Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Grønlæggere  (Læst 13590 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline idabida

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Grønlæggere
« Svar #15 Dato: 08 April , 2014, 21:16 »
Jeg er også igang med et projekt med grönläggere. Jeg har seks höner som lägger lysegrönne/mintgrönne äg. Ingen af dem er racerene. To er nok nästen ren araucana, de fire andre er gadekryds. Mine haner er alle fra grönne äg, og jeg formoder at de derfor har "grönne gener". Senere i foråret begynder de förste döttre at lägge äg. Hvad kan jeg vente mig? Jeg håber jo selvfölgelig at den grönne farve vil dominere og eventuelt blive kraftigere. Hvad tror I?

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Grønlæggere
« Svar #16 Dato: 08 April , 2014, 23:22 »
Svært at sige når herkomsten ikke er kendt. Hanerne viser nemlig ikke synligt hvad de bærer på af gener og derfor er testparringer nødvendigt hvis man vil finde ud af det.
Her gælder det så om at lave nok tillæg til at man kan være sikker på at repræsentere alle de forskellige gener for ægfarver. Udover dette tager det lang tid, da man skal vente på hønekyllingerne går i æglægning og viser hvad gener hanen har givet videre til dem.

Nu tager jeg lidt teori med den turkisblå ægfarve og hvordan den nedarves. Så kan man også blande andre farver ind som kan følge med eller uden den turkisblå farve. Vælger bare i eksemplet hvide æg for nemhedens skyld.

Ren Turkisblå X Hvid
Giver 100 % Turkisblå æg(da genet dominere) afkommet bærer kun på et gen for farven ud af to mulige.

Hvis man så blander disse kyllinger sammen vil deres afkom se sådan ud.
50 % Turkisblå ligesom deres forældre(et gen for turkisblå)
25 % Rene Turkisblå(har to gener tilstede og vil avle rent turkisblå fremover)
25 % Rene Hvide(ingen gener for turkisblå) og vil avle rent hvide æg fremover.

Så hvis man så vælger en forkert hane fra dette kryds fremmer man ikke ligefrem mulighederne for Turkisblå ægfarve.
Man kan også bruge brun istedet for hvid så bliver det bare tilsvarene grønne æg istedet for turkisblå og hvordan nedarvningen overordnet er.

Hanen og hønens gener har lige meget at sige i dette tilfælde. Dog bruger man ofte en hane til flere høner og derfor har han mere indflydelse end den enkelte høne når hans gener nedarves i alle kyllingerne, imens flere forskellige høner kan give hver deres indflydelse. Så med mindre de er sat sammen parvis vil hanen man vælger at bruge have lidt mere at sige.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline hrhanegal

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Grønlæggere
« Svar #17 Dato: 09 April , 2014, 21:57 »
Hej,
Jeg har spurgt om dette før, men jeg er blevet helt forvirret her  :o

Altså jeg har en Sort Australorps hane og en E. araucana høne (begge racerene) Har jeg så ikke forstået det rigtigt: at brun ægfarve på turkis farvede æg er = Turkis/grønne æg på kommende høner fra disse ell.....??  ;) Og igen er det så 50% el 100% der vil komme til at lægge blå æg?
Er det ikke hønen der er dominerende her?
« Senest Redigeret: 09 April , 2014, 21:59 Fra hrhanegal »

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Grønlæggere
« Svar #18 Dato: 10 April , 2014, 09:17 »
100 % lysegrønne til grønne æg i første generation når forældrene er racerene. Da den turkishblå(grønne) ægfarve dominere og hanen tilføjer så lidt farve så de ikke bliver turkishblå, men lysegrønne til grønne æg.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen