Dette strømhegn tog min gode hønseveninde Lone Aa. og jeg en time at rigge til.
Stømmaskinen er købt i en landbrugs- / maskinforretning og resten - stolper, orange tråd samt grøn tråd er købt ved Harald Nyborg.
De hvide stolper er ikke særlig kønne, men ret effektive - særlig hvis man sætter en tentorstolpe ved siden af som støtte. Jeg synes de er gode fordi de kan klare så mange tråde ad gangen.
Skulle det se pænere ud ville jeg vælge nogle malede træstolper, hvor der var skruet 3 plastic trådholdere på - det kommer måske engang .
Det bedste af det hele er at det virker!!
PS:
Det er vigtigt at holde al ukrudt og evt grene fra buske væk fra strømmen, da den ellers blivere svagere.
Man kan ofte høre hvis der sidder noget på tråden, for da vil den ligesom gnistre - det har jeg oplevet med græsstrå, edderkopper eller dræbersnegle som er kommet for tæt på!!
Billed 1:
Sådan ser det ud, fra fronten af hønsegården ud mod haven.
Billed 2:
Selve strømfordeleren. Strømmen er hentet via en 25 meter lang udeledning i min garage og ført ind i hønsehuset. Der går to tynde strømledninger fra denne og ud af huset. Dissse tråde er tyndt metal som er isoleret med grønt plastic.
Plasticen fjernes i begge ender, der hvor strømmen skal forbindes. ved apperatet er det dels på den sorte, dels på den røde knap som ses på billedet. Begge disse tråde går nu ud af huset (i mit gennem et par knasthuller i træet ).
Billed 3:
Den ene tråd - hvor plasticet er taget af i den anden ende også, snoes nu rundt om en jordforbindelsespæl som skal på dybt ned i jorden. Her har vi brugt en tentorpæl, men man kan få rigtige jordspyd, som koster ca 85 kr stk. Jorden omkring denne pæl skal holdes fugtig - tøm vandtruget her dagligt...
Billed 4:
Den anden tråd fra den røde knap, bliver også befriet for det grønne plastic i enden og snoes nu rundt om den orange strømførende nylonsnor - håber billedet er tydeligt nok.
Der er nu strøm på, og den skal så fordeles....
Billed 5:
..således at der kommer strøm til alle de orange nylontråde. Det gøres blot ved at sætte små ekstra tråde mellem de vandrette hovedtråde.
Billed 6:
Stolperne står nu fordelt med en passende afstand rundt om hele herligheden. Her baghaven.
Billed 7:
Til den anden side og rundt om skrukkehuset.
Billed 8:
...og til slut de kære små som det hele jo drejer sig om!!
NB: Strømhegn på denne måde er den hurtige og kortsigtede løsning. Strømledningen skal graves ned i jorden og være beregnet til dette (gummisvøbt). Der skal oprettes en rigtig stikkontakt inde i huset med jordforbindelse m.m. dette er en elektrikeropgave! J