Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æggestørrelse og kyllinger  (Læst 7907 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Æggestørrelse og kyllinger
« Dato: 18 Juli , 2008, 00:35 »
En af mine, generelt meget påståelige, kollegaer sagde i dag at der var sammenhæng mellem æggestørrelse og udfaldet af kyllinger. Altså på den måde at store æg giver haner og små æg giver høner.
Kan det nu virkelig også passe?
Venlig Hilsen
Lisbeth

MartinJ

  • Gæst
Sv: Æggestørrelse og kyllinger
« Svar #1 Dato: 18 Juli , 2008, 09:27 »
Ja det kan det godt!
Den er ikke så sikker at man kan "kønssortere" æg efter vægt. Men gennemsnitlig vil en nyklækket hanekylling være et par gram, eller lidt mere, større end en hønekylling. Den samme forskel gør sig gældende for ægget.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Æggestørrelse og kyllinger
« Svar #2 Dato: 18 Juli , 2008, 22:19 »
Ja det kan det godt!
Den er ikke så sikker at man kan "kønssortere" æg efter vægt. Men gennemsnitlig vil en nyklækket hanekylling være et par gram, eller lidt mere, større end en hønekylling. Den samme forskel gør sig gældende for ægget.

Jeg siger ikke at du ikke har ret... Men er det noget du har noget belæg for eller er det dine personlige erfaringer? Jeg har svært ved at tro på det  :D Men det kunne da være sjovt at se en dokumenteret undersøgelse, eller lignende.
Jeg har flere gange vejet æg fra de samme høner og oftest svinger vægten indenfor ganske få gram. Men det er måske også nok til at du vil kalde æggene for store og små? Og altså han- og hunkøn?

Danny
Himlen bør altid være blå!

MartinJ

  • Gæst
Sv: Æggestørrelse og kyllinger
« Svar #3 Dato: 18 Juli , 2008, 23:13 »
Danny:
Jeg tror jeg skrev et par gram eller lidt mere, men måske husker jeg forkert??. Det vil jeg tror falder inden for dine egne vejninger med ganske få grams forskel. Jeg skrev også at det ikke var nok til en sikker kønsbestemmelse. Jeg vil ikke bruge denne forskel til at kalde æg for store eller små, det gjorde jeg vist heller ikke. I min begreber er små æg, æg fra unge høner, og store er æg fra gamle høner.
Der er lavet flere undersøgelser om vægt af æg, herunder forskel på hane og høneæg. Der er samtidig laver undersøgelser af rugetid for "store" og "små" æg.
Jordbrugsvidenskabelig Fakultet i Foulum har f.eks. lavet en meget omfattende undersøgelse hvor bl.a. ægvægt var undersøgt. Jeg vil tro den kan kaldes en veldokumenteret undersøgelse.
Jeg skriver helst ikke noget jeg ikke har belæg for, heller ikke personlige erfaringer.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Æggestørrelse og kyllinger
« Svar #4 Dato: 18 Juli , 2008, 23:15 »
Martin J: Så når nu jeg har fået et æg på 92 g med to blommer så er det fra en gammel høne?
Venlig Hilsen
Lisbeth

MartinJ

  • Gæst
Sv: Æggestørrelse og kyllinger
« Svar #5 Dato: 18 Juli , 2008, 23:21 »
Sussexmor:
Ingen regel uden undtagelser - hverken for høner eller politikere :)

Jeg vil nok kalde det et dobbeltæg, som er herlig at få på en rugbrødsmad, når det er kogt og pillet altså.
For det meste (og også her er der undtagelser) kommer dobbeltæg fra unge høner i stigende æglægning. Det kan knibe med at nå at pakke den stærkt stigende mængde af blommer ind i en skal til hver blomme.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Æggestørrelse og kyllinger
« Svar #6 Dato: 18 Juli , 2008, 23:33 »
Oki. Ja det er nok ikke fra en ung høne. De høns jeg har er enten 3-4 år eller 11-12 uger  ;) Så det må være undtagelsen ;D
Venlig Hilsen
Lisbeth

MartinJ

  • Gæst
Sv: Æggestørrelse og kyllinger
« Svar #7 Dato: 18 Juli , 2008, 23:40 »
Jep! Det må vist være en undtagelse ;)

Jeg kan som et lidt "uden for emnet"-kuriosum fortælle at jeg ved et af mine job i branchen havde adgang til æg som var frasorteret inden rugning. Det var dobbeltæg! Man kunne måske ønske at dobbeltæg gav tvillinger, men det bliver tit til noget ret uheldigt. Men til husholdning er de fortræffelige.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Æggestørrelse og kyllinger
« Svar #8 Dato: 18 Juli , 2008, 23:46 »
Ja jeg tænkte også på om man kunne få "enæggede" tvillinger  ;)  ;D
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Æggestørrelse og kyllinger
« Svar #9 Dato: 19 Juli , 2008, 08:30 »
Jeg har nogle gange fået dobbeltæg fra unge høner, jeg tror ikke man får noget ud af at ruge et dobbeltæg.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Æggestørrelse og kyllinger
« Svar #10 Dato: 19 Juli , 2008, 23:16 »
De fleste af de dobbelt æg jeg har fået er røget i rugemaskinen (hvis den da, har været tændt). Det kunne da være sjovt hvis der kunne komme tvillinger ud af det men det er aldrig blevet til noget  ::) Og det ville måske også være lidt af en sensation...

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Æggestørrelse og kyllinger
« Svar #11 Dato: 20 Juli , 2008, 10:51 »
Dobbeltæg er typiske for unge og ældre høner hvor der er lidt uro i hormonsystemet.
(Men ja det er luksus på en tomatmad ;) )

Dobbeltæg kan ikke udruges, der er simpelthen ikke plads nok i ægget, som jo ikke kan udvides som en mave kan :)


MartinJ

  • Gæst
Sv: Æggestørrelse og kyllinger
« Svar #12 Dato: 20 Juli , 2008, 15:27 »
det kan måske udruges alligevel! - igen en undtagelse :) Men det er nok noget der sker 1 gang ud af nogle millioner måske.
Det kan gi kyllinger med 4 ben og lignende mener nogen (en slags siamesiske tvillinger)- og nej jeg kan ikke lige her komme med en dokumenteret undersøgelse ;).