Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: den bedste slagtehøne  (Læst 11099 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
den bedste slagtehøne
« Dato: 04 Februar , 2012, 12:13 »
Jeg har pt. 1.3 scan label. Hønsene er helt hvide og lægger mange store flotte æg. Hanen er også rigtig stor (5,4 kg)dog virker det som at han ikke har det så godt med bentøjet mere :(.
Så var det at jeg tænkte på hvilken anden hane jeg kan sætte til scanlabel hønsene..Både mht. at det skal være et godt slagtedyr og også en god æglægger/havehøne..
Farvemæssigt må afkommet også gerne være flot..hvid med sorte pletter eller flerfarvede eller blå..
En skånsk blomsterhane må da gi lidt spræl i farverne..men måske den er for lille i race..
En anden hane jeg kunne tænke mig var en sort Jersey Kæmpe,,så er størrelsen ihvertfald ikke et problem..
Men tror det måske ikke er så nemt at få fat i en Jersey kæmpe.
Der er en på gul og gratis der har nogle rigtig flotte sorte australops haner til salg,,de ser superflotte ud..men ved ikke hvor store australopshaner er..

Nogle bud på hvilken hane jeg kan sætte til mine scan label høns?
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: den bedste slagtehøne
« Svar #1 Dato: 04 Februar , 2012, 12:33 »
Nu står der slagtehøne i overskriften!

Hvad med Le-Bresse ?
Hilsen
Peter

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: den bedste slagtehøne
« Svar #2 Dato: 04 Februar , 2012, 12:37 »
Ja..det var også en mulighed..men sådan en hane er vel endnu svære at opdrive. Er Le-bresse ikke helt hvide? Så bliver der ikke meget farvespræl  ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: den bedste slagtehøne
« Svar #3 Dato: 04 Februar , 2012, 12:37 »
Jeg kan evt. bruge en blå orpington..men hvad farver kommer der så ud af det?
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: den bedste slagtehøne
« Svar #4 Dato: 04 Februar , 2012, 12:55 »
Der er en hjemmeside, man kan bruge... Jeg kan bare ikke huske, hvad den hedder!
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Karinath

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 123
Sv: den bedste slagtehøne
« Svar #5 Dato: 04 Februar , 2012, 13:18 »
Med venligste hilsener
Lykkelig indehaver af 0.0.12 maran, 1.4 dværgwyandotter, 0.1.1 araucana, 1.4 engelsk araucana og 0.1 blanding
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: den bedste slagtehøne
« Svar #7 Dato: 04 Februar , 2012, 14:19 »
Er det ikke noget med, at Dorkingen er pænt stor??  :o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: den bedste slagtehøne
« Svar #8 Dato: 04 Februar , 2012, 14:29 »
En hane af en hvilken som helst af de middelsvære racer, ville kunne bruges. For der opnås en krydningsfrodighed.

HVIS hønerne ikke er sterile.
For de er vel ligesom andre hybrider ikke beregnet til at blive avlet videre med.

Men vælg en hane som har en god kropsform, for manglende brystfylde er et problem ved mange af de store racer.

Hvis der bruges en sort hane, så bliver afkommet også sort.

Og så er det også lige det med hvor stort slagtedyr man ønsker ??
« Senest Redigeret: 04 Februar , 2012, 14:33 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: den bedste slagtehøne
« Svar #9 Dato: 04 Februar , 2012, 14:34 »
Jeg tror du har ret i at afkommet ville blive spraglede og forskellige hvis du valgte en Skånsk Blomsterhane men til gengæld tror jeg også at det ville halte med størrelsen. En skånsk hane er ikke i nærheden af de 5,4 kg du skriver om, ved din egen hane.

Men jeg tror da også at Orpington, Jersey kæmpe, Dorking, Faverolles, Sussex eller Le-Bresse ville være gode valg (og sikkert endnu flere).

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: den bedste slagtehøne
« Svar #10 Dato: 04 Februar , 2012, 14:53 »
Ja..jeg hælder selv mest til jersey kæmpe og faverolles.. ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: den bedste slagtehøne
« Svar #11 Dato: 04 Februar , 2012, 14:58 »
Jeg tror du har ret i at afkommet ville blive spraglede og forskellige hvis du valgte en Skånsk Blomsterhane men til gengæld tror jeg også at det ville halte med størrelsen. En skånsk hane er ikke i nærheden af de 5,4 kg du skriver om, ved din egen hane.

Men jeg tror da også at Orpington, Jersey kæmpe, Dorking, Faverolles, Sussex eller Le-Bresse ville være gode valg (og sikkert endnu flere).

Danny

Hvis det handler om kvantitet er Pl.Rock måske også et godt bud. Har dog hørt de kan have lidt problemer med bentøjet, eller er det kun industrikyll.?

Selv går jeg gerne efter kvalitetskød og jeg har sjældent fået bedre kyll.kød end fra Wyandotter.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: den bedste slagtehøne
« Svar #12 Dato: 04 Februar , 2012, 15:05 »
Selv går jeg gerne efter kvalitetskød og jeg har sjældent fået bedre kyll.kød end fra Wyandotter.

Kunne ikke være mere enig..wyandotter smager tiptop  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: den bedste slagtehøne
« Svar #13 Dato: 04 Februar , 2012, 15:07 »
FC-Søvind:
Det er kun industri plymouth rock'erne der kan få dårlige ben. Eller det kan alle racer selfølgelig men alm. racerene plymouth rock høns, får ikke oftere ben problemer end alle andre racer.

Iøvrigt så har racerene plymouth rock og "industri plymouth rock'er" absolut intet med hinanden at gøre, udover navnet.
Muligvis har de racerene plymouth rock'er været stamdyr men der er avlet så meget siden at de overhovedet ikke har nogen fælles træk, rent udseende mæssigt.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: den bedste slagtehøne
« Svar #14 Dato: 04 Februar , 2012, 15:27 »
En Maranhane er altså også værd at overveje. Vi er fire personer i husstanden og blive let mæt af sådan en basse på 3,5 kg :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.