Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Aflivning af ælling - skal, skal ikke  (Læst 2975 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Heikie

  • Gæst
Aflivning af ælling - skal, skal ikke
« Dato: 16 Juni , 2009, 00:59 »
Hvor er jeg i tvivl. Vores lille ælling spiser og drikker fint, men den har en dårlig ballance og vælter omkuld og kan tit ikke rejse sig ved egen hjælp. Den er fra i lørdags og blev fundet med benet hårdt viklet ind i siv.
 
Det er så svært, for til tider når vi har den ude, kan den løbe fint omkring. Pludselig vælter den og kan ikke rejse sig igen.
Den svømmer men på samme måde, som når den går rundt.

Her til aften har vi hentet to ællinger (også gråænder) hos en opdrætter. Begge ællinger er fra i lørdags, altså samme alder som vores men større i vækst og helt klart bedre motorik.

Vi er sådan i tvivl. Kan den komme til at "fungere", men bare skal have lidt mere tid. Intet tyder på noget er brækket. Vi er naturligvis glade for "kræet", men den skal absolut ikke holdes i live for enhver pris.

Jeg håber der er nogle her, der kan hjælpe os med et godt råd.

En meget usikker "andemor" Ina

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Aflivning af ælling - skal, skal ikke
« Svar #1 Dato: 16 Juni , 2009, 07:36 »
Jeg vil sige at det retter sig, da jeg havde ællinger var der også nogle der væltede og ikke kunne vende sig, men der hjalp jeg, og når de bliver bare lidt ældre så har de en meget bedre balance, så pøj pøj med den lille  !n
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Aflivning af ælling - skal, skal ikke
« Svar #2 Dato: 16 Juni , 2009, 14:12 »
Den har jo haft en noget hårdere start end de to "nye" ællinger, så derfor kan den jo godt være lidt bagud.
Jeg ville give den chancen en uges tid og se, om ikke den retter sig :)

Jeg ville godt nok få dårlige nerver af at se den svømme, hvis den pludselig vender bunden ukontrolleret i vejret...

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Aflivning af ælling - skal, skal ikke
« Svar #3 Dato: 16 Juni , 2009, 19:07 »
 *k *t *h
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Heikie

  • Gæst
Sv: Aflivning af ælling - skal, skal ikke
« Svar #4 Dato: 17 Juni , 2009, 00:19 »
Tusind tak for svarene... Åh, det lille kræ har puttet i min hånd, mens jeg så krimi. :o

Den svømmede fint her i formiddag og gik fint rundt på græsset, næsten uden at vælte, men ak - eftermiddagens svømmetur endte i "rygsvømning". Det gik ellers fint i starten, men pludselig rullede den om på ryggen og kunne ikke vende sig igen. Heldigvis står jeg som en anden andemor og fiskede den op igen og så måtte den ellers ind og få tørret sine dun igen.

De nye ællinger er jo som de skal være og er godt selskab for "Albert".

Nåh, men jeg er taknemmelig for Jeres råd og væbner mig med tålmodighed.

Tænk hvad sådan et lille pus kan sætte gang i.

 !l

Kærlig hilsen Ina

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Aflivning af ælling - skal, skal ikke
« Svar #5 Dato: 17 Juni , 2009, 00:25 »
Hej Ina.

Der er ikke andet for end at du må lære det lille pus at svømme butterfly, eller at udstyre den med et lille kork-bælte... Men jeg holder også på at den retter sig... pøj, pøj...

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Aflivning af ælling - skal, skal ikke
« Svar #6 Dato: 17 Juni , 2009, 06:49 »
Var der nogen, der sagde yngelplejeinstinkt  <I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk