Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Aflivning af Moskusænder.  (Læst 5646 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Meps

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Aflivning af Moskusænder.
« Dato: 06 ſeptember , 2013, 14:48 »
Hejsa.

Vi står desværre i den kedelige situation (som man nu kan kalde det), at vi snart skal til at slagte vores moskusænder.
Men hvordan afliver man dem mest humant for de er jo stærke og har kraftig hals?

Det ville måske være nemmere at sælge dem :-\

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Aflivning af Moskusænder.
« Svar #1 Dato: 06 ſeptember , 2013, 16:59 »
Slagt dem, de smager rigtig godt /o   Det er ikke så meget halsen der er problemet, det er at de har en enorm  kraft i vingerne.
Man skal holde rigtig godt fat om vingerne med den ene hånd, den anden hånd bruges til at slå dem i nakken men en stok og så hugge hovedet af.

Offline Meps

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Aflivning af Moskusænder.
« Svar #2 Dato: 06 ſeptember , 2013, 17:10 »
Hej Rudy.

Er det ikke baghovedet du mener, for jeg prøvede tidligere på året at aflive en af vores ænder ved at slå til i nakken.
Men jeg syntes ikke han blev særlig "skæv" af det hvis man kan sige sådan... og det var mega synd og jeg fik det så dårligt...
Så hvis jeg kunne ville jeg helst lade andre om det.
Det gør for ondt på mig

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Aflivning af Moskusænder.
« Svar #3 Dato: 06 ſeptember , 2013, 17:50 »
Et hårdt slag i nakke/baghoved - og man skal mene det - ikke bare "tjatte" til den. Og så derefter øksen.

Jeg var heller ikke for stolt ved løsningen med øksen, men jeg er heldigvis jæger. Mine blev aflivet med et skud i nakken fra en salonriffel. Fuldt ud lige så effektivt som øksen.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Meps

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Aflivning af Moskusænder.
« Svar #4 Dato: 06 ſeptember , 2013, 18:04 »
Jeg havde nok også foretrukket skud, frem for det andet....hvis jeg havde været jæger... :-\

Der er mange forskellige meninger om hvordan det skal gøres.

Jeg har snakket med en anden jæger som siger han holder om hovedet og drejer rundt.
Men det er vildtænder, og det tvivler jeg på man kan med en moskus.

Så har jeg snakket med en som sagde at hendes far holdte dem og daskede nakken ned i en blok, men igen det lyder liige voldsomt nok i min ører....og igen....det er et stort dyr.

Åhh..ønskede jeg ikke behøvede det :-[

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Aflivning af Moskusænder.
« Svar #5 Dato: 06 ſeptember , 2013, 18:06 »
Hej Rudy.

Er det ikke baghovedet du mener, for jeg prøvede tidligere på året at aflive en af vores ænder ved at slå til i nakken.
Men jeg syntes ikke han blev særlig "skæv" af det hvis man kan sige sådan... og det var mega synd og jeg fik det så dårligt...
Så hvis jeg kunne ville jeg helst lade andre om det.
Det gør for ondt på mig

Selv efter "bedøvelses slaget" er de særdeles levende. Men det er nerver, i lighed med når de basker rundt uden hoved.
Men som Morten også skriver, så er det ikke noget med at små tjatte til dem, der skal virkelig knald på, når de skal bedøves og når øksen svinges, for kan hver ting klares med et slag/hug.
Når man har prøvet det et par gange, er det en smal sag, men sådan er det jo med alting.

Offline Meps

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Aflivning af Moskusænder.
« Svar #6 Dato: 06 ſeptember , 2013, 18:30 »
Okey tak....

Må lade det bløde hjerte ligge under dynen den dag.....

Offline Endjinn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Aflivning af Moskusænder.
« Svar #7 Dato: 06 ſeptember , 2013, 21:21 »
Der er en tråd med slagtning af fjerkræ. Den er rigtig god og grundig.
:D
Sorte Araucana. Lækre sorte Araucana. :D

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Aflivning af Moskusænder.
« Svar #8 Dato: 07 ſeptember , 2013, 21:49 »
jeg holder demi benene ligger brystet på blokker de strækker selv hals, og så hug med øksen. derefter ned i et rør hvor de basker af, jeg bedøver dem ikk på nogen måde