Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Bliver fjerkræudstillinger forbudt?  (Læst 7357 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Bliver fjerkræudstillinger forbudt?
« Dato: 11 Januar , 2020, 07:03 »
Med titlen "Happy Huhn" laver Østrigeren Robert Höck nogle gode og informative vidoer om høns på You tube. Nu faldt jeg over en af  hans nyeste, hvor han er inde på, at dyreværnsorganisationer presser på for at få udstillinger forbudt. De betragter det som dårlig dyrevelfærd, når de står enkeltvis i de små udstillingsbure. Hvis først de får held med at få presset et forbud igennem i Tyskland, breder det sig hurtigt til hele Europa.


Fjerkræavlere er så lille en gruppe, at vi ikke udgør en "trussel" mod nogen politikers rennome. Det gør magtfulde, medievante dyreværnsorganisationer til gengæld. Her er nemme risikofrie point at tjene for enhver levebrødspolitiker  Og det er de jo alle, med meget få undtagelser.

Robert Hock kommer blandt andet med forslag til at komme den udvikling i forkøbet ved istedet at udstille i større stammebure, og satse på færre farvevarieteter, også for at sikre racernes overlevelse. Under alle omstændigheder var det  nok værd at tænke i at komme et sådan potentielt kommende forbud i forkøbet med en debat om, hvordan.


https://www.youtube.com/watch?v=YU9GjIVMknE

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Bliver fjerkræudstillinger forbudt?
« Svar #1 Dato: 12 Januar , 2020, 00:05 »
Ja, ja det er da noget der godt kan diskuteres - der er jo mange der er mod burhøns - og raceavler kan vel ikke helt fraskrive, at de har deres udstillingshøns gående i meget små bure og at trådnettet også er en del af det hønen går på. Jeg ved ikke hvor lang tid hønsene går i disse bure, men for at de skal kunne udstilles og ikke flyve forvirret rundt, når de bliver kikket på, så må de tilbringe nogen tid i disse små forhold - og er det naturligt eller noget der er nødvendigt - det er vær at se på.
Oprigtigt - så har jeg lidt svært ved disse forhold udstillingshøns udsættes for, men det er nok fordi jeg ikke selv har opdrættet udstillingshøns endnu.
De er jo meget i menneskehænder og det må indgå med et stort plus, for det gør dem rolige, men om opholdet i de små udstillingsbure er ok eller ej, det ved jeg ikke rigtigt hvad jeg ska sige til.
Lad os tagen en god diskussion om dette . . . . 

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Bliver fjerkræudstillinger forbudt?
« Svar #2 Dato: 12 Januar , 2020, 12:19 »
Det tror jeg ikke kommer til at ske. Der er stor forskel på de forskellige raceavlere. Nogle holder deres høns under mindre dyrevenlige vilkår, andre holder dyrene frit på dyrenes betingelser.

Der er jo også udstillinger for hunde og katte, dyrskuer, hestekåringer osv. Nej, jeg tror ikke udstillinger med dyr bliver forbudt.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Bliver fjerkræudstillinger forbudt?
« Svar #3 Dato: 13 Januar , 2020, 10:10 »
Ja der er desværre mange, som tror at vi raceavlere har vores høns mast sammen i små bitte trådbure hele året rundt. Og det kan måske også godt være at der er enkelte som har det ligeså vel som der er private folk, som har 8-10 halvskaldede hybrider året rundt i et mikroskobisk færdigt købt hønsehus fra en forhandler.
MEN begge dele er vel ikke hele virkeligheden.
For høns har nu en gang bedst af at komme ud og få lys, vejr, vind og grønt. For så bliver de stærkere og ikke mindst flottere i fjerdragten og det er jo så lig med bedre point. Om høns tager skade af at stå i et udstillings bur på  en udstilling fra fredag til lørdag en eller måske to gange om året tvivler jeg meget på, med mindre de selvfølgelig lige er taget fra marken og aldrig har set et menneske.
Om burtræning, så ja, så kommer nogle af racerne i bur en gang imellem, for at blive vant til at stå der og så er det også nemmere at få kigget på dem og sorteret i dem, end når de render rundt ude i flokken og ja, racehøns, kommer også mere i hænder og det er jo kun en fordel, for så bliver de jo tjekket meget mere for evt. utøj.
Men hvis udstillinger skal være forbudte, så er der næppe noget industri fjerkræ, som kan være lovligt og det hverken i ægge/slagte produktionerne eller i produktionerne til de dyr, som er forældre dyr til de høns, som bruges i konsum produktionerne, for de holdes jo alle enten i små bure eller i 10000 vis stuvet sammen.
Men igen, så er det jo altid nemmere at tryne de private små avlere af racehøns end at sætte ?? ved industrien, da det hele her i samfundet kun drejer sig om penge.
 

« Senest Redigeret: 13 Januar , 2020, 11:16 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Bliver fjerkræudstillinger forbudt?
« Svar #4 Dato: 13 Januar , 2020, 10:16 »
Ps. og så er der for øvrigt ikke trådbund i udstillings bure og jeg har heller ikke set at avlerne har dyrene gående på trådbund, og jeg har efterhånden besøgt mange avlere siden jeg startede op med avl af racehøns i 1998 og udstillet siden 2001 både lokalt og på landsudstillingen.
« Senest Redigeret: 13 Januar , 2020, 10:43 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Bliver fjerkræudstillinger forbudt?
« Svar #5 Dato: 14 Januar , 2020, 18:35 »
Har set raceavler holde deres dyr i små bitte bure i MEGET lang tid af gangen. Også med trådbund, hvor der ikke var skyggen af halm/grus eller andet de kunne få tiden til at gå med. Det var ikke kønt !

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Bliver fjerkræudstillinger forbudt?
« Svar #6 Dato: 29 Januar , 2020, 22:22 »
Nu kan jeg kun snakke for mig selv, men jeg har ikke mine dyr i bur derhjemme, de går frit omkring det meste af dagen. De fleste bliver kun indfanget når de skal flytte til et nyt hus, eller afdeling i stald, eller hvis jeg skal se nærmere på dem. Racen Barnevelder er meget rolige helt af sig selv, og dem som ikke er det bliver ikke brugt i avl her. Jeg har dem ikke i burtraining så de eneste dage de er i bur er på udstillinger. De haner som ikke er i brug som avlshaner går i haneflok uden høner og det plejer heller ikke at give problemer. Høns er slet ikke så vild som folk tror.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Bliver fjerkræudstillinger forbudt?
« Svar #7 Dato: 30 Januar , 2020, 20:33 »
Har set raceavler holde deres dyr i små bitte bure i MEGET lang tid af gangen. Også med trådbund, hvor der ikke var skyggen af halm/grus eller andet de kunne få tiden til at gå med. Det var ikke kønt !

De findes jo nok desværre også og det er ikke optimalt, lige såvel som der findes masser af andre hønseholdere af ikke racehøns, som holder deres høns under meget små og kummerlige forhold. Og jeg har desværre set mange hold af hybrider og diverse blandings høns, som har gået på et frimærke i mudder og  med kalkben, samt været mere eller mindre skallede af pilning. Og hvor ejeren blot har ment "at kalkben, det er bare noget som kommer med alderen", når jeg har prøvet at forklare dem at det er en mide, som skal behandles.

Og heldigvis har jeg set rigtig mange hønsehold med racehøns, hvor forholdene har været særdeles gode med masser af plads både inde og ude.
« Senest Redigeret: 30 Januar , 2020, 21:09 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub