Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Grønlæggere  (Læst 13589 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Grønlæggere
« Dato: 18 Januar , 2014, 08:49 »
Har startet et lille forsøg i år. Jeg har hvide Hisex høner(ligner hvide italienere)som lægger hvide æg. Derudover er der et par alm. IsaBrown som lægger mørkebrune æg. Hanen er en krydsning mellem en engelsk araucana og en Maran. Han er perlegrå og rigtig flot.
Ideen var så at kyllingerne efter den sammensætning skulle komme til at blive grønlæggere, og forhåbentligt komme til at lægge pænt store æg.
Er der nogle der har en ide om hvor stor sansynligheden er for at alle hønekyllingerne vilkomme til at lægge grønne æg.
Farvenuancen vil jo nok svinge lidt, nu hvor der er både høns der lægger helt hvide og helt brune æg..
Syntes det er lidt sjovt at eksperimenter..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Grønlæggere
« Svar #1 Dato: 19 Januar , 2014, 19:18 »
Jeg kan da godt prøve at komme med et bud på hvad der kan komme ud af det. Hanen er nok ikke perlegrå, men snare lys blå i så tilfælde. Han vil dog have det perlegrå gen i sig, men ikke synligt.

Hvid skalfarve kombineret med mørkegrøn(oliven) vil give en lysere grøn farve der godt kan variere noget i farveintensitet og derfor hvor lys/mørk grøn ægget vil blive.

Mørkebrun på Mørkegrøn(oliven) vil give Mørkegrønne(olivengrønne) æg og vil variere i farven alt efter hvor stor variation der er i henholdsvis hanens og hønens gener for mørkebrun skal.

Uanset om det er Hisex eller IsaBrown har hanen indflydelse på om det bliver grønlæggere eller ej i denne kombination. Derfor vil kun halvdelen af både hane- og hønekyllinger have genet for grøn skalfarve og være grünlæggere imens den anden halvdel kun vil have gener for at give lysebrune til mørkebrun æg. Hanekyllingerne vil du ikke kunne se hvilke der indeholder gener for hvad og skal testparres for at finde ud af det eventuelt, imens hønerne må man vente til de begynder æglægningen hvor det så kan ses.

Synes også det er spændende at lege med gener og forhåbentlig vil krydsningsfrodigheden hjælpe til at det bliver gode æglæggere af store æg.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Grønlæggere
« Svar #2 Dato: 19 Januar , 2014, 19:35 »
Hvis hanen er en krydsning mellem Maran og araucana har den så ikke en maran ægfarve gen og en araucana ægfarve gen. Det samme som ved høner giver olivenfarvede æg. -så hvis kyllingen arver det hvide gen fra Hiseks mor og araucana gen fra krysnings far bliver æggerne araucana blå og ikke grøn, eller har jeg forstået noget forkert?   
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Grønlæggere
« Svar #3 Dato: 19 Januar , 2014, 19:46 »
Men hybriderne som er med i dette projekt er jo selv F1 krydsninger, så det kan vel give noget usikkerhed om deres nedarvelighed eller ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Grønlæggere
« Svar #4 Dato: 19 Januar , 2014, 20:03 »
Selv ved hybrider holder man ægfarven ren så det burde ikke som sådan have en stor indflydelse.

Når man blander hvid med brune æg får man som regel lysebrune æg og hvis man avler videre med disse får man ikke lige pludselig hvide og brune æg igen, men snare en variation i de lysebrune farver er min erfaring. Dog hvis man gemmer dem der lægger lysest æg vil man godt kunne avle dem hvide eller cremfarvede igen med generationer og ligeledes hvis de mørkeste gemmes kan man avle dem brune igen.

Vi har gemt nogle Dværg Wyandothøner generation efter generation pga. deres gode kvaliteter til udstilling, men de lage meget lyse æg som gik fra meget lysebrune til cremfarvet og nu har vi så en hønekylling der lægger hvide æg. Fordi vi uhensigtsmæssigt har gemt dem der lage lysest ægfarve og så bare generation efter generation er blevet lysere og lysere indtil vi nu har en der lægger hvide æg. Dog har vi også nogle der lægger fine lysebrune æg og andre rosa og nogle igen med pletter så stor variation indenfor samme stamme i vores høns.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Grønlæggere
« Svar #5 Dato: 19 Januar , 2014, 20:18 »
Jeg har 2 krydsning høns som lægger hvide æg. Jeg har haft mange kyllinger efter dem ved forskellige haner, alle fra mere eller mindre farvede æg. Indtil nu har jeg ikke fået afkom efter dem som lægger hvide æg så jeg tror at farve er dominant over hvid. Og så har en høne som lægger hvide æg ingen gener til brun. Så lige din indlæg Frank og det er så omkring det samme her, Jeg avler videre på de to høners afkom efter mørke æg og ved hver generation bliver de lidt mørkere. Jeg tror at der er flere gener til brun(både gulbrun og rødbrun og lyserød og pletter) men hvis hønen ikke har nogen af dem får vi hvide æg. og hvis de så bliver krydset med hanen fra spørgsmålet får man enten en fortyndet araucana farve eller en lysebrun farve for i begge tilfælde får de en fortyndings gen fra mor
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Grønlæggere
« Svar #6 Dato: 19 Januar , 2014, 21:59 »
Det er da spændende læsning vedr. dette med arvelighed mht. farver på æg. Jeg ved godt at man ikke kan være sikker på at alle de hønekyllinger der vil komme ud af denne krydsning jeg planlægger, vil blive grønlæggere..men jeg havde troet at det ville være langt flere end de ca. 50% som du skriver Frank. Jeg troede at den araucana genet ville være meget mere kraftigt og slå igennem. Men vil de så måske ændre lidt på det hvis jeg fik en 100% raceren araucana, at sætte til mine hvide og brune æglæggere..??
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Grønlæggere
« Svar #7 Dato: 20 Januar , 2014, 08:26 »
Er der ikke noget med at ärtekam er koblet til grönne äg? Mener at disse to gener sidder på samme kromosom. Så de höner der har ärtekam, burde også lägge grönne äg. 
Mvh Mette

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Grønlæggere
« Svar #8 Dato: 20 Januar , 2014, 09:28 »
Holder nok ikke helt stik, for f.eks. Brahma og Sumatra har ærtekamme og de lægger ikke grønne æg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Nina Vitale

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Grønlæggere
« Svar #9 Dato: 20 Januar , 2014, 09:32 »
Mine sumatra lægger mudderbrune æg...... men det har vist heller ikke noget med kammens beskaffenhed at gøre..... :laugh:
Sumatra, sort
Amrock
Maran, sort & blå kobber
Danske landgæs, broget
Moderne Engelske dværg kamphøns
0,1 Hønseelskende barn
1,0 Dejlig mand;-)

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Grønlæggere
« Svar #10 Dato: 20 Januar , 2014, 09:59 »
Hvordan pokker regner man sandsynligheden ud for de skalfarver  :-\

Jeg har bl.a. 3 stk-hybrid-grünleger som lægger de fineste æg og en sussexhane.

Hvad kunne skalfarverne blive her (er det bare mig, der har totalt misforstået, når jeg har fået den ide, at skalfarven kommer fra hanen?)

Undskyld jeg blander mig i tråden - sig til, hvis jeg skal slette indlægget og lave en ny tråd  /o
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Grønlæggere
« Svar #11 Dato: 20 Januar , 2014, 10:36 »
@ Lene,

Det er ikke helt sådan det hänger sammen. HVIS hönen har et gen for Grönne äg (O) så sidder det på sammen kromosom som genet for ärtekam. Dette betyder ikke at en höne ikke kan have ärtekam uden at lägge grönne äg. Da engelsk araucana lägger grönne äg og har ärtekam vil afkom med dette kromosom også have begge gener. Så ved jeg godt at isbar har enkelt kam og lägger grönne äg, men disse er lavede med bla. cream legbar, som opstået ved en mutation, således at genet for ärtekam ikke längere findes på kromosomet.

@ MOK

50 % vil lägge grönne äg. Genet for grönne äg kan nedarves både fra hane og höne og er dominerende, derfor vil afkom med dette gen lägge grönne äg.
« Senest Redigeret: 20 Januar , 2014, 10:45 Fra Hallserydsgård »
Mvh Mette

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Grønlæggere
« Svar #12 Dato: 20 Januar , 2014, 15:15 »
Nu skal så både Araucana og Engelske Araucana lægge blå æg og ikke grønne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Grønlæggere
« Svar #13 Dato: 20 Januar , 2014, 15:28 »
@ Lene

Sorry! Blå äg! ;) Men det er stadig samme gen (O). Teorien er stadig den samme. Grönne äg kommer jo bare ved indblanding af brunt, som det oftes sker ved grönläggere.   
Mvh Mette

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Grønlæggere
« Svar #14 Dato: 20 Januar , 2014, 19:40 »
Tak Mette - det må prøves til foråret
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder