Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Eng. Araucana og spørgsmål ang. haler  (Læst 12839 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Eng. Araucana og spørgsmål ang. haler
« Dato: 06 Marts , 2014, 11:45 »
Kan man mixe haleløse med halefjersbærende? I England avles begge typer jo..... jeg har set videoer af blandede flokke på YT, men kunne kun finde denne i dag: http://youtu.be/APKwqsdvJzA

Jeg spørger for at få konkretiseret min efterlysnings annonce.
Vil der så være ca. 50/50% af kyllinger med og uden eller?
På de fleste haleløse er tufferne meget mere markante og større  :) DET synes jeg er enormt charmerende.
@Michael L Jeg var inde på din medlemsprofil for at se de flotte billeder- jeg tror det var dines afkom, jeg var så interessret i sidste år og havde faktisk glemt at de ikke har haler  ::) Det er svært at være nybegynder........

Ved at mixe burde man vel kunne vælge MED markante tuffer + hale at avle videre på?
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Eng. Araucana og spørgsmål ang. haler
« Svar #1 Dato: 06 Marts , 2014, 12:05 »
Hvis begge hold er rene i generne vil de kyllinger der kommer være haleløse, have skæg, fjertop samt halvdelen vil også få tufter. De vil til gengæld ikke få kraniebuen som gør toppen rigtig stor. Engelske Araucana skal heller ikke have tufter. Det er forbeholdt den haleløse varietet, som til gengæld ikke skal have top og hale.

De vil så ikke være racerene længere hvis du laver den kombination, men vil fremover spalte ud i afkommet så de kan ligne den ægte vare og så lige pludselig give noget afkom som ikke har det racekaraktiske punkter selvom forældrene selvom de ligner den ægte vare.
Dette skal man passe på med for hvis de kommer ud i handlen sælges de lige pludselig videre som racerene selvom de ikke er det fordi de ligner.

Men hvis det er sådan de skal se ud i din hønsegård kan du sagtens lave dem sådan og hygge dig med det. Afkommet skal bare ikke sælges videre som rene dyr, men kan derfor stadig være fine æglæggere.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Fru Andersson

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
    • Visit Læsø
Sv: Eng. Araucana og spørgsmål ang. haler
« Svar #2 Dato: 06 Marts , 2014, 12:33 »
- jeg er helt enig med Frank...
Det er ved at være et problem, at racerne blandes og afkommet sælges som rene...
I princippet er det at blande engelsk Auracana og Auracana vel det samme som at blande andre racer...
Man aner desværre ikke, hvad der kommer ud af det på sigt...
1,6 Gul Orpington
1,7 sort/blå sølv Maran
2,12 sort/blå Australorps
1,6 sølvhalset Dorking
0,14 Faverolles, Wyandott, Araucana, Australorps
Ester - Beagle tæve på 5 år
Lucas - Golden Retriever kastrat på 7 år
Anna og Aksel - huskatte på 3,5 år
3 skønne islandske heste, Siggi på 19 år. Kiljan og Jörfi på 4 år
7 bifamilier af Den Brune Bi

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Eng. Araucana og spørgsmål ang. haler
« Svar #3 Dato: 06 Marts , 2014, 12:59 »
Selv om de hedder araucana og engelsk araucana, så er det stadig 2 forskellige racer, så du vil ikke få racerent afkom.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Eng. Araucana og spørgsmål ang. haler
« Svar #4 Dato: 06 Marts , 2014, 13:46 »
Det ER to FORSKELLIGE racer med hver deres egne særpræg, men desværre tror mange at de er det samme, og det resultere i at der går rigtigt mange krydsnings dyr rundt, som lige pludseligt bliver solgt som de rigtige "varer".

Men hvad pokker gør det?? folk må gøre  lige hvad de vil, de skal bare ikke føle sig snydt bagefter.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Eng. Araucana og spørgsmål ang. haler
« Svar #5 Dato: 06 Marts , 2014, 14:19 »
 <J Det er da godt, at alle altid er klar til at hjælpe herinde  *h Tak!

Jeg synes ellers at alle tråde om både den ene og anden slags er blevet gennemlæst igen og igen men altså tydeligvis ikke grundigt nok............ Mit samlede resultat var blevet til to varianter af samme race i mange varieter i eget hovede. ::)

Så må lysten til den krydsning jo vejes op imod at avle racerene. Jeg kan dog ikke lade være med at spekulere over om seriøse opdrættere så gider at sælge til mig- altså hvis de alligevel ender som havekrydsninger. Uanset vil jeg jo helst købe rene, racetypiske dyr, selvom det for nogle måske lyder ulogisk i havehønsesammenhæng.

Vi kender kun alm. Araucana her og ikke noget til de engelske i adfærd....... hmmmn Både den lille ikke helt korrekte hane og den rene eller renere vildtfarvede høne er meget hurtige og flyver godt, men de flyver altså ikke ud af haven og spiser gerne af hånden. Hønen har tufter: 
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Eng. Araucana og spørgsmål ang. haler
« Svar #6 Dato: 06 Marts , 2014, 14:38 »
Der ser du et godt eksempel på en høne der ikke er ren, da hun har hale og farven på hende er mere brun end vildtfarvet. Så et godt eksempel du selv har gående, men hun ser rigtig flot ud ellers vil jeg sige.

Tror godt der er nogle der vil sælge racerene dyr til dig da vi også får overskud vi vil af med. Nogle måske med enkelte fejl eller bare knap så gode som de andre man har gående. Nogle sælger også dem der ikke er lagt til på det rigtige tidspunkt så de passer helt perfekt med de udstillinger man vil være med på. Så der kan man også være heldig at fremskaffe sig rigtig gode dyr.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Eng. Araucana og spørgsmål ang. haler
« Svar #7 Dato: 06 Marts , 2014, 14:49 »
Tak! Jeg synes selv hun er meget smuk- er helt vild med det udtryk hun har. Men farven er upraktisk i en skovhave- jeg har flere gange troet, at hun var væk  :o Hun er særdeles selvstændig og går aleneture. Hun er svær at få øje på under træer og buske + oppe i samme  :laugh: Hun gider kun at komme, hvis der er mad el. guf, og foretrækker at passe fødesøgning i haven i dagtimerne.

p.s. sælger lagde ikke skjul på, at hun er en krydsning  ;)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Eng. Araucana og spørgsmål ang. haler
« Svar #8 Dato: 06 Marts , 2014, 14:53 »
Jeg får lige lyst til at vise et billede af lille, tapre Bettefis, nu hvor vi er ovre i det med krydsninger. Hans kam er anderledes end de andres, og løbene særdeles gule:
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Eng. Araucana og spørgsmål ang. haler
« Svar #9 Dato: 06 Marts , 2014, 14:56 »
p.s. "lille Sanne" ved siden af er hende der præsterede et kæmpe turkist æg  :o Der synes jeg jo at løbsfarven tydeligt viser en del af forældreparret  :)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Eng. Araucana og spørgsmål ang. haler
« Svar #10 Dato: 06 Marts , 2014, 15:41 »
Han kunne godt være ægte Engelsk Araucana, da de har lidt problemer især denne farvevarietet. Kammen er bare meget grov og uregelmæssig ærtekam så udover den kunne være pænere og mindre er det fint nok. Han ser ikke ud til at have kraniebue og derfor den meget lille top.

De gule løb er der dog lidt problematik omkring. Alle de andre farver end tværstribede skal have grønne løb og fejl hvis de har gule. Problemet er at man ikke kan få det mørke i løbsfarven med over ved de tværstribede og derfor burde de i princippet blive gule, men her ser man vidst hellere at de er kødfarvede/lyse.
Skal nok lige checke hjemlandet hvad de forlanger ved de tværstribede.

Ellers et fint eksemplar der sagtens kunne avles videre på hvis det ikke var fordi han blev syg hele tiden. Skal bare have de rigtige høner sat på.
Han er desuden perlegrå tværstribet hvis du vil have farvebetegnelsen.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Eng. Araucana og spørgsmål ang. haler
« Svar #11 Dato: 06 Marts , 2014, 16:37 »
Jeg synes jo han er helt fantastisk flot, men er nok allermest påvirket af den store omsorg han udviser overfor hønerne.....

Nu kører den igen på ekstra guf med ekstra hvidløg tilsat hybenpulver og rød solhat til alle- det skader vel ikke nogen..... De får Vispumin, Fuld af pep, okø byg/ sort havre, Gra- Mix, et belgisk duefuldfoder og non GMO majs. De får et par håndfulde vildtfuglefrø og 4 skiver toastbrød som slik nogle gange om ugen. Jeg samler klatter dagligt, skifter hø og savsmuld/Hermexideblanding mindst engang om ugen i redekasserne- det sidste er vigtigt for Bettefis også...... han lægger sig tit ved siden af nybegynderne og praler højere end hønerne selv, når ægget er kommet ud  ;D De får selvfølgelig frisk vand hver dag og har stadig lidt vand i dammen. Jeg forstår ikke, hvorfor han bliver syg og ved ikke hvad man ellers kan gøre. Han er ligeså livlig som altid, men han har måske lidt for travlt med at tilkalde damerne, når der bliver tildelt køkkenrester til selv at få så meget- han laver "den der madlyd" og venter på sine damer ligemeget, hvad jeg tildeler i deres have- spiser selv resterne og holder ellers bare øje  :police:

Hvad vil der komme ud farvemæssigt fra den vildtfarvede og Bettefis? DEN kan jeg slet ikke regne ud  :P
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Eng. Araucana og spørgsmål ang. haler
« Svar #12 Dato: 06 Marts , 2014, 17:02 »
Da det perlegrå gen er vigende vil han i første omgang give det samme som en alm. tværstribet. Kyllingerne vil dog bære(ikke synligt) på det perlegrå gen som kan give sjove udfald i de kommende generationer.

Så hønekyllingerne vil alle være tværstribede med måske med lidt synligt guld på sig. Alle hanekyllinger vil også blive tværstribet(men hønestribet). Dette fordi de kun har et tværstribningsgen istedet for to. Disse vil også have mere eller mindre guld på sig.

Hvis du så sætter kyllingerne på hinanden vil der være mulighed for begyndelsen til Legbar, Perlegrå isabellegbar, Isabelhalsede, perlegrå, sort, perlegrå tværstribet, tværstribet, brune(du kalder vildtfarvet) og måske sort-guld og perlegrå-isabel.
Så her er mange muligheder alt efter hvad der kommer viderhen af kyllinger og hvordan du netop vælger at sætte dem sammen for at komme imod det ene eller andet. Det ensfarvede vil nok have for meget guld eller isabel på sig til at man kan sige de er rene og kan blive et problem at få dem rene igen. Det samme med de tværstribede.

Så første måske lidt kedelig, men det kan man ikke sige om de næste generationer.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Eng. Araucana og spørgsmål ang. haler
« Svar #13 Dato: 07 Marts , 2014, 10:13 »
 :) Jeg har i løbet af natten besluttet, at det bliver div. krydsninger indtil videre i vores have(4 timers reel søvn :P  ;D) Hønsefeber er da noget værre noget...............................

Det med farverne er simpelthen for spændende.

Hvad så med Bettefis + henholdsvis Madam Blå og Kobberdamen- mine to smukke Barneveldere? Hvilke farver kyllinger kan der komme ud af det?

Og Bettefis + Agerhønen og Sorte Sanne??? Min lille, blide Bianca smutter altid fra T.- hun virker bange for ham, men ikke for Bettefis........ Ren hvid Farverolles/perlegrå tværstribet hane????? Fodbefjering? Skæg?

Undskyld de mange spørgsmål!, men med dette forum er det svært bare at vente og se, når nu man kan få en ide om resultater på forhånd  :angel:

Det er altså sjovt med det perlegrå gen- så er det lidt ala vindott hos islænderne.

En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Fru B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 139
  • Livet er kort -omfavn det!
Sv: Eng. Araucana og spørgsmål ang. haler
« Svar #14 Dato: 07 Marts , 2014, 12:01 »
Ja det er sjovt at lege med farver /o   :D Har også selv et lille "hyggeprojekt" med at lave nogle store grønlæggere i spændende farver  ;D
Held og lykke med farveladeprijektet, forventer at se billeder!  ;)
Ps. vindott er superflot - men den snak hører nok ikke til i denne tråd  ;)
Mvh Charlotte :D

1,2 Orpington gul
0,1 Dorking sølvhalset(sølvgrå), 0,1 australorps 
1,3 Engelsk Araucana. 
 
 

1,0 Labrador
1,0 Kat
0,3 Galloway
2,0 Teenagere
1,0 ægtefælle