Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gæs: Gule fødder og en smule overvægt  (Læst 8068 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

amalie

  • Gæst
Gæs: Gule fødder og en smule overvægt
« Dato: 30 August , 2009, 17:38 »
Som en del af jer ved lykkedes det overraskende nok mine to gæs, at udruge en gæsling her i sommer. Den vokser sig fin stor nu, men jeg har lagt mærke til at dens fødder er gule, hvor forældrenes fødder er mere orange i det. Er det fordi den ikke er så stor endnu eller kan det være tegn på, at den mangler noget?  ???

Jeg giver dem voksefoder nu, så gæslingen kan blive stor, men synes moderen er blevet noget fed. Så det er måske ikke så godt??
Hun har fået en mave der ligesom hænger. Det har hun haft før, hvor den er gået væk mens hun ruger. Men jeg synes godt nok de er hurtige til at blive fede :o. Det er jo ikke nemt, at give ungen voksefoder og forældrene noget andet. Jeg har vedlagt et billede af moderen, man kan godt nok ikke se hendes mave der på, men måske der er nogen som kan sige hvilken race hun er og om det er normal for dem let at blive fede. Ud over foderet går de på græs, men har ikke en super stor indhegning pt.

Jeg har et andet spørgsmål vedrørende foder, da ungen jo fik fjerkræ starter til at begynde med, men jeg gik så over til voksefoder, da den var knap 1 måned. Så jeg har jo en halv sæk starter til at stå, som jeg vil høre om der kan ske noget ved at blande op med voksefoderet, så de også får spist resten af den?

De første billeder er af ungen med de gule fødder og den grå er moderen, som er lidt tyk  ;D






Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Gæs: Gule fødder og en smule overvægt
« Svar #1 Dato: 31 August , 2009, 22:01 »
Jeg vil tro at fødderne begynder at blive mere orange efterhånden som gæslingen bliver ældre, og næbbet også for den sags skyld.
Det er svært ud fra billedet af moderen at sige med sikkerhed hvad slags gås det er. Et billede af hovedet i profil og et billede af understellet dvs ben/bug ville hjælpe. Men der er formentlig tale om enten Toulouse eller grå dansk landgås. Toulousen har to hudfolder mellem benene og pose under hagen, mens den danske landrace kun har en bugfold og ingen pose under hagen.

Mht til resten af startfoderet, kan du vel blande lidt i voksefoderet og evt også blande lidt hvede i, så tror jeg godt du kan tillade dig at bruge det. Bliver de for fede at se på må du reducere mængden af startfoder du blander i, eller øge mængden af korn.

Jeg vil ikke sige jeg er ekspert på gæs, men har da haft gæs i nogle år, og de får enten hvede eller grisefoder, og masser af mælkebøtter som jeg går og stikker i plænerne. Lige pt hvor jeg også har ænder og ællinger i dammen, fodres endvidere med hele majs og kværnet hvede. Da ænder og gæs går sammen kan jeg ikke kontrollere hvem der spiser hvad.
Mvh
Erik Andersen

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Gæs: Gule fødder og en smule overvægt
« Svar #2 Dato: 31 August , 2009, 22:23 »
@pilegaarden

Grisefoder? Er der en særlig god forklaring på det? Og er det fuldfoder eller tilskudsfoder du giver dem?

Rasmus (med gæs som kun gider at æde græs)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Gæs: Gule fødder og en smule overvægt
« Svar #3 Dato: 31 August , 2009, 22:32 »
@Rasmus
Jeg har også lidt grise indimellem, til opfedning og slagtning til eget brug. Jeg køber grisefoder hos landmanden hvor jeg også køber grisene. Og jeg har fundet ud af at gæssene hellere vil have grisefoderet end hel hvede som jeg alternativt fodrede dem med.
Jeg kunne også vælge at kværne hveden selv, men da jeg alligevel har gisefoderet, hvis hovedingrediens er hvede, tilsat forskellige vitaminer og mineraler, finder jeg det lettere blot at give dem grisefoder.
Dovenskaben længe leve. ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline gitteholk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 179
Sv: Gæs: Gule fødder og en smule overvægt
« Svar #4 Dato: 31 August , 2009, 22:44 »
Jeg synes moderen ligne min grå gås. Af den slags som findes frit i naturen. Den er mindre en den danske gås. Men det er lidt svært at vurdere ud fra billedet.
Jeg tror sagtens at du kan bruge at blande lidt startfodder i. Hvis du skal have gæslinger igen næste år kan du også gemme det i en tæt beholder.

Jeg giver mine gæslinger som er 12 uger: 1/3 voksefodder og resten hel hvede samt skaller. Samt alt det græs de kan æde.
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Gæs: Gule fødder og en smule overvægt
« Svar #5 Dato: 01 ſeptember , 2009, 04:16 »
Bland det endelig i foderet,du må absolut ikke gemme det og bruge det næste år foder og især starter har kort holdbarhed 2-3mdr
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

amalie

  • Gæst
Sv: Gæs: Gule fødder og en smule overvægt
« Svar #6 Dato: 02 ſeptember , 2009, 20:59 »
Mange tak for svar.  ;)
Jeg tror jeg giver dem resten af foderet blandt op med starterfoderet, så jeg får det væk. Også giver dem hvedekerner næste gang der skal købes foder, så er ungen jo også større. Jeg har også givet dem svinefoder engang, da jeg havde 4 gæs, men synes de blev alt for fede. De åd ihvertfald ekstrem meget af det i forhold til almindelig foder.

Jeg tror bestemt ikke hun er toulouse, da hun ikke har den der pose på halsen, men hun har en fæl mavedelle  :-[ Men vil det sige at det er meget normalt at have en lille delle på maven for en grå gås?

Skal prøve at tage et lidt bedre billede af hende.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gæs: Gule fødder og en smule overvægt
« Svar #7 Dato: 02 ſeptember , 2009, 21:20 »
En Dansk gås skal have en enkelt bugpose, nogle racer skal endda have to.

Så din gås er helt normal og ikke fed.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline gitteholk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 179
Sv: Gæs: Gule fødder og en smule overvægt
« Svar #8 Dato: 02 ſeptember , 2009, 22:41 »
OK så blev jeg også klogere ang. holdbarhed på fodder.
Jeg troede godt man kunne gemme hvis det bare var i en lukket og tæt beholder. Men der kan man bare se  :-\
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

amalie

  • Gæst
Sv: Gæs: Gule fødder og en smule overvægt
« Svar #9 Dato: 03 ſeptember , 2009, 21:10 »
Lestat: Der kommer lige et bedre billede af hende når det engang holder op med at regne  ;D
Jeg er sikker på hun er lidt for tyk, da den der mavepose variere i størrelse og næsten rører jorden lige for tiden ::)