Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Krydsning af løbeand og moskusand?  (Læst 4624 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline frdrk45

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Krydsning af løbeand og moskusand?
« Dato: 15 April , 2020, 20:40 »
Hej alle

Jeg håber, at jeg har valgt den rigtige kategori her.

Jeg har både moskusænder og løbeander i haven. Jeg har hele tiden fået at vide, at de ikke kan formerer sig med hinanden. I det store og hele lader de da også hinanden i fred. Sidste år rugede vores moskusand så en ælling, der lignede en løbeand. Særligt den første måned, hvor den gik karakteristisk oprejst. I dag, 6 måneder senere, kan den både være lav og bred, som moskusænderne, og høj og lang, som løbeænderne? Den kan desuden også flyve. På halsen har den en hvid ring, som vores løbeandrik. Ællingen er sort, med et brunligt spil på bugen. Alle vores moskusænder er kridhvide. Og løbeænderne er lysebrune.

Kan det være en krydsning af de to arter? Eller kan en forbipasserende and have haft en finger med i spillet?

Jeg har lagt et par billeder op af den her: https://wetransfer.com/downloads/c4ef64f27dba4686a7e024c64116a46d20200415183727/d7ce11c53a4fff93d71a5ad9719cb34620200415183748/4b320d

og spørger af ren interesse, da jeg helst ikke vil slagte et avlsmæssigt mirakel (men slagtes skal den (ja eller sælges, selvfølgelig): hverken moskusande"gruppen" eller løbeande"gruppen" vil kendes ved den).

Mange tak

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Krydsning af løbeand og moskusand?
« Svar #1 Dato: 16 April , 2020, 09:26 »
Forhandlerne / industrien sælger / laver en and til slagt, som kaldes for mulard. Den er en krydsning af moskus og de ænder de kalder for landænder (ikke racer).
Mularden er en hybrid og er endvidere også steril.
Så jo din and kan godt være en krydsning mellem moskus og løbeand.
Så klart at den ikke rigtigt hører til hverken en moskus ænder eller løbe ande gruppe.
« Senest Redigeret: 16 April , 2020, 12:48 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Krydsning af løbeand og moskusand?
« Svar #2 Dato: 18 April , 2020, 16:48 »
Det er altid fascinerende, at høre om den slags uforudsete hændelser. Men også lidt synd for denne "grimme ælling", der er uden for de andre.