Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Syge kyllinger - Magre og mærkelig motorik  (Læst 1631 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ægge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
  • Har lidt hobby og brugs-fjerkræ
Syge kyllinger - Magre og mærkelig motorik
« Dato: 23 Juni , 2014, 10:01 »
Hej - jeg har imellem mine næsten 100 dyr nogle Marankyllinger (8-9 stk) på hhv 8 og 15 uger og de er tit syge og halvslatne og meget skravlede - og de øvrige kyllinger har ikke de problemer som disse - nu er den gal igen - der er et par stykker af dem der er ekstrem magre - og selvom de går ude på 15.000 m2 skov/mark så er deres kro ikke fyldt til "bristepunktet" som ved de øvrige dyr til aften. De går langsomt rundt og "krykker" og hænger lidt med vingerne og deres "finmotorik" er anderledes end de andre.. og så virker de lidt "dummere" som om de ikke forstår de samme ting hvis jeg jager dem ind om aftenen som de øvrige - hvad kan der være galt med dem.. !? Har lyst til at slå lortet ihjel - men der er jo en grund til jeg ligesom købte rugeæg af Maran - så det ville ærge mig...

Var ret aktiv racefjerkræopdrætter fra 1979-1990 og har siden da ingen dyr haft.
Men har nu fornylig 25 år efter, genoptaget interessen i langt mindre målestok til familie/hobbybrug :)
Nuværende fjerkræ :
Amrock + Plymoth rock i tværstribet og sort - stor race
Samt moderne engelske kamphøns sort orangebrystede i dværg.
+ en flok krydsningsæglæggere - "Isa Brown - mix" :-)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Syge kyllinger - Magre og mærkelig motorik
« Svar #1 Dato: 23 Juni , 2014, 12:26 »
Kommer de til foderet?

For kyllinger i en især så stor en flok kan sagtens holdes nede af de andre uden at det ses.

Har de adgang til grus, så de har noget "at tygge" maden med?
 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ægge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
  • Har lidt hobby og brugs-fjerkræ
Sv: Syge kyllinger - Magre og mærkelig motorik
« Svar #2 Dato: 23 Juni , 2014, 13:37 »
Kommer de til foderet?

For kyllinger i en især så stor en flok kan sagtens holdes nede af de andre uden at det ses.

Har de adgang til grus, så de har noget "at tygge" maden med?

Hej Lene..
Ja de spiser godt nok.. og jeg fodre flokken mange steder... så de laveste i hirakiet også kan finde et sted...  iøvrigt står der foder hos dem hele tiden...
De får samme kost som de øvrige og de er sunde og raske... samtidig med at de går ude... så tror ikke det er noget med kosten at gøre.. ja der er groft filtersand i en del af hønsegården samt et hjørne med grit/grus og skaller...
Var ret aktiv racefjerkræopdrætter fra 1979-1990 og har siden da ingen dyr haft.
Men har nu fornylig 25 år efter, genoptaget interessen i langt mindre målestok til familie/hobbybrug :)
Nuværende fjerkræ :
Amrock + Plymoth rock i tværstribet og sort - stor race
Samt moderne engelske kamphøns sort orangebrystede i dværg.
+ en flok krydsningsæglæggere - "Isa Brown - mix" :-)