Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til ælling  (Læst 5349 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Heikie

  • Gæst
Hjælp til ælling
« Dato: 14 Juni , 2009, 14:00 »
Min datter fandt en forladt ælling på en fisketur. Ællingen havde fået det ene ben snørret uhjælplig fast i noget græs og var kold og afkræftet. Der var ingen spor efter de andre ællinger el. mor og at dømme efter størrelsen er den "helt ny".
Den står lige nu i mit glasværksted og bor i en stor klapkasse med hø, en rød varmelampe over og har fået noget kyllingefoder opblødt i vand og en skål med vand.
Mine spørgsmål er:

Er ællinger nogle tumlinger i begyndelsen? Den er ikke så sikker på benene men kan dog stå ret op og småløbe lidt. Ofte vælter den og kan have svært ved at komme op igen. Skal det være sådan?

Hvornår må man sætte dem ud på deres første svømmetur?

Kan man bortadoptere dem til en anden andemor?

Jeg er meget i tvivl om jeg gør det rette og håber der er nogle her, der kan hjælpe mig.

Ællingen spiser og drikker fint.

På forhånd mange tak.
Hilsen Ina

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hjælp til ælling
« Svar #1 Dato: 14 Juni , 2009, 17:17 »
Velkommen. Foder skal du nok bare give uden at det er opblødt i vand, for det gærer hurtigt ellers. Men ellers så gør du vist det rigtige

Ja, ællinger er nogle tumlinger. Min daggamle kan godt vælte om på ryggen og så okse rundt for at komme på ret køl.

Ællingen vil have godt af nogle kammerater, for den har ikke specielt godt af at være alene. Jeg går ud fra at det er en grå-andeælling I har fundet, så måske en der har vildællinger kan hjælpe.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Hjælp til ælling
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2009, 18:03 »
Har lige set i Gul og Gratis, at der er en i Bramming der sælger dagsgamle vildællinger til 11 kroner stk.  ;)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hjælp til ælling
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2009, 18:10 »
Kender også en i Bramming der sælger daggamle ælliger, måske det er den samme, men der kan jeg også finde et nummer ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Heikie

  • Gæst
Sv: Hjælp til ælling
« Svar #4 Dato: 14 Juni , 2009, 21:24 »
Tusind tak for svarene til min lille bøn.

Jeg har her til aften kontaktet en opdrætter af vildænder og i morgen kan jeg hente endnu et lille "kræ", så Albert-ælling ikke skal være alene.

Albert fik sit sidste bad i vores havebassin inden den skulle ind og og sove og hvor den nød det. Den fik også en lille smule opblødt havregryn og det gled også ned. Ydermere har jeg forsøgt at give den kyllingefoderet tørt, men det er den ikke så glad for. Måske er det et tilvænnings spørgsmål.

Hold op hvor sådan et lille væsen kan vende op og ned på vores hverdag, men vi elsker dyr og har mange af  slagsen, så mon ikke vi kan få held med de her små også.

Rigtig god aften til Jer alle.

Hilsen InaJ