Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fældning eller utøj?  (Læst 2282 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karina Lykke Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Fældning eller utøj?
« Dato: 05 ſeptember , 2014, 14:14 »
Mine 5 dværg Orpington hønniker er ved at skifte fjerdragt og hvorvidt det er årsagen til, at de er begyndt at se lidt slidte ud i toppen skal være usagt. Jeg har kun været hønseejer i en måned og dette forum er jo fantastisk til bl.a. at stille alle de spørgsmål man ikke umiddelbart kan få svar på i bøger/artikler og ved at google.
De er vældig livlige, nysgerrige, spæner og hopper rundt, spiser godt og er stadig lidt afstandstagende, når jeg rækker ud efter dem. Det med at se dem efter i fjerdragten er ikke så let. De ser iøvrigt pæne ud og de tabte fjer bærer ikke tegn på utøj. Men jeg er som sagt ikke så erfaren og spørger derfor i dette forum, om der er nogen der kan forklare, hvorfor de ser så slidte ud på hals og hoved?
De får jævnligt hønseguf og har hele hvidløg i drikkevandet, for at være lidt på forkant med utøj.
Jeg vedhæfter et billede af Elvira, der er mest "angrebet" og et par billeder af hønsepigernes nye hjem - vores gamle legehus efter en make-over - og pigerne på terrassen en sen sommeraften. 

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Fældning eller utøj?
« Svar #1 Dato: 05 ſeptember , 2014, 14:57 »
Elvira er i hvert fald ved at få nye fjer på hovedet og nakken - 'piggene' er fjerhystre med nye fjer

Flot bolig dine høns har /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Fældning eller utøj?
« Svar #2 Dato: 05 ſeptember , 2014, 18:02 »
Hold da fest et flot hus dine piger har at bo i. Flottere fås en hønsebolig vist ikke ;D /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Karina Lykke Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Fældning eller utøj?
« Svar #3 Dato: 05 ſeptember , 2014, 20:24 »
Tusind tak for jeres tilbagemeldinger Helle og Tanja. Livet med høns er herligt og det, at mine hønniker endnu ikke har lagt æg og nok heller ikke kommer til det på denne side af jul, er egentlig ikke længere så væsentligt... Jeg hygger mig heeelt vildt med de daglige gøremål i hønsegården og kan bruge timer på at studere min lille flok. Det er balsam for sjælen ovenpå en lang dag på job.
Dejligt, at der ikke er grund til bekymring omkring det slidte look på hals og hoved. Der er så meget at lære  ;)

Offline ThomasSLaursen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Fældning eller utøj?
« Svar #4 Dato: 06 ſeptember , 2014, 00:56 »
Høns fra sommerferien begynder sikkert at lægge æg omkring jul. Det gjorde alle mine sidste år.
Mvh, Thomas

0,1 Araucana
1,1 Isabella Dværg Brahma
0,2 Brun Dværg Brahma
0,1 Gråstribet Dværg Maran
0,1 Sort-Kobber Dværg Maran
1,9 div. Undulat
2,1 Sangparakit (opaline)
1,0 Nymfeparakit
0,5 Kælerotte

Offline sust

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Fældning eller utøj?
« Svar #5 Dato: 19 ſeptember , 2014, 12:26 »
Ja, fantastisk med dette forum.... Tak for dine billeder. Har netop undret mig over mine dotters fjer....