Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gåsetaske  (Læst 14336 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Gåsetaske
« Svar #15 Dato: 10 Juli , 2010, 23:38 »
Tja, jeg vidste godt, det ikke er så anerkendt at rende rundt med en gås. Den virker nu til at trives og hilser ivrigt på de øvrige kunder i butikken. Gæs er nysgerrige dyr, der godt kan lide et lille eventyr i trygt selskab. Jeg tror til gengæld ikke, han ville bryde sig om at sidde i en rullende kuffert/trolley/klapvogn.

Forslaget om at anskaffe en hund i stedet for forstår jeg ikke, når argumentet er, at gæs er flokdyr. Det er hunde da bestemt også. De ville sikkert også synes det var sjovt, hvis man kun anskaffede dem i større flokke, købte sig noget skov og slette og lod dem rende rundt og jage. Men det er vist alment accepteret, at en hund kan trives udmærket i menneskeligt selskab, og det tror jeg også en gås kan.

Nu er jeg jo heller ikke på farten 24-7, så der er masser af tid for Keld til at spise græs.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Susanne

  • Gæst
Sv: Gåsetaske
« Svar #16 Dato: 11 Juli , 2010, 09:29 »
Hej Gåsepige  :D

Nu har du  heller ikke bedt om en vurdering af, om det er ok at holde en gås som du gør. Det har du selv vurderet, og det står du inde for  /o

Du bad om råd til en bæretaske. Håber du fik lidt hjælp - men der er nok ikke så mange erfaringer på det område.

At mange har en mening om det og gerne vil fortælle dig, hvad du i stedet burde gøre er bare almindelig "alt-hvad-der-er-anderledes-skal-kommenteres" - adfærd . Ret udbredt hos menneskeracen.

Du er sikkert vant til det og retter dig tydeligvis ikke efter det.  Respekt for det - sålænge dit dyr ikke lider overlast - og det ser det bestemt ikke ud til.

Held og lykke med løsningen af bære-tasken  :D


Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Gåsetaske
« Svar #17 Dato: 11 ſeptember , 2010, 21:06 »
Hvordan går det med gåsen nu? :) Er de blevet større, og fandt du en taske? :D

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Gåsetaske
« Svar #18 Dato: 11 ſeptember , 2010, 21:56 »
Troede dælme det var en aprilsnar.....

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Gåsetaske
« Svar #19 Dato: 11 ſeptember , 2010, 22:11 »
Jeg synes en gås er et langt bedre kæledyr end f.eks. en grå jaco eller ara :) og det lyder jo til at Kjeld lever et fantastisk liv sammen med gåsepigen /o.

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Gåsetaske
« Svar #20 Dato: 11 ſeptember , 2010, 23:49 »
Jeg fandt et stort indkøbsnet fra Jysk, som fungerede en tid. Men Keld er jo blevet enorm - og har sin egen mening om, hvordan han vil transporteres. Nu sidder han for det meste i indkøbsvognen, når jeg handler. Men hvis der ikke er så mange mennesker, går han ved siden af mig.

Jeg har heldigvis et par fantastiske gåsesittere i nærheden, så han leger tit i deres haver, mens jeg køber ind.

Han har været med på familiebesøg i Nordjylland, hvor vi mødte et par andre gæs. Dem var han ikke synderligt interesseret i. Til gengæld var han helt vild for at deltage, da genboen holdt havefest. Han prøvede at gå gennem hækken over til dem -  han elsker, når der er mange mennesker forsamlet.  /2

Han er stadig venlig over for alle, vi møder; hilser dem højlydt og længe. Dog bliver han nervøs, hvis fremmede kommer for tæt på for hurtigt. Endnu har han hverken hvæset ad eller bidt efter nogen. Jeg krydser fingre for, at det fortsætter sådan.  *k

Han genkender sine gåsesittere og stormer dem begejstret i møde.  *o Sommetider vil han ikke med hjem, og så må han enten bæres eller lokkes med godbidder (kattemad).

De oprindelige planer vedrørende gåsesteg på julebordet er revideret en anelse. Han kommer snarere til at sidde med ved bordet... Så nu er jeg ved at grave ud til en stor svømmepøl til ham - 2 x 2 meter, og 60 cm. dyb. Han var i sommerhus ved Limfjorden, og selv om han blev lidt skræmt af brændingen, var han helt vild med at svømme. Jeg glæder mig til at se ham i poolen!
!l

Han sover stadig i sengen - lige nu står han og råber på mig, så jeg kan løfte ham derop.

Jeg vedlægger et par billeder.



1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Gåsetaske
« Svar #21 Dato: 12 ſeptember , 2010, 02:55 »
Nej da, hvor er han sød!
Det er da en alternativ gåsedunsdyne :D. Da vi havde gæs, havde jeg det indtryk at der konstant kom brugt græs ud af dem. Hvordan klarer I det om natten?
Vi havde en palleramme med et stykke kraftigt plastik som "gåsebad". Det var lige til at  tømme og spule. Det aflastede vandhullet en del. Fortsat god fornøjelse med ham.

2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Gåsetaske
« Svar #22 Dato: 12 ſeptember , 2010, 07:34 »
Han ser dejlig ud *p
Ikke så sært at han ikke var interesseret i de andre gæs, for han tror jo, han er et slags menneske, og slet ikke en gase.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Gåsetaske
« Svar #23 Dato: 12 ſeptember , 2010, 08:57 »
Da vi havde gæs, havde jeg det indtryk at der konstant kom brugt græs ud af dem. Hvordan klarer I det om natten?

Hehe, jeg elsker udtrykket "brugt græs"! /o Keld har ble på indendørs - en sele med en slags pose under gumpen. I posen ligger der en halv babyble. Han er flink til at vække mig ved halv fem-tiden, når bleen skal skiftes, og for en sikkerheds skyld ligger han normalt på et stykke vådliggerlagen.

Selen har jeg købt over nettet i USA.

Her ligger han og hygger i sofaen:
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Gåsetaske
« Svar #24 Dato: 12 ſeptember , 2010, 09:11 »
Han ser ikke ud som om han mangler noget! :D Han er da bare for kær! Dejligt at han snart får eget bassin! *h

Han må være verdens mest forkælede gås! Tror ik der er mange gæs, som får lov at sove i opvarmede isolerede rum, eller gå ind og ud af huset, som det passer dem! :D

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Gåsetaske
« Svar #25 Dato: 12 ſeptember , 2010, 09:47 »
Tror ik der er mange gæs, som får lov at sove i opvarmede isolerede rum

Opvarmet og isoleret klarer han nu helt selv.*f

I juli var der faktisk alt for varmt for ham, så jeg måtte lægge køleelementer under ham i sengen. Det kølige gulv var han ikke tilfreds med - han stillede sig klynkende med hagen på madrassen og næbbet under dynen - så han røg op på køleelementerne i stedet, hvor han straks lagde sig til rette med en tilfreds kvidren.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Gåsetaske
« Svar #26 Dato: 12 ſeptember , 2010, 10:41 »
Det er simpelthen en fuldstændig forrygende historie! Hvor er han da bare sød *p
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Gåsetaske
« Svar #27 Dato: 12 ſeptember , 2010, 11:21 »
Det er simpelthen for sjovt det her ;D i guder hvor er jeg vild med Kjeld /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gåsetaske
« Svar #28 Dato: 12 ſeptember , 2010, 11:57 »
Om det er rigtigt eller forkert, det vil jeg ihvertfald ikke være dommer over for. Personligt ville jeg dog ikke gøre det, mine gæs bor i søen.

Men Keld trives og det er hovedsagen,  /o især senge - og sofa billedet er jo herligt. Om Keld savner artsfæller er der ingen der kan vide noget om, kun Keld.

Dyr kan tilpasse sig til en masse forhold.

Det svarer vel til at folk har en enkelt tam fugl af en eller anden slags.....

Men gæs er ihvertfald nogle dejlige dyr med deres egne meninger.

Meeen må han virkelig gerne komme med ind i fødevarerforretninger ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Gåsetaske
« Svar #29 Dato: 12 ſeptember , 2010, 16:51 »
måske du skulle kigge forbi slyngebarn.dk, der er garanteret nogen der kan hjælpe med en gåseslynge til Kjeld.

Rasmus