Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken and? Moskus eller Landand?  (Læst 14381 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nanna K.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
    • Nanna og Pers hjemmeside
Hvilken and? Moskus eller Landand?
« Dato: 23 Juli , 2012, 21:43 »
Vi har pladsen og vældig mod på at prøve med ænder. (Har 7 løbeænder og det går vældig fint.) Har stor hønseflok og "alt muligt andet". ;D

Vi vil gerne have en and vi kan spise. Den skal være nem at omgås, og nem at holde inde med et hegn - men uden overdækning! Altså - måske ikke kunne flyve! Vi er blot 2 i huset, så den behøver ikke være enorm stor.
Vi udstiller ikke, og har det fint med de dyr andre sorterer fra pga. fejl i fjerdragt.

Er blevet anbefalet moskusand eller landand, men har egentlig brug for nogle argumenter for - eller imod - den ene eller anden race.

Og ja - så vil vi naturligvis gerne købe en lille flok dyr til at starte med. (Vi bor på nordfyn).


Silkehøns i dværg. En kat, en mops og to shih tzu.  Voliere med marsvin, sangparakitter og et par banardi. To Testudo Marginata (Bredrandet landskildpadde).

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hvilken and? Moskus eller Landand?
« Svar #1 Dato: 23 Juli , 2012, 22:47 »
Har du overvejet Sacshenænder? de er så smukke :) Jeg har pt 2 hvide moskusænder gående... de er lige begyndt æglægning Dem må du da gerne købe, kan evt tage dem med til forumdagen i Snave :)
Moskuser kan flyve... men jeg har stækket mine de har ikke den store udlængsel mine to, den ene hopper dagligt over mit lave hegn (ca 80 cm) men den vandre bare op og ned langs hegnet indtil jeg kommer og løfter den ind til de andre igen ;) (for man kan åbenbart kun hoppe den ene vej ;) )
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hvilken and? Moskus eller Landand?
« Svar #2 Dato: 23 Juli , 2012, 22:50 »
Moskus ænder kan godt flyve men hvis man stækker dem 1-2 gange om året så flyver de ingen steder.

Hvis vi snakker de store hvide landænder, som typisk stammer fra industrien, så er de ikke så gode til at ruge men det kan dog lade sig gøre. Her vil det være en fordel at have en rugemaskine, eller alternativt, at få andre til at ruge æggene ud for sig.
Landænder er der mere fedt på, end moskus ænder.
Endnu en fordel ved landænder er at både hanner og hunner plejer at veje over 3 kg. efter slagtning.

De fleste moskus ænder er utrolig gode til at ruge ællinger ud. Og som sagt så er kødet meget fedt fattigt.
Et minus (i mine øjne) er at moskus hunner kun vejer mellem 1,7 og 2,5 kg. slagtet.

Personligt kan jeg bedst lide at spise landænder, netop fordi der er lidt mere fedt på dem.

Iøvrigt så snakker/larmer landænder en del mere end moskus ænderne som nærmest er lydløse.

Alternativt kunne du eks. også have 1,2 moskus og så have en landand eller 2 (hunner) gående. Det er ikke altid at det lykkes at lave krydsninger mellem de 2 racer men hvis/når det lykkes så kaldes afkommer Mulard og disse krydsninger er ligeledes fantastiske spisedyr. Dem jeg har lavet har alle vejet mellem 3,5 og 4,4 kg. slagtet.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Nanna K.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
    • Nanna og Pers hjemmeside
Sv: Hvilken and? Moskus eller Landand?
« Svar #3 Dato: 24 Juli , 2012, 08:26 »

Sacshenænder har vi slet ikke overvejet! Men vil lige kikke grundigt på dem også.

Jeres svar, - det giver da anledning til nogle flere overvejelser. Jeg synes det er svært, det med fedt på dyr, for det giver jo smag, men der er rigeligt på sidebenene (mine :-) i forvejen.
Men især det med størrelsen! Vi er kun 2 i huset, og derfor behøver det ikke være en stor and.
Vi har en lille rugemaskine til men er mest til racer der kan ruge selv.

Tusind tak for jeres indput. Det er meget værd i vores overvejelser.
Wanda, - vender lige tilbage til dine moskusænder!
Silkehøns i dværg. En kat, en mops og to shih tzu.  Voliere med marsvin, sangparakitter og et par banardi. To Testudo Marginata (Bredrandet landskildpadde).

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hvilken and? Moskus eller Landand?
« Svar #4 Dato: 24 Juli , 2012, 08:40 »
Sacshenænder har vi slet ikke overvejet! Men vil lige kikke grundigt på dem også.

Jeres svar, - det giver da anledning til nogle flere overvejelser. Jeg synes det er svært, det med fedt på dyr, for det giver jo smag, men der er rigeligt på sidebenene (mine :-) i forvejen.
Men især det med størrelsen! Vi er kun 2 i huset, og derfor behøver det ikke være en stor and.
Vi har en lille rugemaskine til men er mest til racer der kan ruge selv.

Tusind tak for jeres indput. Det er meget værd i vores overvejelser.
Wanda, - vender lige tilbage til dine moskusænder!

Nu spiser du vel ikke andesteg hver dag vel ;) sååååå ;) Jeg har det som Danny... min juleand skal ikke være i nærheden af at være sundhedspolitisk... ;) der skal være fedt på så der er til både smag på dyret og i sovsen ;) (og det skal være sovs med stort OV ;) )
Og hellere for stort dyr end for lille, for der SKAL være kød nok til andebiksemad dagen efter ;) )
Jeg har 1.2 sachsen ænder gående nu, skal nok lige fikse et billede af dem senere :) Jeg har også to pingvinænder (løbeænder) og for pokker de er sjove og søde, og se de passer i størrelse super fint til min lille familie (mig og min datter på 8 ;) ) Alle mine ænder bliver slagtet her i efteråret, Det kunne da være hyggeligt med en lille andemor med ællinger, men på den anden side så er det jo lidt nemmere bare at købe nogle ællinger til foråret og så fede op.... så skal man jo heller ikke fodre voksne ænder hele weekenden. Jeg har købt mine sachen og løbere hos rosengårds friland. de har også moskus og vildænder... det ligger ikke så langt herfra. Men altså de to madammer er til salg ellers bliver de bare slagtet og som Danny skriver så er der altså ikke meget mad i sådan en moskusdame. ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hvilken and? Moskus eller Landand?
« Svar #5 Dato: 24 Juli , 2012, 10:24 »
Må jeg så lige bryde ind med Cayugaer  ;D   

De er lidt mindre end Sachsen ænder, men lægger til gengæld mange mange æg, og gode til at ruge selv  /o
Og de kan ikke flyve.

Har hørt flere steder fra at de smager aldeles fremragende på grill - hvilket vi dog har til gode at prøve endnu, men til jul ....  :D

Når det er sagt, så er vi også vilde med Sachsen ænder - måske fordi der går et par i haven  ;D
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Nanna K.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
    • Nanna og Pers hjemmeside
Sv: Hvilken and? Moskus eller Landand?
« Svar #6 Dato: 24 Juli , 2012, 11:35 »
Hvor er det bare spændene at høre om jeres erfaringer.

Og til Wanda. Nej - vi spiser ikke ænder hverdag, men synes and er så fantastisk en spise at det er synd kun at spise den til højtiderne. Spiser derfor gerne and når lysten melder sig og ikke efter kalender. ::)
Vi prøver at sørge for at de dyr vi spiser har haft et godt liv. Og har både plads og lyst til at passe dyr, - også om søndagen. Har mange dyr, og nu hvor vi har ferie fra vores alm. jobs, holder vi ferie mellem kl. 9 og 17 da højsæssonen i vores kattepension er netop nu.

Men, naturligvis skal der være kød på, og også noget fedt, for det er altså det der giver den gode smag. Uhmmm. /o

Og så skal jeg kikke på hvad en Cayugaer  er for en!
Iøvrigt! Hvad med løbeænder, - har nogen prøvet at slagte og smage sådan en? Er der overhovedet kød på?

Silkehøns i dværg. En kat, en mops og to shih tzu.  Voliere med marsvin, sangparakitter og et par banardi. To Testudo Marginata (Bredrandet landskildpadde).

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hvilken and? Moskus eller Landand?
« Svar #7 Dato: 24 Juli , 2012, 22:59 »
Ahhhmen se lige dem her.... de er sq da smukke.... jeg er fristet ;) http://www.guloggratis.dk/dyr/fugle/fjerkrae/and/annonce/16222997-gammel-dansk-landand
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Nanna K.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
    • Nanna og Pers hjemmeside
Sv: Hvilken and? Moskus eller Landand?
« Svar #8 Dato: 25 Juli , 2012, 10:54 »
Ja - de er meget smukke! Og ja - man bliver da fristet! De omtales som: Gl. Dansk Landand.

Er det en anden type end Dansk Landand? Selvom vi ikke går på udstilling er det da dejlig at ænderne også er et smuk skue.
Silkehøns i dværg. En kat, en mops og to shih tzu.  Voliere med marsvin, sangparakitter og et par banardi. To Testudo Marginata (Bredrandet landskildpadde).

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvilken and? Moskus eller Landand?
« Svar #9 Dato: 25 Juli , 2012, 14:29 »
Nej de er ikke anderledes vil jeg tro, dog kalder nogle hvide slagteænder af blandet herkomst for Danske Landænder og det er måske derfor nogle tilføjer gammel for at de ikke skal blive forvekselt.

De sort hvidbrystede er flotte og har set flere der fint klare udrugningen selv af denne race. Derfor kunne de også være en mulighed.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvilken and? Moskus eller Landand?
« Svar #10 Dato: 25 Juli , 2012, 15:01 »
Wanda.. rosengård friland, er det dét i Brammimg eller?? :-)
« Senest Redigeret: 27 Juli , 2012, 09:53 Fra Metmus »
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: Hvilken and? Moskus eller Landand?
« Svar #11 Dato: 25 Juli , 2012, 22:31 »
Jeg har moskus og landænder. Landænderne er i vildtfarve (ligner en stor forvokset gråand) og de kan ikke flyve, hvorfor de nemt holdes inde med et lavt hegn. Mine landænder er lige så glade for de sa...s dræbersnegle som moskusænderne og min enlige landand er også en glimerende ruger.  - Så skulle jeg vælge mellem mine landænder og moskus blev det nok landanden - men det skal jeg jo heldigvis ikke ;D ;D ;D

Lars

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hvilken and? Moskus eller Landand?
« Svar #12 Dato: 25 Juli , 2012, 22:56 »
Rwanda.. rosengård friland, er det dét i Brammimg eller?? :-)
Ja det er det lige præsis :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvilken and? Moskus eller Landand?
« Svar #13 Dato: 27 Juli , 2012, 09:55 »
Jeg overvejer selv at beholde min moskusandrik plus hans kæreste og så skaffe en landandedame til ham, så jeg kan få moularder næste år. Hvis man skal finde den bedste spiseand efter ens egen smag, tror jeg, man skal prøve sig lidt frem.. Er det udseenedet og øvrige egenskaber, man går efter, er det noget helt andet ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling