Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: selv vender æg???  (Læst 5880 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
selv vender æg???
« Dato: 05 ſeptember , 2010, 22:16 »
Jeg har jo læst en hel masse her på forum om rugning af æg under skruk og i maskine... og en hel masse påstande om hvordan man bedst vender æg (altså hvor ofte) Jeg har gang i rugemaskinen og den er ikke med automatisk vender øv-øv for jeg er en klovn til at få vendt på de rigtige tidspunkter ::)

Flere har jo også spurgt her inde om hvordan en høne ved den skal vende æggene min. 3 gange om dagen og hvordan den ved at alle æg bliver vendt hver gang...

Så slog det mig pludseligt at min madlavnings lære i 3.klasse, fortalte og tegnede på tavlen, hvordan et æg vendte sig selv inden i med hjælp fra de hvide tråde der sidder fast i blommen og ud til skallen i hver ende af ægget???

Kan det passe eller er hun helt galt på den? og er der nogen sinde nogle af jer der har prøvet at ruge æg ud i maskine uden at vende dem?

Og sidst men ikke mindst... hvor mange af jer har set en af jeres skruk vende sine æg? jeg har kun set dem skubbe dem ind under sig efter de er kommet tilbage på reden??? <L <L <L
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: selv vender æg???
« Svar #1 Dato: 05 ſeptember , 2010, 22:27 »
Pas  :(  Men det er da en interessant teori...

0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Susanne

  • Gæst
Sv: selv vender æg???
« Svar #2 Dato: 05 ſeptember , 2010, 22:29 »
Ja, det er et interessant emne.

Her er et link til samme emne - diskuteret på fuglepraten (det norske svar på dff)

Heri bliver endvidere linket til en stort anlagt engelsk forsøg, der netop viser, at man skulle opnå det bedste resultat ved IKKE at vende æggene.

http://www.fuglepraten.no/index.php/topic,2894.msg20815.html#msg20815

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: selv vender æg???
« Svar #3 Dato: 05 ſeptember , 2010, 22:31 »
Et er teori et andet er praksis.  :D

Jo, jeg har set flere af mine skruk vende æg. Men om det er det samme æg hun vender flere gange eller om hun vender alle æg har jeg ikke styr på, og helt ærligt, det tror jeg heller ikke madam-skruk har.

Ja det hedder sig at rugeæg skal vendes jævnligt. Og det er da muligt at det giver en marginalt bedre klækningsprocent.

Men hvis man nu lige checker gamle tråde vil man se at der med rimelig succes er ruget på 2-3 uger gamle æg, der har stået i køleskabet uden at blive vendt, inden de pludselig er blevet 'udvalgt' til rugeæg. Jeg har selv prøvet dette.

Så jeg vil sige, prøv dig frem, og få dine egne erfaringer.
Mvh
Erik Andersen

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: selv vender æg???
« Svar #4 Dato: 05 ſeptember , 2010, 22:40 »
Ja jeg tror jeg er tilpas doven til at prøve det selv næste gang... ;D
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Susanne

  • Gæst
Sv: selv vender æg???
« Svar #5 Dato: 05 ſeptember , 2010, 23:55 »
Jo, jeg har set flere af mine skruk vende æg. Men om det er det samme æg hun vender flere gange eller om hun vender alle æg har jeg ikke styr på, og helt ærligt, det tror jeg heller ikke madam-skruk har.

I artiklen om den engelske undersøgelse står, at mange hønseejere har set en høne vende et eller flere æg.

Forfatteren mener imidlertid, at når hønen vil have æggene til at bytte plads - så de yderste kommer inderst, og omvendt - er den eneste metode, hønen har til rådighed, at trille/rulle med næbbet. Og at det forveksles med at hønen vil "vende" ægget.

Ret interessant!

Og Lærke: Lad os høre om resultatet :D


Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: selv vender æg???
« Svar #6 Dato: 06 ſeptember , 2010, 06:39 »
Så slog det mig pludseligt at min madlavnings lære i 3.klasse, fortalte og tegnede på tavlen, hvordan et æg vendte sig selv inden i med hjælp fra de hvide tråde der sidder fast i blommen og ud til skallen i hver ende af ægget???

Det tror jeg er noget værre vås... Hvis man lyser ægget mens man drejer det, kan man se, at blommen søger opad i ægget, og altså må være lettere end hviden. Så når ægget ligger stille, vil blommen ligge stille i den side der vender opad. Men om blommen kan dreje om sig selv ? det lyder usandsynligt, med mindre der er en levende kylling, der hjælper til.
« Senest Redigeret: 06 ſeptember , 2010, 06:41 Fra Marianne M. N. »
Mvh Marianne

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: selv vender æg???
« Svar #7 Dato: 06 ſeptember , 2010, 07:56 »
Det tror jeg er noget værre vås... Hvis man lyser ægget mens man drejer det, kan man se, at blommen søger opad i ægget, og altså må være lettere end hviden. Så når ægget ligger stille, vil blommen ligge stille i den side der vender opad. Men om blommen kan dreje om sig selv ? det lyder usandsynligt, med mindre der er en levende kylling, der hjælper til.

Hun sagde noget med at de hvide strænge er lige som elastikker i fjederform... de trækker sig sammen mens de så drejer blommen og når de "slapper af" igen vil blommen dreje tilbage ;D Jeg aner det ikke, derfor stillede jeg spørgsmålet her /o
Men jeg må jo bare igang med mit lille forsøg.... til foråret /d
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)