Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gåsetaske  (Læst 14338 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Gåsetaske
« Dato: 10 Juli , 2010, 07:03 »
Hm, med fare for at stemple mig selv som den ultimative særling, vil jeg høre, om nogen kender til en transporttaske, man kan have en gås med i?

Keld er enegås og følger derfor med mig alle vegne. Alle vil altså også sige i Netto, på posthuset, biblioteket osv. Han elsker at køre i bil, sidder i bunden ved passagersædet og hygger sig med vand og græs. Da han var mindre, var det ingen sag at tage ham med i hånden, men nu er han ved at nå en størrelse, hvor det ikke længere er praktisk.

Derfor er jeg på udkig efter en blød, luftig skulderbæretaske med fast bund og netsider, som han kan sidde i - helst med mulighed for at have hovedet ude. Jeg har ledt både i dyrebutikker og på nettet, men alternativerne lader til at være enten bløde, polstrede tasker til frysende hunde eller store netskrumler med stativ, som er kuffertagtige og meget uhandy.

Er der nogen, der kan henvise til en egnet taske? Den skal være til at vokse i, for han bliver jo snart rigtig stor. Den skal absolut også være lavet af net, så han ikke får hedeslag.

Jeg har prøvet en enkelt gang at efterlade ham i bilen i et par minutter, og da gik han helt i panik - forståeligt nok. Og det bliver lidt omstændeligt at skulle skaffe gåsesitter hver gang, jeg lige skal et eller andet.

1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Gåsetaske
« Svar #1 Dato: 10 Juli , 2010, 07:56 »
Du har da reddet dig et alternativt problem.
Er han en helt normal gås - fysisk altså? For så bliver han da tung at bære på. Jeg tror personligt, at jeg ville starte alene-hjemme-træningen.

Du skal jo også have en vaskbar bund - for jeg går ikke udfra, at Keld er renlig?
Jeg er bange for, at det er, som du siger - enten varme tasker eller stive stativer med net..

Der foresvæver mig dog noget om, at jeg engang har set noget i stil med det, du beskriver. Det ar bare lyserødt.

Jeg leder sammen med dig!

Susanne

  • Gæst
Sv: Gåsetaske
« Svar #2 Dato: 10 Juli , 2010, 08:50 »
Enig med Søren  :D
 
Min første tanke var osse lige, at du er lidt småskør, men egentlig er det ret befriende at møde nogen, der tænker anderledes.

Og jeg kender da nogen stykker, hvis image ville blive kraftig forbedret, hvis de havde en tam gås med sig i en skuldertaske når de f.eks skulle stille op foran tv-kameraet og forklare regeringens  nedskæringspolitik - hehe  :D
 

frida

  • Gæst
Sv: Gåsetaske
« Svar #3 Dato: 10 Juli , 2010, 09:58 »
 *g Hvor er jeg lykkelig for at der findes mennesker som mig. Jeg har godtnok ingen gås, men jeg kunne sagtens finde på at gøre som du gør /o
Herlige par. Jer gad jeg gerne lære at kende /o!

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Gåsetaske
« Svar #4 Dato: 10 Juli , 2010, 10:09 »
He-he, jeg foretrækker nu selv "excentrisk" frem for småskør...  ;)

Jeg ved godt, han bliver en tung basse på 4-5 kg, men til den tid er han nok også klar til at blive mere alene-hjemme-trænet.

Farven på tasken er ligegyldig; selv om lyserød ikke lige er min yndlingsfarve, så har man vist på forhånd opgivet al trendiness, når man ankommer med gås.

Og nu bærer jeg vist ved til et i forvejen flammende bål: Keld er selvfølgelig ikke renlig, men han har ble på, når han er indendørs. :o Den består af en sele med en pose under kloakken, hvor man kan fylde absorberende materiale i. I øjeblikket er det et halvt af faktas billigste bind, men han avancerer nok snart til et stykke babyble.

Selerne er købt via nettet i USA. Jeg fik ideen, da jeg så et youtube-klip om gåsen Valentino. http://www.youtube.com/watch?v=z7QdfsabSCo&feature=PlayList&p=D2993C6DD2E7735A&playnext_from=PL&playnext=1&index=33
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Gåsetaske
« Svar #5 Dato: 10 Juli , 2010, 10:19 »
Åh GUD altså hvor NUTTET !!!

Tanken ligger mig skam slet ikk fjernt ..men ville nok kræve jeg hverken havde børn eller andre dyr.

Jeg ville dog med tanke på hans størrelse senere hen tænke i rejsetaske. han kan jo ikke være alene hjemme hvis du skal væk i længere tid. Jeg har så også en ide om at hvis du skulle træne ham i at være alene hjemme skulle du ha´gjort det fra starten ...måske han er så menneskepræget nu at han aldrig lærer det ? Gær er jo flokdyr og trives heller ikke alene som voksne.

Derfor tænker jeg mere de der indkøbsrulletasker (hvad sytten hedder sådan nogle ???)

sådan en ...måske lidt ombygget .. vil da passe i størrelsen ..aflaste dig ..give dig frie hænder og også kunne indeholde andre ting i sidelommer osv ?

Altså egentlig bare en alternativ klapvogn ikk. Bare mindre.
Med venlig hilsen Søs

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Gåsetaske
« Svar #6 Dato: 10 Juli , 2010, 10:23 »
Med venlig hilsen Søs

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Gåsetaske
« Svar #7 Dato: 10 Juli , 2010, 10:59 »
Ja, den er da ikke helt dum, den carrycruiser. Men en almindelig klapvogn kan vel også bruges. med et vaskbart tæppe underst og en sele til Keld. Helt ærligt, jeg kunne også finde på det. Men måske burde Keld have en gåse-legekammerat?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Gåsetaske
« Svar #8 Dato: 10 Juli , 2010, 12:55 »
Jeg synes ideen med klapvognen er suveræn,der kan jo også blive plads til hans frue,og hvis de begge bruger ble indendørs har de jo smugtrænet lidt hvis der kommer små.

 Vi skal som ikke være halvskøre for at være her,men det hjælper og er sjovt

                          Vh Niels uden bæresele til gæssene
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: Gåsetaske
« Svar #9 Dato: 10 Juli , 2010, 13:38 »
Kan den lille gås ikke lære at gå selv, i en snor som en hund? men det er måske for utrygt for den at rende rundt på gulvet i netto mellem ben og indkøbsvogne???
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Gåsetaske
« Svar #10 Dato: 10 Juli , 2010, 14:16 »
En alm klapvogn kan ikke lige tages på skulderen ...som de skriver den der carryting kan. Der er så ikke net i siderne ..men måske der findes andre modeller.

Måske har jeg også bare alm antiparti for klapvogne da jeg selv har slæbt på rigelige af den slags i tidens løb.
Med venlig hilsen Søs

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Gåsetaske
« Svar #11 Dato: 10 Juli , 2010, 14:29 »
Her må jeg melde pas, Jeg synes besemt ikke det er nuttet, og jeg ville hvis det var mig, hvad det heldigvis ikke er, straks sætte Keld ud på græsplænen hvor han høre hjemme, og give ham en arts fælle som han kan være alene hjemme med.
 Gæs er ganske rigtigt flokdyr, og ingen mennesker kan være hans flok, han har bare ikke noget valg.
Mine to gæs er tamme, men lever ude i haven med badebasin og foder, med retten til selv at vælge hvor meget græs de vil æde, og det mener jeg er betingelsen for at have et dyr der stort set lever af græs.
At give en gæsling ble på og slæbe den med i byen i en taske tangere dyreplageri, og hører ingen steder hjemme, køb en hund i stedet, den vil elske dig.
Undskyld min kedelige mening.

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Sv: Gåsetaske
« Svar #12 Dato: 10 Juli , 2010, 15:45 »
Jeg kommer til at tænke på gåsen, Betty. Hun bor langt ude i den Australske bush hos en sød familie. Vi besøgte dem for nogle år siden, og Betty var den første til at modtage os på gårdspladsen.

Hun gik frit over alt, dog ikke inde. Familien viste os rundt på deres kæmpe farm, men det var Betty der førte an. Da vi nåede en bakketop, sagde manden "Flyv Betty, flyv!". - Og Betty løb alt hvad hun kunne, med hendes ret så buttede kop, og formåede at lette halvt nede af bakken.

Vi kunne følge hende langt nede i dalen, hvor hun landede på en lille sø, hvor der var vilde gæs og mange sorte svaner. En time efter kom hun tilbage, fik lidt kærlige klap og gik derefter ind i hendes hus og lagde sig til at sove.

Jeg har siden drømt om at have en tam gås, men ville aldrig kunne give den de rigtige forhold . For, at lade den gå med ble, synes jeg er lidt langt ude.....og muligheden for at møde artsfæller må da være et must!!!
« Senest Redigeret: 10 Juli , 2010, 16:46 Fra Anne Vibeke »
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Gåsetaske
« Svar #13 Dato: 10 Juli , 2010, 15:54 »
Selfølgelig har Ina ret,det er  da skngrende skørt,men jeg mener nu også de fleste indslag har haft en undertone af dette.

Omvendt hvis gåsepigen har et godt liv med det,tror jeg sgu egentligt gåsen har det bedre hos hende end hvis den pruducrede poire gras i France,

                                     Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Sv: Gåsetaske
« Svar #14 Dato: 10 Juli , 2010, 19:56 »
@ Niels - Vi skal da være opmærksomme på, at det ikke er laveste fællesnævner der sætter grænsen for, hvilke vilkår der er acceptable for dyrevelfærd.
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn