Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Når noget går galt i rugemaskinen  (Læst 3345 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Når noget går galt i rugemaskinen
« Dato: 17 Juni , 2019, 19:20 »
Hej når man ruger kyllinger ud går det ikke altid glat. Jeg havde 20 æg der skulle klække den 20. april 2019. Men de 2 første kyllinger lave hul i skalden den 19 april om morgen, men der sket ikke rigtig mere før den 20 april da de andre kyllinger begyndt at klække. Der var klække 13 kyllinger før den første fra den 19, kom ud af sin skald, ca. 1½ døgn efter den havde lavet hul i skalden. Den var misdannet havde skævt næb og et lille øje i højre side. Den sidste fra den 19 kom ud af ægget den 21 om aften, den var svag og døde den 22. Der var 3 æg der ikke var befrugtet. Og 2 der var døde i ægget inden for de sidste døgn inden klækning. Men skæv næb op gav ikke hun vokser lige som de andre i flokken. Se billede fra den 15. juni af hende.
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Når noget går galt i rugemaskinen
« Svar #1 Dato: 17 Juni , 2019, 19:56 »
Den har et meget skævt næb. Den kan ikke samle foderemner op fra jorden, men er nødt til at have foder fx i en dyb skål, hvor den kan 'skovle' det op. Vær opmærksom på hønens vægt! Vurder nøje, om dens livskvalitet er OK.

Skævheden i næbbet skyldes at de forskellige kraniedele vokser i forskellig takt. Det kan blive så grelt at skævheden lukker for et øre eller et øje på hønen.

Du skal absolut undgå at avle på denne høne, det kan ikke udelukkes at det er arveligt i en eller anden grad.

Hvis den var kommet her hos mig, havde den ikke levet længe.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: Når noget går galt i rugemaskinen
« Svar #2 Dato: 17 Juni , 2019, 23:18 »
Jeg kan fortælle at hun ikke har problemer samle foderemner op fra jorden eller fra foderautomaten. Hun spiser lige som de andre i flokken, har også samme vægt som de andre hønekyllinger.
Jeg kan oplyse iflg. en tysk arvelighedforsker er 85 % af disse tilfælde problemer under udrugningen hvor knoglerne dannes.
Der er ingen planer om at hun skal indgå i avlen.
Men husk at et hvert væsen der kan klar og skaffe sin egen føde har ret til at leve og blive stor.
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Når noget går galt i rugemaskinen
« Svar #3 Dato: 18 Juni , 2019, 14:23 »
Tja, hos mig havde den altså heller ikke overlevet mere end den første times tid  :-\ Jeg oplever at høns med handikap nemt bliver mobbet i flokken, oftest ryger nederst i hierarkiet og tit omkommer lige pludselig... Så hos os bliver svage individer også fjernet med det samme. Det er ikke for at være ond. Nej, i virkeligheden mener jeg, at det er mere humant. For mig er der også forskel på hønsene og på nogen af de andre dyr vi har på matriklen. Jeg vil gå længere for at redde min hund eller mine heste, mens hønsene og kattene for mig mere er produktionsdyr. Jeg får ingen glæde af at have et dyr, hvor jeg konstant bekymrer mig om dets ve og vel. Så vil jeg hellere kun have 100% raske og velfungerende dyr, som jeg kan glæde mig over hver dag. Og det gælder nu faktisk også mine andre dyr. Skulle en af dem blive uhelbredeligt syg, så bliver de også slået ned... Mistede en hest på den konto sidste efterår...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Når noget går galt i rugemaskinen
« Svar #4 Dato: 19 Juni , 2019, 11:28 »
I min hønsegård ville hun ikke blive gammel. Jeg ville ikke turde risikere, at jeg fik hendes æg ruget ud næste forår. Tænk hvad det kunne gøre i genpuljen! Selvfølgelig kan miseren skyldes rugefejl, du skriver 85 %, men hvad nu hvis hun er en af de 15 %?
Jeg ville også være meget bekymret for, om hun havde det gode liv. Der er jo stor forskel på at leve og overleve. Det kan være svært at se, om en høne trives,  alle fjerene kan nemt gemme på en mager høne, samtidig er høns nærmest verdensmestre i at skjule, hvis de ikke har det så godt, netop for ikke at blive udstødt af flokken eller ende som byttedyr.
Men selvfølgelig kan jeg forstå, du er imponeret over hendes overlevelse på trods af hendes problemer.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: Når noget går galt i rugemaskinen
« Svar #5 Dato: 19 Juni , 2019, 12:25 »
Jeg må sige at det er en meget speciel kyllingflok. Selv om rugeæggene kom fra flere forskellige hønseflokke. Jeg har f.eks også en hanekylling på 8½ uge der den sidste uge har gale, ikke højt, men den gamle hane kan også give igen. Kyllingerne går i en hønsegård og de voksne høns i deres egen hønsegård. Men en hanekylling skal efter sagkundskaben begynde at gale ved 5-6 mdr., så han er også defekt og står til slagtning om 3-4 mdr., lige som hende med det skæve næb. Hun er den førerne i flokken og lige så god vægt som de andre. Ud af mine kyllingbestand på 17 stk. vil der kun være 3-5 hønekyllinger af racerne, der får lov at flytte over til de voksne. de andre bliver slagte.
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Når noget går galt i rugemaskinen
« Svar #6 Dato: 19 Juni , 2019, 13:04 »
Her begynder hanekyllingerne også at gale tidligt, jeg har aldrig tænkt på det som en defekt. Men jeg kan jo tage fejl  :o :o

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Når noget går galt i rugemaskinen
« Svar #7 Dato: 20 Juni , 2019, 07:02 »
Jeg tror nu heller ikke der er noget galt, når hanekyllingerne galer tidligt.
Det lyder bare så kært, når de små galer 💜
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Når noget går galt i rugemaskinen
« Svar #8 Dato: 20 Juni , 2019, 10:29 »
Ja, de lyder som små tågehorn  ;D

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: Når noget går galt i rugemaskinen
« Svar #9 Dato: 21 Juni , 2019, 12:50 »
Ja, der ikke noget defekt ved hanekyllinger der galer i en tidlig alder. De bliver sikke tidlig kønsmodne også. Det er da godt, ha ha
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders