Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blandingshøns = hvilke æg?  (Læst 5906 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TinaQvist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Blandingshøns = hvilke æg?
« Dato: 30 August , 2010, 11:41 »
Tænker lige, at hvis man har en Maran ( tror jeg det hedder ), som ligger brune æg.
Og den bliver parret med en anden race med feks. hvide æg.

Bliver ægget så en mellemting, eller er det kun kyllingen der bliver "blandet" ?

Og hvis man parrer en dv. med en stor, kan kyllingen så være i ægget eller er det først når den bliver klækket at den begynder at vokse og tage form??

Ihh, det var ikke særlig godt skrevet, men ved ikke helt hvordan jeg ellers skal skrive det.

Håber nogle har forstået mine spørgsmål og evt. har et svar.
Tina

0,3 Dværg Wyandotter tværstribet
1,0 Stor Kochin hane sort
0,1 Dværg Orpington sort
0,3 Stor Fawerolls laksefarvet
0,3 Store ? høns hvide
10 Silke kyllinger vildtfarvet
1,6 Blaningskyllinger
1,2 Labrador hunde
0,1 Gårdkat samt diverse killinger
2,0 Ponyer
3,0 Skønne børn
1,0 Mand

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Blandingshøns = hvilke æg?
« Svar #1 Dato: 30 August , 2010, 12:51 »
det er ynglen med maran i blodet der kommer til at lægge brune æg.

Ang størrelsen vil jeg mene en kylling altid kan være i ægget ....den kan jo ikke vokse mere end den mængde energi den optager ..og det er jo netop den mængde der er i ægget ? (som at jeg syns  ;D)
Med venlig hilsen Søs

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Blandingshøns = hvilke æg?
« Svar #2 Dato: 30 August , 2010, 16:42 »
Jeg har de sidste 5 år avlet gul orpington hane på sort maranhøne, og det bliver de mest fantastiske hybrider ud af det.
Det bliver gode store høner, der lægger mørkebrune store æg, ikke så mørke som ophavet, som gerne klækker, gerne skrukker, og er gode kyllinger fører, i den grad Pittbull
Hybrid hanen er meget stor og fantastisk at se på, hvad der videre kommer ud af ham vides ikke  ;D

Hvis man lægger sort maran hane til gul orpington høne, kommer der ikke særligt kønne dyr, fortrinsvis sorte med lidt rodet gul fjer på brystet, ikke ret stor høne, og lysere æg.
Hanen i den komp. kender jeg ikke.
« Senest Redigeret: 30 August , 2010, 16:45 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Blandingshøns = hvilke æg?
« Svar #3 Dato: 30 August , 2010, 16:59 »
De er da vildt flotte Ina.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Blandingshøns = hvilke æg?
« Svar #4 Dato: 30 August , 2010, 17:11 »
Sikke en lækker varm farve ...rigtige efterårshøns  /o
Med venlig hilsen Søs

frida

  • Gæst
Sv: Blandingshøns = hvilke æg?
« Svar #5 Dato: 30 August , 2010, 21:12 »
Helt vildt smukke høns /o Kan du ikke få skabt en ny, men sjælden race og tjene styrtende med penge ;D. Det ville være sejt /o

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Blandingshøns = hvilke æg?
« Svar #6 Dato: 30 August , 2010, 21:20 »
Jeg har netop 1-2 maranøns for at lave den blanding, da jeg er ret begejstret for dem, men jeg ved også at i næste generation kommer de til at se meget andeledes ud, og der er mange veje frem og tilbage, før man kan lave en ny race, og det kræver meget mere plads end jeg har til høns.
Så jeg laver nogle ny hvert år, men i år har jeg mistet 2 maran høner og 1 af de små hybrider til naboens hund så jeg håber ikke jeg mister flere for så skal jeg begynde forfra.
Men det er ganske rigtigt nogle meget smukke høns. <D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Rikke S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Blandingshøns = hvilke æg?
« Svar #7 Dato: 31 August , 2010, 13:20 »
Ja det er godtnok nogle flotte høns. Jeg ville lige høre om der er nogen der ved hvad afkom man får af gul orpington hane og favarolles høne? Jeg drømmer lidt om at udvide bestanden med sådan et par madammer og håber så på velsmagende (og kønne  ;)) kyllinger. Et billede ville være super fantastisk  /o

Tina jeg håber det er okay at jeg lige låner denne tråd til endnu et spsm......
Mvh Rikke
0,1 Laksefarvede Faverolles
0,1"Orperolles"
0,2 Orpinton
0,5 Blandinger
0,1 Rød Amerikaner
1,1 Sorte Australorps

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Blandingshøns = hvilke æg?
« Svar #8 Dato: 31 August , 2010, 22:17 »
jeg vil tro at så længe hanen er en gul orpington, så vil du ende op med gul som hovedfarve, men jeg ved ikke meget om faverolles og om de er dominerende i avl, eller om det hele afhænger af hanen...

Hvad ægfarve angår, hvilket jo i grunden var det der belv spurgt til,, så gætter jeg at ægene får den farve der ligger nærmest hønen, men det er gæt og bare det der tilfældigvis er det jeg har oplevet, måske er det ikke så tilfældigt, men det er der nogen der ved mere om end jeg.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Blandingshøns = hvilke æg?
« Svar #9 Dato: 01 ſeptember , 2010, 09:56 »
Jeg har læst mig til at 5-tåethed (hedder det det?) og fodbefjering er dominante egenskaber, så det vil nok slå igennem. Begge dele har en Faverolles.
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Blandingshøns = hvilke æg?
« Svar #10 Dato: 01 ſeptember , 2010, 12:58 »
Det er fuldstændig rigtigt, det er det samme når man avler med silker, der er også mikrofon hår og fem tæer og fjerstøvler mange generatioener efter.
Silker kan alt  ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn