Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvorfor er de holdt op med at lægge æg ?  (Læst 6713 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Cirkeline Kyndesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
  • begynder kylling...
hvorfor er de holdt op med at lægge æg ?
« Dato: 11 Juli , 2008, 22:20 »
Ja præcis som overskriften siger: Mine høner er holdt op med at lægge æg. Har 3 orpedamer og en herre. Den ene blev skruk og fik 12 æg at hygge sig på. Nu er de andre holdt op med at levere æg. Hvad kan der være galt med dem. Vi har flyttet redekasserne og sat en stige op kan det være det påstyr der har forstyrret dem ?. Ja jeg er jo ikke helt inde i det her med høns og går og tænker om de måske har læggenød eller noget andet ? De virker ellers friske nok. De futter rundt og æder, "nifler" og sover.

Mange spørgsmål fra Cirk
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: hvorfor er de holdt op med at lægge æg ?
« Svar #1 Dato: 11 Juli , 2008, 23:28 »
Hej
Har du chekket for utøj???
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: hvorfor er de holdt op med at lægge æg ?
« Svar #2 Dato: 11 Juli , 2008, 23:36 »
Måske lægger de æggene udenfor, når nu der er blevet pillet ved deres reder.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: hvorfor er de holdt op med at lægge æg ?
« Svar #3 Dato: 11 Juli , 2008, 23:39 »
Ja, utøj er et godt bud men de kan også være blevet for fede.
Eller hvis de går ude, kan de have fundet et "bedre" sted at lægge æggene. I tilfælde af orm kan æglægningen også falde kraftigt, eller helt stoppe.
At du har flyttet rederne og sat en stige op burde ikke have noget at sige.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: hvorfor er de holdt op med at lægge æg ?
« Svar #4 Dato: 12 Juli , 2008, 07:34 »
Udover fedme, så kan de også være på vej i fældning (selv om det er tidligt.) Alder kan også spille ind. Hvor gamle er de?
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Cirkeline Kyndesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
  • begynder kylling...
Sv: hvorfor er de holdt op med at lægge æg ?
« Svar #5 Dato: 12 Juli , 2008, 19:33 »
de er lige blevet behandlet mod utøj. Hanen jeg købte var smæk fyldt med lopper og lus. Har tjekket dem og der er intet at se mere. Hvordan tjekker jeg om de har orm og er for fede. De får korn om morgenen og rester om aften men ikke for meget. De små kyllinger(er vist 4 md) ligger lidt i redekasserne men når jeg ser til dem hviket er mange gange i løbet af dagen smider jeg dem ud. Kan det have betydning ?

Tak for de mange svar jeg allerede har fået.
Cirk
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: hvorfor er de holdt op med at lægge æg ?
« Svar #6 Dato: 14 Juli , 2008, 16:44 »
Orpington der ikke får så meget motion og fodres med korn bliver ofte fede. Ligeledes hvis de får mange kulhydratholdige madrester som f.eks brød, pasta og ris sætter det sig let på deres sidebenene.

Jeg har her i sommerens løb talt med flere ældre orpingtonopdrættere og er blevet anbefalet at give dem en blanding af æglægningspiller, byg og lidt hvede.

Jeg giver mine 2 mål æglægningsfoder, 1 del byg og 1 del hvede, samt grønt fra haven.
Sjældent brød, men gerne hvis jeg skal have dem ind fra haven eller lign.

Havre er også fint tilskud evt i stedet for byg eller sammen med.

De skal gerne have spist deres morgenmad på ca 10 minutter.

Hvis de er fede ville jeg vente med at tilføje hvede til de er normalvægtige igen. Og hvordan ser man så det ;) - det er kunsten. Den letteste metode er at tjekke ved slagtning, ellers mærk dem efter på især lår og omkring gumpen. De kan godt have spidse brystben, det er ikke tegn på undervægt, som jeg troede som nybegynder og slagtede overfeder orpingtoner, der sejlede i fedt :) :)

At dine 4 mdrs kyllinger går på reden, kan jeg ikke forklare dig. Det er vel ikke sådan at de andre høns jager dem der ind - de kan være ret skrappe overfor kyller i den alder!?

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: hvorfor er de holdt op med at lægge æg ?
« Svar #7 Dato: 14 Juli , 2008, 21:10 »
Mine 11 ugers kyllinger går også på rede. Men det er vist bare for hyggens skyld. Der er jo dejligt lunt, mørkt og hyggeligt i høet. :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: hvorfor er de holdt op med at lægge æg ?
« Svar #8 Dato: 15 Juli , 2008, 23:54 »
Ved godt det er en drejning af emnet men mine kyllinger få ikke lov at fimse rundt i rederne-især det med at sove derinde. Kyllinger skider ustandseligt og så kommer der lort på æggene.
Det med om de har orm er også svært at se med det blotte øje-medmindre der er mange. Man kan selvfølgelig aflevere en prøve til sin dyrlæge hvis man vil være helt sikker men hvis det er et år eller mere siden de har fået ormekur ville jeg give det til alle.
Hvor længe er det siden du behandlede for utøj og kom de igang med æglægningen igen derefter eller ikke ???
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: hvorfor er de holdt op med at lægge æg ?
« Svar #9 Dato: 16 Juli , 2008, 00:04 »
Mine høns får kornblanding om morgenen, som også indeholder lidt majs, og flere andre kornarter, kender ikke lige blandingsforholdet.
Udover dette får de grønt hver dag, og alt hvad vi har af rester af salatrester, agurker,tomater og iceberg, og så har jeg en del grønkål stående, som de får nogle blade af hver dag, resten af dagen må de klare sig med hvad de finder, og så hønsepiller (fuldfoder)
Det ser ud som om det er en god blanding, har ikke nogen der er for fede, og de lægger godt med æg.
Mine kyllinger vil gerne klumpe sig sammen om aftenen, og også gerne i en af kasserne, men jeg sætter dem op på pinden hver aften, lige før jeg lukker for dem, og der hopper de også ned fra om morgenen, når de lukkes ud. Blev også træt af de belortede æg.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Cirkeline Kyndesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
  • begynder kylling...
Sv: hvorfor er de holdt op med at lægge æg ?
« Svar #10 Dato: 17 Juli , 2008, 21:18 »
Får de kun korn om morgen ? Det er ikke altid vi har rester hvad gør man så om aftenen ? Går de så sultne i seng ?

Cirk
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...