Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kochin og kalkben  (Læst 14124 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

frida

  • Gæst
Sv: Kochin og kalkben
« Svar #15 Dato: 19 Februar , 2011, 09:57 »
Jeg har prøvet nix. Jeg syntes det var dyrt at bruge ved at smøre silkernes ben :o. Fjerene suger det meste :-\. Derfor blandede jeg det i en spraybeholder og opløste det med lidt vand. Der var en ok virkning, men som sagt synes jeg det var en dyr løsning :o.
Held og lykke med behandlingerne rundt omkring.
Jeg håber også vi får en opdatering med resultater og "fif" til gode og effektive løsninger /o.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kochin og kalkben
« Svar #16 Dato: 19 Februar , 2011, 10:23 »
Jeg var kun nødt til at behandle 1 gang for selve miderne, men de fik også et godt tykt lag. Der var ikke noget der kunne trække vejret derinde under. Så sprøjtede jeg siddepindene med chok-spray. Tror jeg vil give de ældste høns en tur med noget vaseline for at tage de sidste skorper, men det må vente til lidt varmere vejr.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Steen S. Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 112
Sv: Kochin og kalkben
« Svar #17 Dato: 19 Februar , 2011, 12:04 »
Mine kochin har haft kalkben i mild grad sikkert fordi hønen der i sin tid rugede dem ud havde kalkben. Det smitter! Jeg rensede ud hos dem, rent strøelse (sand hos mig) og så fik hele flokken dyppet benene i petrolium. Det overskydende petrolium blev vredet af fjerene. De blev holdt inde til de var tørre. Alle siddepinde og reder fik også en omgang. Siden har jeg forebygget med fluespray et par gange om året og ikke haft problemer siden. Man skal regne med, at de sidder og hænger lidt et par dage, men det er prisen. Fjerene tog ingen skade, de var ikke fedtede, men åben ild var forbudt i den periode!  ;D Svigerfar bruger hovsalve til hans gl. eng. kamphøns men det lugter rædsomt.
Vild med store tværstribede Plymouth rock og dværgkochin

frida

  • Gæst
Sv: Kochin og kalkben
« Svar #18 Dato: 13 Marts , 2011, 10:09 »
Undskyld jeg lige bryder ind i tråden :)

@Pilegaarden. Hvordan gik behandlingen med nix?. Var det svært at smøre på ::), og virker det ????

Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Sv: Kochin og kalkben
« Svar #19 Dato: 13 Marts , 2011, 10:28 »
Jeg er også nysgerrig.
 Iøvrigt glemte jeg at takke Henriette for svar på mit spørgsmål, håber du kan tilgive ;D
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

pylle pylle

  • Gæst
Sv: Kochin og kalkben
« Svar #20 Dato: 13 Marts , 2011, 10:39 »
Jeg bruger kun nix creme når mine høns har kalkben. Det er lidt dyrt.. en tube rækker typisk til 10 høns, men behandlingen skal gives 2 gange. Cremen smørres på om aftenen når hønsene gå til ro. Jeg lader cremen sidde 12-15 timer og vasker af med rent vand. Så smører jeg et tykt lag vaseline på. Gentager behandlingen efter 8-10 dage. Alle skorper falder af, og benene bliver helt pæne igen. Skældende ligger sig dog ikke helt ned mere. ihvertfald ikke på mine silker.
Jeg kunne ikke tænke mig at bruge andet end nix..

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: Kochin og kalkben
« Svar #21 Dato: 13 Marts , 2011, 16:16 »
Det sidste jeg har læst et eller andet sted i et udenlandsk fjerkræblad var, at kopattesalve - også kaldet Helosan - skulle kunne afhjælpe kalkben. Det kan købes i de fleste land&fritid eller ved BP-specialbutikken.

Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Sv: Kochin og kalkben
« Svar #22 Dato: 13 Marts , 2011, 16:20 »
Det sidste jeg har læst et eller andet sted i et udenlandsk fjerkræblad var, at kopattesalve - også kaldet Helosan - skulle kunne afhjælpe kalkben. Det kan købes i de fleste land&fritid eller ved BP-specialbutikken.

Det vil da være skønt, har det altid på lager. :)
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Hans Martin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
  • Børn, musik og høns - og arbejde...
Sv: Kochin og kalkben
« Svar #23 Dato: 21 Marts , 2011, 09:31 »
Lige et påhængsspørgsmål, jeg var nemlig for nylig utjekket nok til at købe 1,3 dværg-wyandotter som var angrebet af kalkbensmider.. Så lærte jeg det :( -
Jeg blev af en hønseven anbefalet at blande vaselinolie med terpentin og behandle med det en gang om ugen 2-3 gange. Og påhængsspørgsmålet: Er det også kalkbensmider der har angrebet området omkring kammen på mine wyandotter? Og hvordan behandles det? - Jeg har læst under artiklerne at man skal bruge "rene salver" hvis ansigtet er angrebet - er der nogen der har erfaring med det?

vh

HM  :)
« Senest Redigeret: 21 Marts , 2011, 09:46 Fra HM »
Hellere for mange hobbyer end for få...
Dobbeltsømmet Barnevelder, Dv. Wyandotter, blå Australorps, lys Sussex..

Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Sv: Kochin og kalkben
« Svar #24 Dato: 21 Marts , 2011, 16:08 »
Øv hvor ærgeligt for dig, jeg er ikke helt sikker, men mener godt de kan få miderne i kammen.
Jeg vil prøve at smøre dem med vaseline på kammen.
 Sjovt nok eller det er det jo egentlig ikke, men mine høns der havde kalben, var også dværg wyandotter... er nogen mon mere modtagelige end andre????
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kochin og kalkben
« Svar #25 Dato: 21 Marts , 2011, 16:16 »
Desværre er RIGTIG mange af den opfattelse, at kalkben er noget som kommer med alderen !

Men tænk hvis vi andre havde mider under vores negle, så neglen blev løftet, det vil nok ikke være særligt rart.

Jeg tror ikke at Wyandotter er mere modtagelige end andre høns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

frida

  • Gæst
Sv: Kochin og kalkben
« Svar #26 Dato: 23 April , 2011, 22:22 »
@Pilegaarden. Hvordan gik det med behandlingen med "NIX"????

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kochin og kalkben
« Svar #27 Dato: 23 April , 2011, 22:26 »
Hvis Helosan salve hjælper, så er det da både en billig og nem løsning.

Jeg har også hørt at Stalosan salve skulle hjælpe.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Kochin og kalkben
« Svar #28 Dato: 29 Juni , 2011, 10:48 »
@Pilegaarden jeg er altså også nysgerrig om NIX-salven virkede ;D
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.