Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er denne ærtekam god nok?  (Læst 4532 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Er denne ærtekam god nok?
« Dato: 12 Juni , 2010, 15:18 »
Når man går og skal selektere avlsdyr dukker der mange spørgsmål op, når man som jeg er meget ny i hønseriet.

Ham her er en ud fire haner som blev klækket sidste år. Hvorfor har jeg så valgt ham? Jo han har en pæn farve uden gyldent, en god tilvækst, stod uden problemer et Marekangreb, hos nogle andre englændere, igennem og så er han også en meget venlig hane.

Her viser jeg hans kam i håb om, at nogen vil kommentere mit spørgsmål. Den er jo tredelt, men er den lige nok, der i midten eller skal der arbejdes mere på den sag? Jeg synes det måske ser lidt rodet ud, men har intet at sammenligne med.

En af de andre valgte jeg fra for nyligt p.gr.a. at jeg syntes kammen var lidt for stor og væltede en anelse, det kunne man så ikke se i vinters, men det kom da de blev rigtigt voksne.

Jeg synes at dyrene forandrer sig en del, når de er blevet omkring et års tid, især kamdelene.

Er jeg helt gal på den?



VH Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er denne ærtekam god nok?
« Svar #1 Dato: 12 Juni , 2010, 16:00 »
Nu skal Araucana have en uregelmæssig ærtekam, fast stigende bagtil. Skal de engelske have det ??

Hvis ja, så umiddelbart vil jeg mene at han har en udemærket kam.
« Senest Redigeret: 12 Juni , 2010, 16:02 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: Er denne ærtekam god nok?
« Svar #2 Dato: 12 Juni , 2010, 16:18 »
Kammen er udmærket - de engelske skal også have en ærtekam - den bliver lidt kort, da der skal være plads til en lille kort top bag kammen. Den viste kam er en tydelig ærtekam med 3 rækker ærter - fint (mange Brahmaopdrættere ville være misundelige).
Farven - perlegrå-gråstribet ?? kunne ønskes med lidt mere stribning på bl.a. bryst.

GKV

  • Gæst
Sv: Er denne ærtekam god nok?
« Svar #3 Dato: 12 Juni , 2010, 16:28 »
Standarden siger en lille ærtekam og at det er en seriøs eller diskvalifiserende fejl, hvis den er drejet eller væltet. Hos hønerne skal det være den mindste form for ærtekam og enhver form for rosenkam er en alvorlig fejl.

Det rejser så endnu et spørgsmål, for på de sidste kyllinger fra England, er der praktik taget ingen takker hos en del af dem, bare et stykke med bart, kan det være det, man mener med rosenkam?

Åh, hvor glæder mig til at vise denne race til en dommer og få en vurdering og forklaringer, mens man står med dyret.

VH Gunni.

Og så kom Willy Littaau ind med et svar, Tusind Tak for det. Ja striberne kan nok være endnu mere tydelige, jeg må ud og nærstudere de yngre af dem og se om der skulle være en der er bedre, under alle omstændigheder, kan den viste hane jo ikke udstilles/fremstilles da han ikke er ringet. Jeg blev først medlem af DffR senere, men jeg brænder jo for, at finde ud af, hvad jeg råder over, og det er så svært når de fleste endnu bare er kyllinger og opdrætteren ret uvidende ;D.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Er denne ærtekam god nok?
« Svar #4 Dato: 16 Juni , 2010, 15:28 »
Hvis du ikke vil bruge ham vil jeg godt have ham ;D og så sortere de stribede fra :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

  • Gæst
Sv: Er denne ærtekam god nok?
« Svar #5 Dato: 16 Juni , 2010, 20:38 »
 ;D ;D Hvis du bruger ham får du jo ikke andet end stribet, hvis jeg har forstået genetikken rigtigt.

VH Gunni.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Er denne ærtekam god nok?
« Svar #6 Dato: 16 Juni , 2010, 20:46 »
Køn er han ihvertfald  /o
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Er denne ærtekam god nok?
« Svar #7 Dato: 16 Juni , 2010, 22:27 »
 ;D nogen gange skal man jo starte med typen og se bort fra farven. Han er i hvert fald flot /o så en i samme model uden striber tak ;D :D
Nu tilbage som Johanne Schiødt