Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan nedarves kammen?  (Læst 3359 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Hvordan nedarves kammen?
« Dato: 10 Januar , 2010, 17:53 »
Imellem mine englændere har jeg en der har lidt for stor kam. Det ER en ærtekam, men den er så stor, at den vælter. Jeg kunne godt tænke mig, at bruge ham en enkelt gang p.gr.a. farven, på et par høns, men er den fejl til at komme til livs igen, eller vil jeg skulle slås med det hele tiden?

VH Gunni.


Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Hvordan nedarves kammen?
« Svar #1 Dato: 10 Januar , 2010, 20:08 »
Hej Gunni.

Hønsenes kam er en meget kompleks ting som er svær helt at finde hoved og hale i. Man siger, at hoveddele, særligt kam, er meget arvelige, men man siger intet om, hvordan nedarvningen foregår.

Vi kan nok gå ud fra, at kammens størrelse, udformning mm. er kvantitative egenskaber, dvs. de afhænger ikke bare af et enkelt, forudsigeligt gen, men af mange geners samspil. Altså er det svært at sige andet, end at hans kyllinger sikkert vil have tendens til en noget stor kam. Hvor stor tendens vil vise sig.  ;)

Iøvrigt ved jeg ikke meget om ærtekamme. Hos enkeltkammede er det sjældent hanens kam vælter, mens hønernes tit kan gøre det.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hvordan nedarves kammen?
« Svar #2 Dato: 10 Januar , 2010, 21:51 »
Jeg har ladet mig fortælle at man skal avle stort på småt...
Så du skal bruge høner med de mindste kamme.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Hvordan nedarves kammen?
« Svar #3 Dato: 11 Januar , 2010, 09:55 »
Tak for svar, der er nok ikke andet end at vente og se.

Vh Gunni.

GKV

  • Gæst
Sv: Hvordan nedarves kammen?
« Svar #4 Dato: 11 Januar , 2010, 10:43 »
Tak Jørn, jeg må hellere gå ind i reolen og finde den frem. ;D ;D ;D

Det var blot, at jeg også til tider ser "rigtige Araucanere" med en ret stor kam for hanens vedkommende, at jeg tænkte at det måske var en lidt sej fejl at komme til livs, men det er nok fordi der til tider puttes andre racer ind eller hva?

VH Gunni.

GKV

  • Gæst
Sv: Hvordan nedarves kammen?
« Svar #5 Dato: 11 Januar , 2010, 13:04 »
Ja, han er jo en flot fyr, hvad hedder sådan en farve? Hvis jeg fik sådan en ville jeg nok tro det var en fejlfarve.

Hans kam er ganske rigtigt stor og ligner den jeg har på den sølvhalsede ( måske fejlfarvede) men på min er den så også væltet.

Det er simpelrhen så grimt, at se på og slet ikke noget jeg ønsker, at mine dyr skal have, da jeg ikke bryder mig om store dominerende kamme, jo mindre jo bedre ;D ;D

Heldigvis har jeg jo andre, der passer i størrelse og er helt rigtige, det var bare det, at jeg gerne ville have farven ind og derfor spørger om jeg så risikerer, at denne kamtype er noget jeg slet ikke kan slippe af med igen.

VH Gunni.