Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 6½ uge  (Læst 2427 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dortea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
6½ uge
« Dato: 08 ſeptember , 2013, 10:19 »
Hej alle andevenner!

Jeg har 11 moskusænder som er ca. 6½ uge. Jeg kan se der er andre der har skrevet på køns bestemmelse, og det er størrelsen af ben/fødder mens de er "små" og generelt størrelse? Nu synes jeg at de ligger sådan rimeligt meget fordelt, men jeg må vel bare tjekke bedre ;) - derudover, er det kun hanner der bliver røde ved næbet?

Så har jeg 8 landænder, 2 hvide på 9-10 uger - kan det passe de allerede fælder? Der ligger hvide fjer over ALT! 2 vildtfarvet på 9-10 uger, de er noget mindre end de hvide. Og så 4 på 6½ uge, også vildtfarvet - de har næsten fuld fjerdragt, mens moskusænderne først er begyndt for en uges tid siden?

Mine moskusænder er KLOGE i forhold til landænderne ! Hold op, der er stor forskel! Men det er der jo både i farve, størrelse og lyd!

Landænderne kan man kende forskel på, om de rapper, eller om de forsøger at rappe, ikke? :)

Og kan det passe at de MEGET hellere vil have dlg paxy 18, end hvede?

Så skal i da også lige se min broget flok moskusænder - der er én som er næsten helt brun (grønlige fjer, brune dun) og den anden er næsten hel lys - bare få pletter på hovedet - det er nu lidt sjovt! :) - og hvilke køn vil i sige de er? Begge hanner?

- Mange mange mange tak! Jeg synes jeg har nogenlunde styr på det, men der er nu altid nogle spørgsmål! :)
1.1 næsebjørn + unge
11 moskus ællinger
8 landand ællinger :)

Offline Dortea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: 6½ uge
« Svar #1 Dato: 16 ſeptember , 2013, 18:20 »
Er der ingen, som kan hjælpe mig lidt på vej, med bare noget af det? :)
1.1 næsebjørn + unge
11 moskus ællinger
8 landand ællinger :)

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: 6½ uge
« Svar #2 Dato: 16 ſeptember , 2013, 20:27 »
jeg vil gerne prøve
 for at tage det fra  bagenden:
 for mig at se er det to hunner du har...
 det med foder kontra korn- ja det kan fint passe at de helst vil have foder, det er nemmere at komme igennem, med mindre du har valset hvede(men det kan ikke holde sig ret længe)
-kende forskel på landænderne- jo rappen eller hvessen det er betydelig forskel så en andrik vil være mere stille frem for  anden(hun rapper -lyder som en båååt horn) hvor andrikken siger noget i stil- "halsbetændelse- lyde"
Landandrikken vil med tiden også få en krølle på halen, sådan lille finurlighed  i halen.
om de allerede fælder- lyder lidt usandsynligt i mine ører... har desværre ikke svar på det
du spørger til om  moskusser bliver røde om næbet- det gør begge køn og senere på året vil du kunne se at andrikken får mere rødlig farve om øjnene og kraftigere tegninger om næbet, plus  sådan en tot på toppen af hovedet når han bliver ophidset.
 håbet det kan hjælpe lidt... !l
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Dortea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: 6½ uge
« Svar #3 Dato: 16 ſeptember , 2013, 22:09 »
Tak! Det hjalp ;)
Altså, de to der er på billeder er næsten dobbelt størrelse af den mindst fra samme kuld? Men det ved jeg ikke... Dem må tiden vise!
Det er bedre med kornet nu, dog kan de vidst bedre lide foder ;). I dag har de også lavet et flot mudderhul, hvor regnen samlede sig !

Jeg synes alle landænderne rapper højt af og til.. Der er en, som er igang HELE tiden, og nogle få som aldrig gør, men har da et par stykker som godt kan larme hver anden dag ;)

Jeg ved ikke hvordan der ellers er endt hvide fjer over alt - men altså, alle er der, og har det fint :)

Hm, moskusandenhannen... Det er svært! Men det kommer vel til syne før eller siden :)

Nu har jeg 1(og en halv) halteand.. Den ene var så slem den ikke ville støtte den første dag, og det går da ok nu (dag 3), men det vel bare hvile? Den halve halter, og gør det lidt altid...
Så har jeg en, som er helt skæv i ansigtet,,, næbet er rundt, øjnene sidder skævt, og da den var lille hvæsede den når den blev skræmt... Men den har det fint, så den skal vel bare gå og hygge?

JEG ELSKER AT VÆRE ANDEEJER! Det er godt nok hyggeligt!
Og tak for dit svar, jeg kan komme med småting hele tiden, sådan er det jo til en start :)
1.1 næsebjørn + unge
11 moskus ællinger
8 landand ællinger :)

Offline Dortea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: 6½ uge
« Svar #4 Dato: 16 ſeptember , 2013, 22:10 »
I forhold til de billeder, er de næsten fuld fjer, lang hale og kæmpe fødder nu.
Landænderne har været større end dem, fra dag 3, men nu er de da lige store igen :D
1.1 næsebjørn + unge
11 moskus ællinger
8 landand ællinger :)