Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: "Tynde æg"  (Læst 5692 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Piglet79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 258
    • familientanderup.dk
"Tynde æg"
« Dato: 27 April , 2012, 23:26 »
I et andet forum jeg kommer på, var der en, der havde et spørgsmål ang. kage og æg:
Citér
Jeg må ha noget hjælp - jeg har nu bagt to forskellige kager med æg købt "ved stalddøren", men men men æggene virker tynde når de er slået ud og pisket i dejen.
Denne (marmor)kage hævede flot, men efter endt bagning, og ingen dej på strikkepinden, faldt den sammen da den havde været ude lidt.
Den første kage, roulade, hævede også flot, men faldt sammen og blev som gummi. Hvorfor ?!

Jeg vil sige, at jeg er en erfaren kagebager, og kagerne fik ikke for lidt.
Har aldrig købt i "stalddøren" før, og har aldrig haft de problemer før.

Så - hvorfor virker æggene tynde og hvorfor falder kagerne sammen - jeg er sikker på det hænger sammen....

Tusind tak for svar 

Umiddelbart svarede folk, at æggene var for gamle. Æggene lugtede ikke grimt...

Håber I kan komme med svar/bud på problemet - evt. også hvis det ikke skulle være æggene det var galt med :)
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline Cartouche

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 136
Sv: "Tynde æg"
« Svar #1 Dato: 27 April , 2012, 23:30 »
Friske æg er tykke og seje i konsistensen og utrolig svære at pille, hvis man koger dem.
Gamle (ikke nødvendigvis FOR gamle, men ikke helt friske ihvertfald) er tynde og vandede i konsistensen. De er nemme at pille hvis man koger dem. Prøv at hårdkoge et og se hvor nemt det er at pille..... selvom du køber ved stalddøren kan de jo godt være fra ugen før eller ældre.... Jeg har aldrig haft nogle af de der høns, der sætter datostempel på deres æg, når de lægger det....LOL  ;D

Offline Piglet79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 258
    • familientanderup.dk
Sv: "Tynde æg"
« Svar #2 Dato: 28 April , 2012, 20:55 »
Er der ikke andre, der kan give et bud? :)
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: "Tynde æg"
« Svar #3 Dato: 28 April , 2012, 21:04 »
Jeg har også undret mig over det engang imellem. Så pas.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: "Tynde æg"
« Svar #4 Dato: 28 April , 2012, 21:40 »
Jeg tænker også "gamle æg" :o... Og kan ikke komme på andre muligheder. Det er skidt for dem der gerne vil slå sig ned som stalddørssælgere af friske æg, hvis det er tilfældet :(.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Sandie Stjernholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
  • Nybagt Hønsemor:-)
Sv: "Tynde æg"
« Svar #5 Dato: 11 Juli , 2012, 21:52 »
Jeg har selv lige startet mit lille hønse hold med australorps.. Jeg har de første dage kogt æggene og spist dem, super lækre.. Men her til aften ville jeg bage pandekager og brugte æg jeg lige havde hentet.. og de var "tynde" i hviden.. de lugtede ikke grimt men det lød som om det var vand i stedet for æggehvide..Så det behøver ikke være fordi de var gamle!!

Hvis nogen kan fortælle mere om tynde æg, vil jeg blive meget glad:-)
 Hilsen Den nye lykkelige hønseejer..
Sort australorps 1,9
1 Sort labrador.
1 Maincoon kat
1 Huskat.
2 Børn og 1 mand:-)
Nyder lige nu tiden på Barsel..

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: "Tynde æg"
« Svar #6 Dato: 11 Juli , 2012, 22:13 »
Jeg vil være på tværs.  ;D

Husk på tidligere tråde om holdbarhed på æg.

I gamle dage, på gårdene, samlede man æg over sommeren/efteråret, som man stillede til opbevaring (typisk i stadsstuen pga lavere temperatur) til brug til julebagningen.

Så jeg tror ikke det har med æggenes alder at gøre.

Jeg kan desværre ikke give et bud på hvad det ellers kan skyldes.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: "Tynde æg"
« Svar #7 Dato: 12 Juli , 2012, 12:39 »
Citér
Jeg vil være på tværs. 
  Igen Erik?  :)

I øvrigt er jeg enig, det kan umuligt være noget med alder.
De æg vi køber i supermarkedet, er min. en uge gamle, og de kan iflg. dato sælges i 3 uger.

Jeg ville ikke holde mig tilbage for at bage med flere måneder gamle æg, som Erik beskriver det.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: "Tynde æg"
« Svar #8 Dato: 12 Juli , 2012, 16:41 »
Velkommen på forum, Sandie :D
Du skal lige have opdateret din profil med en landsdel.
Marianne - admin
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: "Tynde æg"
« Svar #9 Dato: 12 Juli , 2012, 17:34 »
Det er rigtigt nok at hviden på æg bliver tyndere med alderen, og derfor skal æggene f.eks være så nye som muligt, hvis man vil udstille dem.

Om det har betydning for bagning ved jeg ikke noget om. Men mel osv. kan vel også have en indflydelse eller ??
« Senest Redigeret: 12 Juli , 2012, 17:37 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline HenrikAndersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: "Tynde æg"
« Svar #10 Dato: 13 Juli , 2012, 06:08 »
Da jeg for altfor mange år siden var koksmath i handelsflåden, fik vi proviant hver 3 mnd. også æg, den tykke hvide omkring blommen bliver tynder med alderen, det havde dengang ingen indflydelse på maden eller bagværket, efter ca. 3 mnd. får hviden et grønligt skær og blev kaseret, så man skulle ikke være alt for farveblind :o der var så heller ikke dato på.

Mvh.Henrik
1-4 New Hampshire