Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Guld sortplettet baggrundsfarve?  (Læst 12487 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #15 Dato: 18 Januar , 2013, 13:21 »
Denne side kan måske hjælpe dig. Vær dog opmærksom på, at den gentiske opskrift på en farve ikke altid er den samme racerne imellem eller for den sags skyld inden for race. Derfor er det heller ikke sikkert, at de farve du kan vælge mellem her giver det samme resultat, hvis du udfører forsøget i virkeligheden. Jeg vil dog mene det er et ambitiøst projekt, du har givet dig i kast med. Jeg ville nok have valgt noget, som genetisk ligger lidt tættere på nogle af silkehønse-farverne i forvejen end guld-sort plettet :-\. Men held og lykke, og forbered dig på rigtig mange kyllinger, som skal kaseres på vejen.

http://kippenjungle.nl/kruising.html
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #16 Dato: 18 Januar , 2013, 13:36 »
Hvis genet for at alle fjerspidser bliver sorte, blver overført til silkehøns så tror jeg bare at overfarven bliver sort = det vil nok se noget rodet og forkert ud. Hvid/sortplettet silkehøns har jo enkelte helt sorte fjer og ikke bare sorte fjerspidser.

Hvordan er arvegangen med splash? Her er der jo netop hele sorte/mørke fjer.

Nu ved jeg ikke om hvid/sortplettet (dalmatiner) er begyndt at avle mere rent men da man avlede på nogen af de første dyr, der kom til landet. Så kom der både hvide, rødlige, gullige, grålige, plettede og sorte dyr ud af det. Så der har helt sikkert været mange farver indover.
Derfor syntes jeg da også det lød som et godt forspring hvis man tog udgangspunkt i den allerede eksisterende hvid/sortplettede og parrede den sammen med røde eller gule silkehøns.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #17 Dato: 18 Januar , 2013, 23:08 »
Jeg synes det lyder meget spændende og interesandt forsøg, men sammentidig noget der vil kræve meget tålmodighed samt stort tillæg af kyllinger. Bare så du er forberedt og der vil måske også komme nogle ærelser undervejs.

Til de Guld sortplettede kan det være svært at få kombineret den tegning med silkestrukturen i fjerene så det også ser godt ud, men tror det kan lykkes og pas på at pletterne ikke bliver alt for uens af form, men heller ikke for store så det ligner en sort silkehøne med guld som dunfarve. Jeg ville helt klart bruge en sort at krydse ind på. Hvis du vælger rød eller gul er jeg bange for at du får lang vej igen før du får noget der vil være brugbart og avler nogenlunde rent igen. Hvis du krydser en perlegrå ind på vil du også fortynde guldfarven til noget lignende på det billed eller dine Isabel Silkehøns. Du kan også lave Guld blåplettet hvis du bruger en blå silke i stedet for en sort, men det er kun at besværliggøre projektet og det vil nok være nemmere at lave den Guld sortplettet først og så senere at få lavet blå pletter på hvis man også vil have denne farve.

Har set nogle billeder af nogle der havde lavet Guld sort-porcelænfarvede silkehøns og jeg synes de var rigtig grimme. Det lignede dårlige røde silkehøns med en grumset overfarve(det sorte) og så lige lidt hvidt rundt omkring, men kan være du er mere heldig med kombinationen.

Dalmatiner skulle også gerne kunne laves med rød, gule, blå eller perlegrå fjer hvis man vil tror jeg for kender ikke meget til genetikken omkring dette gen og når jeg prøver den i Chicken Calaulator kommer der også sort hvidplettede ud af det eller andre farver i hvidplettede så det er måske det hvidplettede gen kombineret med den dominanthvide farve der gør at der kommer sorte fjer?

Da Silkehøns ligger så langt udseendemæssigt fra andre racer tror jeg i de tilfælde hvor du blander andre racer ind at du skal køre skiftevis med søskendeparring og tilbagekryds på silkehøns for at komme tilbage igen hurtigst muligt. Min tidligere nabo sagde at ved krydsningprojekter skulle man minimum lave 100 kyllinger for at have noget at sortere i og få noget af det helt rigtige at arbejde videre med. Tror godt du kan klare dig med færre kyllinger ved Dalmatinerprojektet i andre farver, men de Guld sortplettede eller Guld sort-porcelænsfarvede skal du nok helst deropad for at få noget brugbart, med mindre du er villig til at bruge nogen flere år på det.

Held og lykke med projektet og du lærer nok en del undervejs.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #18 Dato: 18 Januar , 2013, 23:34 »
Ja, den appenzeller bliver nok svær, at få god på en silkehøne, han får et par engelske araucana fruer osse.  ;)
Det med silkefjer og sorte spidser, er nok næppe nogen succes, den skal jo netop have mange små sorte pletter og ikke lag på lag-farve, så måske en leopard araucana er noget mere overkommelig?  :-\

Om den lille Mille fleur så bliver en rodet historie at se på, eller jeg kan få en ordentlig leopardsilke ud af ham, må tiden jo vise?  ..Men jeg tror fatisk osse det bliver for kaotisk ???

Der bliver vist uanset ikke tale om noget særlig ambitiøst projekt, men om små hygge-have-forsøg, den ting med så mange kyllinger der skal frasorteres, er vist slet ikke noget for mig.  :'( ..100vis af kyllinger, vil jeg ikke fodre op -og klippe hovedet af en hulens masse små nuttede trolde, er jeg selv alt for meget kylling til.

Et par gule silker skal der osse hentes søndag, men nogen rigtig leopard bliver der nok ikke ud af en gul dalmatiner.   ::)

Har osse forsøgt mig med den chicken calculator, men jeg synes ikke det den kan bruges til så meget i den her sammenhæng?  ???
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #19 Dato: 18 Januar , 2013, 23:37 »
..Fin fugl, der på billedet, mon de første generationer af en appenzeller/araucana ser ud lidt i den stil?  :D
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #20 Dato: 18 Januar , 2013, 23:45 »
..Og tusind tak for den praktiske hjælp, både mht søskende og tilbage-på-silker parring, men osse muligheden for lige at få vendt overvejelserne, for hele den ting med frasortering synes jeg nok bliver for grum? /d

..Hvordan hulen gør man overhovedet det i praksis? Man kan vel ikke rigtigt sælge daggamle krydsningskyllinger, så alle med under ti tæer skal dø? Derefter alle med rød kam skal dø, alle med fjer skal dø osv.  :-\
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #21 Dato: 18 Januar , 2013, 23:53 »
Ja det med nye farver er ikke altid nemt og kan kræve noget arbejde, men havehyggeprojekter er også sjove og hvem ved måske ender du med at have lavet dem alligeve med få kyllinger.

Problemet er tit pga. fjerstrukturen kommer tegnede silkehøns til at se ud som om det er lag på lag i stedet for en fin tegning og hvis tegningen endelig er der kan det knippe med den helt rigtige fjerstruktur, men det er jo valg og forsøg og måske lykkes det på et tidpunkt at få begge dele med.

Hønen på billedet er en Eulenskæghøne i Chamois perlegråplettet. Nu ved jeg ikke hvad farve din Araucana har og om den er Engelsk eller ej. Hvis det er en Perlegrå Engelsk Araucana vil du nemt kunne få denne farve/type og krop samt en top i anden generation. Hvis en alm. Araucana vil du godt kunne klare noget der ligner rigtig godt typemæssigt og måske næsten helt hvis den har et godt skæg, men farven får du ikke med der.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #22 Dato: 18 Januar , 2013, 23:56 »
Ja den med frasorteringen kan være svær hvor nogle hurtigt afliver dem de ikke skal bruge for at de ikke går og fylder, imens andre har pladsen til de skal slagtes og andre sælger overskudet til hyggehavehøns. Sådan foregår det meget forskelligt rundt omkring.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #23 Dato: 19 Januar , 2013, 00:02 »
Ja, det var et par engelske i perlegrå, jeg havde tænkt på, den er fin, den på billedet, men i sort ville de sikkert ret let kunne blive helt rigtige leoparder?  ;D

Måske jeg bare skal lade mine silkehøns være silkehøns og genoverveje, om der overhovedet skal være silke i den leopard.
Synes silkerne er fantastiske som havehøns, de skrukker og ruger og passer kyllinger til ug, men hvis jeg vil undvære "pelsen", kunne man nok få blandet de samme egenskaber ind i en leopard, vha en dværg wyandot eller andet godt?  :)
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #24 Dato: 19 Januar , 2013, 00:07 »
Ja, jeg tror nok, jeg synes det var helt ok, hvis de "frasorterede" blev til hyggebasser rundt omkring, eller ender i ovnen.  :)
..Så med i overvejelserne er osse muligheden for, måske at finde lidt ekstra "legeplads", da jeg bor i parcelhus i byzone!  ;D
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #25 Dato: 19 Januar , 2013, 00:52 »
Hvis du kunne undvære silkefjerne ville det nok være noget nemmere hvor man også kunne få et godt resultat.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #26 Dato: 19 Januar , 2013, 09:16 »
Hvis du gerne vil arbejde med farvegenetik/silkehøns, så skulle du da overveje at investere i fx disse bøger http://www.chickencolours.com/pagina13.html og http://www.chickencolours.com/Chicken%20Colour%20Genetics%20Basics.pdf. Jeg har selv den sidste og kan varmt anbefale den. En bog med fine forklaringer og masser af billedeksempler. /o
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #27 Dato: 19 Januar , 2013, 09:37 »
Silkefjer er ikke så nemme at undvære!  ;)
.Stort tak for hjælpen.   :)

Et par gode bøger om sagen er jo rigtigt rare at have, så dem vil jeg prøve at investere i. Tak for tippet.  /o
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #28 Dato: 19 Januar , 2013, 17:24 »
Alt nyt kræver stort tillæg, tålmodighed, tid, plads og hård sortering med "tungen lige i munden".
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Guld sortplettet baggrundsfarve?
« Svar #29 Dato: 19 Januar , 2013, 19:19 »
Ikke for at være lyseslukker, men hvis man vil lave en ny farve eller ny race, så kræver det altså 100vis af kyllinger at sortere ud fra  ;)
Og man skal allerhelst lave "det nye" ud fra mindst et par nye linier, da man skal huske på at man jo ingen steder har at hente kvalificeret godt nyt blod.