Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Introduktion af nye farve tegnings kombinationer på kendte fjerkræ racer.  (Læst 11303 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Zoro

  • Gæst
Kære Race Fjerkræ Venner.

Der har igennem rigtig lang tid, været skrevet meget om standart regler, samt om ny opdræt af Racefjerkræ i Danmark, men desværre har ingen beskrevet, hvad virkeligt ny opdræt er for noget, eller om hvilke personer som enten har brugt al deres kraft, på at fremavle en helt ny race, eller som har fremavlet en ny farve tegnings kombination, på en allerede etableret fjerkræ race.

Lad os derfor sammen,sætte ord og billeder på et virkeligt nyopdræt, som aldrig er set på en given race før, eller som er en totalt ukendt ny race.

Med Hilsen fra Jørn.
« Senest Redigeret: 15 April , 2012, 22:35 Fra Jørn Clevin »

Zoro

  • Gæst
Lad os feks, starte med internationalt første opdræt, af Gul/Blå Columbian tegnet Sabelpot.

NB: Den blå tegnings farve er spalt blå.

NB: Findes kun anerkendt i Gul / Sort Columbian tegnet og Hvid Sort Columbian tegnet i Sabelpot Racen.

NB: Vises her for første gang i Sabelpot racen.

NB: Opdrættere: Burchardt Kruger / Jørn Clevin.

Foto: J. Clevin.
« Senest Redigeret: 15 April , 2012, 22:37 Fra Jørn Clevin »

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Nøøj, hvor er de flotte! Flot arbejde!
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
De er fine, Jørn /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
fine høns farverne er jeg jo vild med, men så kommer der lidt malurt i bærgert, og det er ikk mangel på respekt for det arbejde det sikkert er af fremavle disse dyr, men hvorfor.

hvorfor skal der altid skabes nogenyt, ikk fordi det ikk er flot, men der er bare altid mere prestige i at skabe nyt, frem for at vedligeholde og forbedre det vi har, det er lidt ligesom med broer, skoler, svømmehaller og andet der er til for fællesskabet.

men igen fine høns /o

Zoro

  • Gæst
fine høns farverne er jeg jo vild med, men så kommer der lidt malurt i bærgert, og det er ikk mangel på respekt for det arbejde det sikkert er af fremavle disse dyr, men hvorfor.

hvorfor skal der altid skabes nogenyt, ikk fordi det ikk er flot, men der er bare altid mere prestige i at skabe nyt, frem for at vedligeholde og forbedre det vi har, det er lidt ligesom med broer, skoler, svømmehaller og andet der er til for fællesskabet.

men igen fine høns /o


@ Kristian.

Hej Kristian.

Det har ikke noget med prestige at gøre, men er nærmere et personligt ønske, om at sætte en længe ønsket farve tegnings kombination, på sin favorit race.

NB: Farven Gul/Blå Columbian tegnet, er iøvrigt allerede kendt fra andre eksisterende racer, så det nye består blot i at farven nu også, er avlet over på Sabelpot racen.

NB: Men iøvrigt er det ganske rigtigt, at vi også må huske at forbedre de allerede eksisterende racer og farve / tegninger.

Med Hilsen fra Jørn.
« Senest Redigeret: 15 April , 2012, 22:43 Fra Jørn Clevin »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Hæhæ, tak skal du ha' Jørn, nu må vi jo se, hvordan det går.
Men jeg kan da godt bruge nogle *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sjældne farver - i Skandinavien er også godkendt hvid blå columbia Fodbefjerede dværge - det er rigtigt at man ikke i Tyskland har denne farve.

Zoro

  • Gæst
Sjældne farver - i Skandinavien er også godkendt hvid blå columbia Fodbefjerede dværge - det er rigtigt at man ikke i Tyskland har denne farve.

@ Villy.

Hej Villy.

Jeg husker  kun, at nu afdøde John Caspersen, havde noget som mindede om Hvid/ Blå Columbian tegnet Sabelpot, men som i virkeligheden var, Hvid/ Perlegrå Columbian tegnet ( Self made Blue ).

NB: Altså må den aller første viste, Hvid / Blå Columbian tegnede Sabelpot, være fremvist og opdrætet af undertegnede. Tegnings farve / Spalt Blå.

NB: Men uanset hvad, så glæder det mig utroligt, at jeg nu med sikkerhed kan udstille Hvid / Blå Columbian tegnet Sabelpot, på en hver udstilling som er arrangeret af D.F.f.R. i Danmark, samt i det øvrige norden.

NB: Hvid/Blå Columbian tegnet Sabelpot, vil blive udstillet i Tyskland ligeså snart de nye regler evt. træder i kraft, så vil Hvid/ Blå Columbian tegnet Sabelpot kunne udstilles frit der, da den allerde er anderkendt i Danmark..

NB: Tusind tak for oplysningen Villy, nu slap vi formentligt for at skulle udstille den, i den muligt kommende nye åbne klasse i Tyskland.

NB: Se iøvrigt den allerede godkendte, Hvid/ Sort Columbian tegnede høne underst. ( Opdrætter : A. Missbach / Tyskland )

Foto : Jørn Clevin.

Opdrætter : J.Clevin / Danmark.

Med Hilsen fra din Ven Jørn.  /o /o <M <E
« Senest Redigeret: 16 April , 2012, 09:13 Fra Jørn Clevin »

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Den gul blå columbia du viste først er nu altså fin. Jeg er helt vild med den farve. Glæder mig til at få mine egne "Sussex" i denne farve her til foråret om alt går efter planen  ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Zoro

  • Gæst
Den gul blå columbia du viste først er nu altså fin. Jeg er helt vild med den farve. Glæder mig til at få mine egne "Sussex" i denne farve her til foråret om alt går efter planen  ;)

@ Kevin.

Hej Kevin.

Dit projekt med at fremavle, en Gul/Blå Columbian tegnet Sussex, ser rigtigt lovende ud for dig.

NB: Med to generationer om året, kan du hurtigt have den færdig til fremvisning.

Du  ønskes al held og lykke med fremavlen.

Hilsen fra Jørn. /o /o <M <I
« Senest Redigeret: 15 April , 2012, 23:35 Fra Jørn Clevin »

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Jeg glæder, mig glæder mig også som en tosset til at mine førstegangskrydsninger går i gang med ægproduktionen. Så er der nemlig ikke længe til rugemaskinen skal startes op igen *o *o
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Zoro

  • Gæst
Jeg glæder, mig glæder mig også som en tosset til at mine førstegangskrydsninger går i gang med ægproduktionen. Så er der nemlig ikke længe til rugemaskinen skal startes op igen *o *o

@ Kevin.

Hej igen Kevin.

Jeg forstår virkeligt godt, at du glæder dig Kevin, men der vil gå ca. fire generationer, så er den der, samt lidt finish, med at stabilisere kraften, i den spalt blå tegnings farve.

NB: Men allerede efter din første rugning, vil du kunne se noget, som minder om tegningen.

NB: Gad vide om D.F.f.R. s standart udvalg, ikke snart kommer på overarbejde, med alle de nye kreative opdrættere, som findes i Danmark ???

Hilsen fra Jørn.

Hilsen Jørn. /o /o <M *s
« Senest Redigeret: 15 April , 2012, 23:36 Fra Jørn Clevin »

Zoro

  • Gæst
Som en del af den voksende interesse, der er for at fremavle nye farve tegnings kombinationer, ved hjælp af kombinations genetik, har de trefarvede varianter, virkeligt været i fokus, hos blandt andet Sabelpot racen.

Dette skyldes blandt andet, den Tyske Racefjerkræ opdrætter, samt genetikker Rainer Nowack, som har afdækket en lang række farve tegnings kombinationer hos Racefjerkræ, med specielt afsæt i Sabelpot racen.

Flere af disse kombinationer, indeholder den spalt blå farve, som ændre alt sort til blåt.

Til en af disse helt nye, farve tegnings kombinationer, høre blandt andet den Sølv/blå Porcelænsfarvede Sabelpot, som er kreret og opdrætet, af Nordisk Special Klub for fodbefjerede dværge.

NB: Sølv/Blå Porcelænsfarvet Sabelpot, er førstegangs opdrætet, og vist af M.Ilowaisky & J.Clevin.

NB: Helt underst ses udgangs punktet, Sølv/Sort Porcelænsfarvet Sabelpot + Sølv/Blå Porcelænsfarvet Sabelpot.

Foto: J.Clevin / Denmark.

Hilsen Jørn.
« Senest Redigeret: 15 April , 2012, 22:49 Fra Jørn Clevin »

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Hej Jørn

Du må altså ikke vise billeder af de blå colombiafarvet, nu skal jeg have lavet plads til at hold høns som der ikke er plads til.  /o /o /o

Tommy