Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.  (Læst 18620 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #45 Dato: 08 Februar , 2010, 21:20 »
Jeg har følgende:
1 gård af 8 m2 + 25 m2 udendørs,
1 gård af 8 m2 og lidt mere end 25 m2 udendørs.
Så har jeg et kyllingehus på 1,2 m2 med løbegård på 2,5-3 m2.
Så har jeg to kaninburer, hvor jeg kan have en høne med kyllinger de første par uger, til kyllingerne kan sammen med de store høns.
Derudover har jeg til maskinudrugede kyllinger et rum på 12 m2
Jeg skal i den ene af de store gårde have blomsterhøns (2.6) + 0.2 silke og 0.1 araucana. Så det rum er vist godt fyldt op så.
Det andede rum er så frit til maraner og kun dem, så jeg ved ikke rigtig ???
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #46 Dato: 08 Februar , 2010, 22:23 »
11 høns på 25 m2 - der er rigtig mange der vil sige det er fyrstelige forhold ! Det vil jeg ikke gøre mig til dommer over !
Personligt er jeg tilhænger af de godt må have råderum , men det er jo svært at definere  ;)
Hvis du kigger lidt på Schiøtte , Liljensøe og Dffr og deres billeder , tegninger , tekster og ideer - ja så vil du se , at fex en stamme på 1.2 fint trives med et "soveværelse" på 1-1.5 m2 og "opholdsstue" / løbegård er fint med 4-5 m2.
Hvis du skulle have nogle årgange af det "grønne blad" , kan det også fornemmes af foto fra besøgsartiklerne , at mange har faktisk ikke mega vildt med plads (tæt på ovennævnte), men hønsene trives jo tydeligvis og giver gode point på udstillingerne.
Tjek også Marianne V.s byggeri : det ved jeg er kraftig inspireret af Dffr.
Så på baggrund af det jeg har læst og løseligt tolket mig til : du er så rigeligt på den flinke / gode side omkring pladsforholdene.                   Klø du bare på   /o

kh  jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #47 Dato: 09 Februar , 2010, 09:56 »
Jan, ja der er god plads, men det er sådan jeg syntes at det er bedst :D Jeg har 15 høns i den ene gård nu, og det kan jeg gå med til, men så heller ikke flere ;)

Jeg tænkte mest på hvordan jeg skal gøre med hanerne, altså dem til udstilling, om de kan opbevares sammen med hønerne? Er det virkelig nødvendigt at plage min far fra nu af og de næste tre måneder om opførslen af endnu en hønsegård med hus? (har allerede taget mål) 2,5*2,5 til huset og en gård på 3,5*6 m2  <+ *e *e
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.