Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvem er det her?  (Læst 4923 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
Hvem er det her?
« Dato: 17 Juli , 2008, 21:36 »
Hej!

Jeg har fået en hittekylling til min lille flok på 3... jeg har indtil fornylig troet det var en høne, men er da kommet i tvivlom det er en hane eller en meget maskulin høne  ???

Jeg ved af go'e grunde ikke hvor gammel den er, men den er ihvertfald mere end 8 uger... Den begyndte for nylig at kalde på hønsene når den havde fundet noget godt, og nu er den begyndt at hoppe på ryggen af den høne der styrer flokken...men KUN den høne! Er det en meget dominerende høne? eller er det en hane som snart begynder at gale :-\

Den vokser stærkt!

Håber i kan hjælpe mig med både race (hvis den har en) og køn!

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hvem er det her?
« Svar #1 Dato: 17 Juli , 2008, 21:44 »
Jeg tror at det er en hane. Især hvis den hopper på ryggen af en af hønerne. Oftest er det førehønen der er mest interessant for hanen, det kunne måske være noget af forklaringen.
Jeg hælder mest til at det er en krydsning. Måske med noget malayer i, at dømme udfra hovedformen. Er det ikke også den race hvor hanerne stort set, eller slet ikke galer?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: Hvem er det her?
« Svar #2 Dato: 17 Juli , 2008, 22:04 »
Det kan godt være det lyder dumt, men så snart jeg så billedet tænkte jeg å denne her:

Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Hvem er det her?
« Svar #3 Dato: 17 Juli , 2008, 22:15 »
Hej

Jeg tror også det er en RIR han, den har mistet sine takker på kammen eller også er det en fejl som den er født med.

Tommy

karina dj

  • Gæst
Sv: Hvem er det her?
« Svar #4 Dato: 17 Juli , 2008, 22:35 »
Uha... det lyder ikke så godt med en hane! Eller det sådan set ok, hvis bare den kan holde kæft  ;) frem til d.20/8 hvor vi flytter fra Kbh til Bornholm... Så må den gale lisså tosset den vil  :D

Hvornår begynder haner "normalt" at gale?

Det skal lige siges at på billedet er den meget oprejst da den har fået øje på noget spændende (mit kamera hehe!) Normalt er den ikke så "lodret"...

Majs: Den ligner jo lidt den du har på billedet der...

karina dj

  • Gæst
Sv: Hvem er det her?
« Svar #5 Dato: 17 Juli , 2008, 22:38 »
Iøvrigt er næbbet meget kort og afrundet...ikke et spidst næb!

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Hvem er det her?
« Svar #6 Dato: 17 Juli , 2008, 23:54 »
Ja den ligner en meget ung RIR hane som stadig mangler størrelse, hals og saddelbehæng og hale. Men jeg er sikker på at der også er parret med en anden race for RIR har ikke så tykke ben medmindre det er stor race og så meget ung. Som nævnt passer næb og kam slet heller ikke med RIR, end ikke selvom den bare skulle have en dårlig kam. Jeg tror på en blanding.
Haner begynder at gale på meget forskellige tidspunkter afhængig af rang, alder, om der er damer eller ikke oa..
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Hvem er det her?
« Svar #7 Dato: 18 Juli , 2008, 07:17 »
Hej Karina

Jeg tror det er en RIR blandet med en Malayer, eller en Indisk kamphøne set ud fra halen som ikke er en RIR hale.
Du kan se Malayer i galleriet under kamphøns.

her er et billed af en Indisk kamphøne, læg mærke til ansigtsudtrykket.
« Senest Redigeret: 18 Juli , 2008, 07:27 Fra Lars Erik Bobsin »

karina dj

  • Gæst
Sv: Hvem er det her?
« Svar #8 Dato: 18 Juli , 2008, 18:02 »
Tusind tak for alle jeres svar...

Han er helt sikkert ikke dværg, og har netop nogle ordentlige stammer til ben. Det var det første jeg tænkte da jeg fik ham (Åhnej, den er allerede blevet til en ham), det er da vist ikke dameben det der  :D

Jeg krydser fingre for at han venter med at gale en måneds tid endnu  :-\ 
Han har 3 dværgorpingtoner omkring sig, men slås stadig lidt med den mest kulrede af damerne. Så hans rang er vist ikke helt på plads endnu.


Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hvem er det her?
« Svar #9 Dato: 20 Juli , 2008, 17:59 »
Jeg tror også det er en blandingshane, det ser ud til at hans halsbehæng er spidse, hvor en hønes er mere runde, desuden tror jeg han er fra en stor besætning, da han er næbklippet, derfor det korte runde næb.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvem er det her?
« Svar #10 Dato: 21 Juli , 2008, 08:29 »
Jeg tror ikke han har fået klippet næbet,mon ikke der findes en race med kort næb, jeg har engang set nogle kyllinger med klippet næb, og der kunne man se de var klippet, og ikke noget rart syn  >:(
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Hvem er det her?
« Svar #11 Dato: 21 Juli , 2008, 09:18 »
desuden tror jeg han er fra en stor besætning, da han er næbklippet, derfor det korte runde næb.

Patricia

Prøv at se billedet af den indiske kamphøne, racen har et kort og kraftigt næb, derfor kan det se ud som om at den er næbklippet.