Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: At ruge om efteråret  (Læst 12680 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: At ruge om efteråret
« Svar #15 Dato: 10 Januar , 2011, 21:14 »
Heidi hvordan har du huset dem her hen over vinteren? Jeg spørger af ren nysgerrighed hvis jeg skulle falde over noget avlsmateriale sent på året, men jeg vil som udgangspunkt ikke ruge sent :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: At ruge om efteråret
« Svar #16 Dato: 10 Januar , 2011, 21:40 »
De første par uger gik de alene med skrukken. Herefter kom de (stadig med skrukken) ind til den store flok, hvor de går i alt 17 høns sammen. De har et hus på 15 m2 (indrettet i laden) og hertil har de en overdækket hønsegård på 30 m2.

Skrukken varmede dem til de var omkring 8 uger, de sidste par uger dog kun om natten (til trods for at hun begyndte at lægge æg da de var 5½ uger gamle), så begyndte hun at sætte sig på pinden, mens kyllingerne stadig puttede sig sammen i en redekasse den efterfølgende måned. Det synes jeg nu er meget godt gået af en hybrid skruk. /o Kyllingerne er 4 landhøns og 3 farverolles.

Strøelsen i hønsehuset er sand, men ca siden midten af november har de haft et tykt lag halm oven på sandet. Jeg har desuden også strøget  halm i gården. I løbet af efteråret og til sneen kom har de desuden fået lov at gå ude i haven og på marken det de havde lyst til når vi har været hjemme. De sidste to weekender har det også været muligt. Derudover får de vispumin og godt med hvidløg i blødfoderet et par gange om ugen.     
Med venlig hilsen Heidi

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: At ruge om efteråret
« Svar #17 Dato: 10 Januar , 2011, 21:53 »
Tror det har haft stor indflydelse at de er kommet under en skruk. Mine maskinkyllinger fra efteråret er som sagt blevet dårlige, men de kyllinger som klækkede tre uger før under en skruk er blevet rigtig fine. De er lidt mindre endnu end kyllingerne fra i sommers var på samme tidspunkt, men ellers ingen problemer :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: At ruge om efteråret
« Svar #18 Dato: 10 Januar , 2011, 21:54 »
Det tror jeg bestemt også.
Med venlig hilsen Heidi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: At ruge om efteråret
« Svar #19 Dato: 11 Januar , 2011, 06:18 »
Jeg har også haft skruk-kyllinger klækket i september et år, de klarede sig fint. Der blev ikke taget særlige hensyn, de var sammen med de andre i hønsehuset. *p

Min kobberfarvede dværg maranhane, som fik 92 p til LU er klækket i juli, han var lige knap nok udviklet til LU.
« Senest Redigeret: 11 Januar , 2011, 06:19 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline fru Andersen

  • Bruger
  • Indlæg: 208
Sv: At ruge om efteråret
« Svar #20 Dato: 11 Januar , 2011, 09:28 »
Jeg har fem kyllinger fra d. 12. oktober. De har gået med en skruk, og trives fint. Det er svært for mig at vurdere om de vokser godt eller mindre godt, da det er første gang jeg har kyllinger. Jeg kan prøve at tage nogle billeder så jer der har mere erfaring kan komme med et bud (også på køn, tak  ;)) Men det bliver først i morgen formiddag jeg kan sætte billeder ind.
Da de var ti uger flyttede de sammen med skrukken ind til de øvrige seks høns og hanen. Det er over tre uger siden. Jeg synes stadig de får mange klø af de "gamle" og de vil helst gå i en lille flok for sig selv. Skulle de ikke snart være accepteret i flokken?
Med venlig hilsen
Lene

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: At ruge om efteråret
« Svar #21 Dato: 11 Januar , 2011, 09:59 »
Jeg synes tit, der er en periode, fra kyllingerne er "vænnet fra" og til de er kønsmodne, hvor de er en gruppe i gruppen, og de holder sig noget for sig selv. I den periode har de ikke rigtig nogen rettigheder.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline fru Andersen

  • Bruger
  • Indlæg: 208
Sv: At ruge om efteråret
« Svar #22 Dato: 12 Januar , 2011, 11:02 »
Jeg lovede nogle billeder at mine 13 uger gamle kyllinger. Jeg har sat nogle ind i en tråd under "Høns", som hedder "Hjælp til kønsbestemmelse"

Med venlig hilsen
Lene

Offline Bo Skov Kokholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Sv: At ruge om efteråret
« Svar #23 Dato: 24 Januar , 2011, 15:24 »
mine høns/kyllinger er fra sidst i sep. de boede i min kælder til de var ca 4-5 uger gamle hvor de der efter kom ud i mit hjemme lavet hønse hus hvor de så har gået siden... ingen er døde i vinter og de fik kun varme om natten da de kom der ned... har ikke haft nogen problemer og tror da deres størelse er fin nok :D skal siges det er mine første kyllinger :D

Bo
med venlig hilsen Bo

1,4,2 gråstribet dværg maran
0,1 araucana sort
0,1 araucana/maran blanding gråstribet
0,2 hybrid
1,1nymfeparakit
0,1 min bette hund
0,1 kanin
1,1 børn
0,1 kone
2 Stk bistader