsten til kråsen, træk m.v., så kan det være nogen kan pege på en evt. forklaring.
Mvh Marianne

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #4 Dato: 15 Oktober , 2009, 17:32 »
Kan kyllingerne komme væk fra varmelampen ? 35-42 grader er måske nok lige lunt nok, 30-32 grader er nok mere passende den første leveuge, foderet er det granuleret ? måske er startfoder i pilleform for stort til dem, har kyllingerne afføring ?

Offline semme

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #5 Dato: 15 Oktober , 2009, 18:19 »
de har en kasse på ca 1 m2 med varme lampe  .... buret er nu lukket hele vejen rundt med en  llle spræke for oven,,vandtru er en rigtig med lille rende til vandet,, lampe rigtig varmelampe  ,, fodert er startfoder der bliver knust dette er blevet ændret siden sidst ..og med spåner i bunden og de har afføring

Offline semme

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #6 Dato: 15 Oktober , 2009, 18:44 »
ny info  den ene der lige er død har noget slim agtig der kom ud af næbet liner en tynd bussemand ...................så er det vel noget lunge betendelse ???????????

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #7 Dato: 15 Oktober , 2009, 19:08 »
 :(Det var da ærgerligt, Semme. Vi må have nogle flere oplysninger.
Hvor tit skifter du vandet? Desinficerede du alt inden det nye kuld? Har du SET dem spise - og har du prøvet med hakket hårdkogt æg med havregryn? Hvordan ser deres klatter ud. Er de aktive i kassen? Ligger de lige under eller så langt væk fra varmelampen som muligt?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #8 Dato: 15 Oktober , 2009, 19:49 »
Det kunne også være en stor hjælp med billeder af dit "setup" - så kan vi bedre danne os et indtryk af forholdene...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline semme

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #9 Dato: 15 Oktober , 2009, 19:54 »
Hvor tit skifter du vandet?    det bliver skiftet hver morgen  

Desinficerede du alt inden det nye kuld?        nej har kun prøvet 2 gange og det skete også første gang

Har du SET dem spise -     nej jeg har set dem hakke i maden kan ikke se om de får noget i munden  

og har du prøvet med hakket hårdkogt æg med havregryn?    nej jeg fik den besked at de skulle havde start foder og det skulle knuses lidt og det har jeg gjordt

Hvordan ser deres klatter ud.        de er hvide med noget mørkt i

Er de aktive i kassen?         ja de piler rundt lige endtil de gisper så ligger de stille lang tid af gangen og når de bevære sig så tumler de rundt som om de er skide fulde

Ligger de lige under eller så langt væk fra varmelampen som muligt?    det er meget forskælligt men aldrig midt under

Offline semme

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #10 Dato: 15 Oktober , 2009, 20:26 »
sådan her

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #11 Dato: 15 Oktober , 2009, 20:41 »
Jeg gætter "forsigtigt" på at de har det for varmt... Min varmelampe "m/ en 250 W pære" hænger ca. 60 cm. over bunden, hvis kyllingerne ikke ligger under lampen er der for varmt, hvis de ligger midt under og pipper højt er det for koldt, det bedste er at de ligger i en rand midt imellem og kun "kvidre", høj pippen er som regel tegn på at noget er galt...

Jeg ser der er låg på dit bur, måske burde det stå åbent altid...

Ellers ser det rigtigt fint ud, prøv evt. at give dem lidt alm. fint havregryn og lidt undulat frø.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #12 Dato: 15 Oktober , 2009, 20:44 »
Jeg fik bare lige to tanker... Den ene er: Har der været kaniner i buret før? Det er noget med at kaniner kan have en bestemt bakterie, som høns ikke kan tåle.

Den anden tanke var, at varmelampen sidder meget langt nede, men måske den type du har skal det? Min skulle ihvertfald sidde noget længere oppe...ja, ihvertfald omkring 20 cm længere oppe end din sidder...

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #13 Dato: 15 Oktober , 2009, 20:47 »
Min varmelampe sidder ozz lizzom Bjørn beskriver ..... men måske der er forskel på varmelamper ?
På det ene billede sidder der jo kyller under lampen ...det ville de slet ikk kunne holde til hvis det var den type lampe jeg har ?
Med venlig hilsen Søs

sussie

  • Gæst
Sv: 1 uge gammel kyllinger dør
« Svar #14 Dato: 15 Oktober , 2009, 20:48 »
Jeg ville tjekke temp. i bunden under varmelampen, den bør være omkring de 31 - 32.
Det kan også være at deres fordøjelses system er gået i stykker, det skete med mine og de fik noget der hed enroflokacin. Siden da har mine kyllinger ikke fået mad det første døgn, når de begynder at drikke får de undulatfoder et par dage hvor efter startfoder introduceres, et par dage derefter græs og æg. Sørg for at vandets altid er rent, da spånerne kan have lort på og give maveproblemer.
Jeg håber du kan bruge noget af det. Jeg får helt ondt i maven for man ved jo hvor svært det er at miste de små...
pøj pøj