Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Afgraesning  (Læst 1854 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline manniken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 148
Afgraesning
« Dato: 01 April , 2014, 21:08 »
Undskyld de manglende danske bogstaver, haaber det gaar.

Har 2.000 kvm og ville lave et flytbart ande eller gaasehus med tilhoerende indhegning som ogsaa skal kunne flyttes. Planen var saa at flytte rundt med det hele efterhaanden som der blev graesset af. Men hvad skulle jeg mon vaelge? Har 2 loebeaender, de holder sig fint til deres og lader mine ting i fred men de goer ikke meget ved graesset. Af aender kan jeg nemmest faa hvide saadan en landrace, Moskus eller moulard. Ville helst have nogle at avle videre paa. Kan nok ogsaa faa andre racer men det er mere besvaereligt. Af gaes er der hvide og nogle graa. De graa er meget smukke og staar hoejt paa mine oenskeseddel men ved ikke om de er for store og kraevede til mit projekt. Det ville vaere fint hvis der var lidt at slagte til efteraaret. Hvad skulle jeg mon vaelge?   

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Afgraesning
« Svar #1 Dato: 03 April , 2014, 11:11 »
Gæs vil være bedste valg til afgræsning og sådan en gåsesteg til jul er virkelig en fornøjelse at sætte tænderne i  /o
Dog er det bedst, hvis de har adgang til at bade da de helst parrer sig i vand ;-)
De æder ALT grønt, så hvis du har køkkenhave, prydbuske eller lign. så skal de beskyttes :-)
Du kan nemt gøre dem håndtamme hvis du får dem som gæslinger......de ELSKER mælkebøtteblade  /o
Mine har en indhegning på ca. 300 kvm. og bliver lukket ud i haven dagligt sommeren igennem (ca. 2000 kvm. ) og der kan sagtens gå 5-6 stk. uden af de græsser helt ned.
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Afgraesning
« Svar #2 Dato: 03 April , 2014, 11:40 »
Som Vipse siger, gæs er de bedste til afgræsning.

Hvis man har nok plads og græs samt rovdyrsikker indhegning, er gæs nogle af de nemmeste husdyr at holde. Frisk drikke- og badevand en gang eller to om dagen, afhængig af beholderens størrelse, og så klarer de resten selv. Udfjedrede gæs behøver ikke meget læ og foretrækker tit at være ude hele døgnet.

Husk, at græsset skal være forholdsvis kort, saftigt og grønt. Gammelt, tørt og højt græs er der ikke meget næring i for gæs.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline manniken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 148
Sv: Afgraesning
« Svar #3 Dato: 06 April , 2014, 08:08 »
Tak for svar. De graa gaes er som sagt meget smukke saa det bliver nok dem. Jeg sender nogle billeder senere. Her er et marked og der er ogsaa dyr,kaniner, duer, hoens osv. Der er ogsaa sommetider grise og kalve. Men det er nok for tidligt med gaeslinger da jeg ikke har nogen varme til dem