Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 1 høne død og nok 1 på vej  (Læst 2919 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sunkist82

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 69
1 høne død og nok 1 på vej
« Dato: 27 November , 2011, 16:48 »
Jeg har idag fundet en høne død ude i hønsehuset (hønsene går  frit omkring i dagtimerne). Og kunne se at der var en der sad på jorden helt stille. Da jeg kom hen til den blev den siddende helt stille, og jeg tog den derfor op. Normalt ville den have løbet sin vej, men ikke denne gang. Det skrallede når den trak vejret og havde absolut ingen energi.
Jeg har nu taget den ind i min udestue, som er 100 pct vindtæt og lidt varmere end hønsehuset. Og har så sat hende i en kasse med varmelampen over hende... Aner ikke mine levende råd, så håber at nogle som har mere erfaring end mig har nogle gode råd  :)
Hun er en stor kylling fra i år, og er af racen Lys Sussex.

Mvh Mette

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: 1 høne død og nok 1 på vej
« Svar #1 Dato: 28 November , 2011, 08:17 »
Sørg for at få væske i hende. Varme er godt. Det ville også være godt, hvis du kunne få noget antibiotika til hende.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: 1 høne død og nok 1 på vej
« Svar #2 Dato: 28 November , 2011, 08:29 »
hvorfor antibiotika, hvis man ikk ved om det er virus, eller bakterie, der er vel en grund til at det udskrives på recept af læger / dyrlæger.

men hold hele flokken under god opservation, og luk evt alle dyr der hænger med næbet ind i udestuen. og så brug dyrlægen eller øksen alt efter hvad du er til

Offline Sunkist82

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 69
Sv: 1 høne død og nok 1 på vej
« Svar #3 Dato: 28 November , 2011, 16:01 »
Jeps takker  :D
Hun ligger troligt under varmelampen, har vand og lidt mad ved hovedet men virker her til aften mere frisk. Havde rejst sig og gokkede lidt da jeg forstyrrede hende... Såe der får hun lov til at ligge lidt endnu. Tror måske at det kan have været noget med luftvejene, forkølelse eller lungebetændelse eller lign. hvis de altså kan få det  :)
Resten af flokken bliver nøje fulgt, men ser ud til at trives  ;)

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: 1 høne død og nok 1 på vej
« Svar #4 Dato: 28 November , 2011, 16:18 »
dejligt at høre

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: 1 høne død og nok 1 på vej
« Svar #5 Dato: 28 November , 2011, 19:26 »
Hvis jeg var dig ville jeg også sørge for at få noget væske i hende med en pipette/sprøjte  /o
Så er du også sikker på hun drikker - det er ikke sikkert hun drikker bare fordi det står ved hende
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: 1 høne død og nok 1 på vej
« Svar #6 Dato: 28 November , 2011, 20:08 »
Jeg siger også at hun sandsynligvis skal på penicillin, det er sandsynligvis en betændelse der har sat sig.
Det er der rigtig mange der har problemer med for tiden.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: 1 høne død og nok 1 på vej
« Svar #7 Dato: 28 November , 2011, 23:58 »
hvorfor antibiotika, hvis man ikk ved om det er virus, eller bakterie, der er vel en grund til at det udskrives på recept af læger / dyrlæger.

men hold hele flokken under god opservation, og luk evt alle dyr der hænger med næbet ind i udestuen. og så brug dyrlægen eller øksen alt efter hvad du er til

En høne der opfører sig og lyder som beskrevet har næsten med sikkerhed en infektion. Det kan kureres med antibiotika, eller med øksen som du skriver. Valget af kur må jo afhænge lidt af eget temperament og hønens værdi!!

Jeps takker  :D
Hun ligger troligt under varmelampen, har vand og lidt mad ved hovedet men virker her til aften mere frisk. Havde rejst sig og gokkede lidt da jeg forstyrrede hende... Såe der får hun lov til at ligge lidt endnu. Tror måske at det kan have været noget med luftvejene, forkølelse eller lungebetændelse eller lign. hvis de altså kan få det  :)
Resten af flokken bliver nøje fulgt, men ser ud til at trives  ;)

De kan rage både det ene og det andet til sig. På denne årstid, med megen fugt og træk, er hønsene let modtagelige for diverse infektioner.
Jeg håber varmen klarer problemerne for dig (hønen).

I denne noget koldere og mørkere tid, med fugt og blæst/træk, er det vigtigt at sørge for at fodre godt, og gerne med tilskud i form af hønseguf og vitaminer. Jo bedre foderstand dyrene er i, jo bedre forsvar har de mod diverse udefra kommende sygdomme.
Mvh
Erik Andersen